Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor
Boekrecensie: ‘Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing’ (Rory Sutherland)
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Verwacht van ‘Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing’ van Rory Sutherland geen diepere analyse of uitleg. Aan de andere kant is het boek makkelijk leesbaar en zeer vermakelijk.
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
De onweerstaanbare kracht van marketing is een grappige titel. Vooral als je zoals ik net het boek De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel heb gelezen. Ondanks de overlap van het woord ‘onweerstaanbaar’ hebben ze weinig met elkaar gemeen.
“Percepties zijn vaak sterker zijn dan reclameslogans”
Rory Sutherland beroept zich op dertig jaar gedragswetenschappelijk veldonderzoek als reclameman. Waar hij van dichtbij gezien én ervaren heeft, hoe het gedrag van consumenten in de praktijk sterk kan afwijken van wat er in onderzoek is voorspeld. Op een toegankelijke wijze geeft hij weer hoe het onderbewuste van de consument eigenlijk het hele gedrag bepaalt. Dat het over voelen gaat in plaats van over woorden. Dat percepties bijvoorbeeld vaak sterker zijn dan reclameslogans. Menig theorie over consumentengedrag en neuromarketing komen op verhalende wijze aan bod en geven de lezer inzichten.
De auteur toont aan dat we altijd nadenken. Of we willen of niet, bij iedere indruk hebben we een gedachte en ook snel een conclusie. Vaak doen we dit onbewust. Onze keuzes zijn lang niet zo rationeel als we denken, iets waar neuromarketing ook gebruik van maakt. Rory toont dit aan met talloze voorbeelden. Vaak put hij uit zijn eigen ervaringen.
Voetnoten vol humor
Het boek is een stortvloed van verhalen over consumentengedrag, neuromarketing en communicatie. Het tart de logica en geeft je op speelse wijze inkijk in deze disciplines. Het boek reikt zeker tips aan maar van een diepere analyse of uitleg komt het niet. Het heeft ook geen literatuurlijst. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant is het boek makkelijk leesbaar en zeer vermakelijk. Verwacht geen theoretische uiteenzettingen, maar leuke verhalen waaraan later een theorie is gekoppeld.
“Verwacht geen theoretische uiteenzettingen, maar leuke verhalen”
Het boek kent talrijke voetnoten. Normaal heb ik de neiging deze over te slaan. Bij dit boek zou dat zonde zijn, want ze zijn niet alleen verhelderend maar vaak ook vol humor. Het is een prettig boek als je kennis wilt maken met de gecombineerde aspecten consumentengedrag, neuromarketing en communicatie. Het zal je zeker vermaken, zit vol met anekdotes uit de marketingwereld en – nog belangrijker – het zal je verder nieuwsgierig maken. En over de genoemde onderwerpen zijn gelukkig ook talloze andere boeken geschreven.
Boek: Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing
Auteur: Rory Sutherland
ISBN: 9789000346189
Uitgever: Spectrum
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl