Consument vergelijkt nog nauwelijks energieprijzen via Internet

23 september 2003, 07:15

Al enkele jaren bestaan er op internet sites waarop de consument energiebedrijven met elkaar kan vergelijken. Consumenten weten deze sites echter nog onvoldoende te vinden. Nu al zijn deze sites voor de nieuwe aanbieders op de energiemarkt een succesvol instrument om klanten aan te trekken. In de toekomst zal de rol van internet als verkoopkanaal alleen maar toenemen. Dit blijkt uit telefonisch onderzoek van Millward Brown / Centrum onder 500 huishoudens en uit de reacties op dit onderzoek van Wouter Smit van Energiewereld en H. Blanksma van ENECO Energie.

De consument kan voor groene stroom alweer 2 jaar zijn eigen leverancier kiezen. Bij de keuze voor een energieaanbieder, zo blijkt uit onderzoek, gaat het voornamelijk om het betrouwbaarheidsimago van het energiebedrijf, de prijs en de bron waarmee de energie is opgewekt. Om het kiezen van een aanbieder makkelijker te maken zijn er verschillende internetsites waarop men snel en moeiteloos de energieleveranciers met elkaar kan vergelijken. De Nederlandse consument heeft deze mogelijk echter nog niet ontdekt.

image

Van alle Nederlanders heeft 10% onlangs een internetsite bezocht waarop men (prijzen van) energiebedrijven met elkaar kan vergelijken. Onder de regelmatige internetgebruikers is dit 14%. Met name jongeren en hoger opgeleiden bezoeken vaker dit soort vergelijkingssites. De bekendste vergelijkingssite op het gebied van energie is www.energiewereld.nl Maar deze heeft onder alle Nederlanders een bekendheid van nog geen 1%. Het merendeel (4% van de Nederlanders) bezoekt een site van een energieleverancier om meer te weten te komen over energieprijzen. Andere bekende sites zijn: www.vergelijk.nl, www.kieskeurig.nl, www.consumentenbond.nl en www.greenprices.nl.

Vergelijkingssites in andere branches, zoals Freeler en Independer hebben een aanloopperiode nodig gehad, voordat ze door de consument met regelmaat gebruikt werden. De verwachting voor de vergelijkingssites in de energiebranche is dan ook, dat naarmate de sites meer bekendheid krijgen, het gebruik ook zal toenemen. Het is voor de energiebedrijven in de eerste plaats zaak om in de vergelijkingssites meegenomen te worden. Daarnaast is het belangrijk dat er niet alleen op prijs vergeleken kan worden door de consument, maar ook op andere zaken, zoals de wijze waarop de energie wordt opgewerkt.

Opvallend is dat mensen die nu al groene energie afnemen (en dus zelf hun energieleverancier hebben kunnen kiezen) niet vaker een vergelijkingssite hebben bezocht dan mensen die nog steeds grijze stroom afnemen. Wellicht is men niet zelf opzoek gegaan naar de goedkoopste of beste aanbieder, maar is men ingegaan op een aanbieding die een energieleverancier heeft gedaan. Van de internetgebruikers die al geswitched zijn naar een ander energieleverancier heeft 29% een vergelijkingssite bezocht.

Onder de internetgebruikers die gekozen hebben voor ??n van de nieuwe energieaanbieders (zoals bijvoorbeeld Energiebedrijf.com, Echte-energie.nl, Shell, Evolta of Durion) is dit percentage al 40%. We zien dan ook dat internet een grotere rol speelt bij de nieuwe aanbieders. Dit zijn vaak de aanbieders die op prijs concurreren. Over het algemeen is de invloed van de vergelijkingssites op de energiebranche nog heel beperkt, maar als de sites bekender worden zal de invloed zeker toenemen. Dan is het zaak voor de energiebedrijven om dit verkoopkanaal serieus te nemen.

Wouter Smit, directeur van www.energiewereld.nl, onderschrijft de resultaten uit het onderzoek. Hij vermoedt dat nog te weinig consumenten beseffen dat een switch van energieleverancier al 2 jaar mogelijk is. Het gestaag groeiende bezoek aan sites als Energiewereld geeft wel aan dat dit besef gelukkig toeneemt. Smit stelt dat de overheid, als belangrijkste pleitbezorger van een geslaagde liberalisering, nog te weinig aan publieksvoorlichting heeft gedaan, hetgeen mogelijk verklaart waarom de consument tot dusverre in meerderheid switcht naar groene stroom van de traditionele aanbieder in plaats van te kiezen voor goedkopere groene stroom van de nieuwe aanbieders.

Uit onderzoek komt naar voren dat slechts 8% van de groene stroomgebruikers naar een andere energieaanbieder is geswitched. Smit verwacht wel dat per juli 2004, als de laatste fase van de liberalisering van de energiemarkt ingaat, de consument echt gaat shoppen en dan vaker een vergelijkingssite gaat bezoeken.

Eneco Energie ziet de laatste tijd een duidelijke toename van het aantal consumenten dat informatie zoekt op internet. Volgens Hanneke Blanksma, werkzaam op de marktonderzoekafdeling van ENECO Energie, is het daadwerkelijke aantal nieuwe klanten dat ENECO Energie via internet krijgt nu nog relatief klein. Wat dat betreft blijft verkoop via internet nog achter bij de andere verkoopkanalen. Maar de verwachting is dat internet in de toekomst een veel grotere rol in het verkoopproces zal gaan spelen. Om hierop in te spelen is ENECO Energie volop bezig met het ontwikkelen van professionele instrumenten en gaan ze op dit gebied samenwerkingsverbanden aan met diverse partijen.

Bron: Millward Brown / Centrum

Geplaatst op: Energiewereld

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

8 Reacties

    Edward Bakker

    Prizewize is ook een goede site om prijzen te vergelijken. Ik vond het duidelijk en snel.


    13 augustus 2008 om 10:57
    Abdel

    Easyswith.nl is een brakke site vind ik, ik vraag me af of de tarievebn wel kloppen.

    Gelukkig zijn er genoeg andere sites.


    4 februari 2010 om 19:07
    Vergelijkenergieprijzen.com

    De site is veranderd sinds ik er ben geweest. Ziet er goed uit. Ik mis alleen wel de ervaringen met energieleveranciers.


    17 februari 2010 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!