Consumenten vinden bepaalde kleuren typisch passen bij bepaalde producten

11 november 2003, 09:03

Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor bepaalde kleuren voor een product of merk. Dit blijkt uit onderzoek van BuzzBack Market Research.

Deelnemers konden steeds kiezen uit 36 kleuren. Hemelsblauw werd door 9% van de deelnemers als favoriete kleur genoemd. De kleur scoorde als tweede voor casual kleding, als tweede voor slaapkamerinterieurs, als derde voor zeeptabletten en als vierde als uitdrukking van de eigen persoonlijkheid. Helder wit was voor 38% de favoriete kleur voor buitenschilderwerk, de meest ontspannende kleur en de beste kleur voor zeeptabletten en slaapkamer- en keukenwanden. Vuurrood kwam met 10% als tweede favoriete kleur uit de bus. Het was de topkleur voor kleding voor een energieke stemming. 65% associeerde vuurrood met `geurig en gekruid` en 11% met `duur`. De kleur had de op een na de beste score voor uitdrukking van de eigen persoonlijkheid.Voor 80% van de ondervraagden was kleur de bepalende factor bij aankoop van kleding, voor 79% bij interieurinrichting, voor 70% bij auto`s en brommers, voor 68% bij grote en 44% bij kleine keukenapparatuur, voor 19% bij mobieltjes en voor 14% bij pc`s.

Bron:

Brandweek nr. 39, p. 20, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!