Consument waardeert humor en vermaak in tv-reclame
Amerikaanse consumenten hebben momenteel veel waardering voor commercials, vooral als er humor en entertainment in wordt gebruikt. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van RoperASW.
De aanslagen op 11 september, de slechte economische situatie en de oorlog in Irak zijn verantwoordelijk voor de populariteit van grappige reclame. Ook reclame waarin het gezin en huiselijke warmte centraal staan zijn momenteel populair. Bijna een kwart van de Amerikanen vindt tv-reclame nuttig en informatief. Dat is 4% meer dan in 2000 en bovendien het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek in 1975.RoperASW vroeg consumenten ook in hoeverre ze vinden dat reclame de aankoop bevordert van producten die ze eigenlijk niet nodig hebben. 67% zei het met deze stelling eens te zijn, tegen 74% in 2000. Zo`n 60% is van mening dat reclame producten onnodig duur maakt, tegen 65% in 2000. Met de stelling dat reclame ertoe bijdraagt dat consumenten producten kopen die slecht voor ze zijn was 58% het eens. In 2000 was dat 65%. Ten slotte vond 54% online reclame irritant tegen 34% in 2000.
Bron:
Adweek nr. 10, p. 14, 2/3 p.