Content als zuurstof voor je klanten
recensie
Content. Het is en blijft een dilemma dat woorden die officieel niet in een woordenboek als Van Dale voorkomen toch een enorme aandacht krijgen. Dat geldt dan voor woorden als contentmarketing en contentstrategie. Want er bestaat geen medium zonder content en content kan niet “leven” zonder medium.
Het bestaansrecht van content
Natuurlijk weten we allemaal dat content en alle begrippen eromheen juist die aandacht nodig hebben. Het is complexer dan ooit namelijk. Welke content stuur je wanneer aan welke doelgroep of persona? In welke fase van de besluitvorming en customer journey bevindt deze zich.
En in hoeverre ben je je bewust dat verschillende devices vragen om een andere aanpak en invulling. Daarnaast, om het nog complexer te maken gaat het ook om het juiste moment en de converterende boodschap of inhoud van die content. Dan raakt content opeens wel heel veel facetten van onze marketing- en communicatievak.
Een must voor iedere professional
Hoe leuk is het niet wanneer iemand waar je jaren lang mee samenwerkt een boek publiceert. Omdat De Way zorgt voor de actualisering in het marketing- en communicatievak sluiten de onderwerpen uit dit boek volledig aan bij de vraagstukken van de professional. Vandaar mijn mening dat elke marketing- en communicatieprofessional dit boek moet lezen, gebruiken en toepassen.
De praktijk van content
De auteur past de praktijk ook toe. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld sociale media kun je delen van het boek volgen en rechtstreeks vragen stellen aan De Way. En hij geeft nog antwoord ook.
Die praktijk komt ook terug in het boek. Alle onderwerpen passeren de revue. In de herziene versie zie je die actualisatie duidelijk terug. Het boek is compleet. Met onderwerpen als contentmarketing en contentstrategie en ook de invulling ervan. Zo gaat het over de wijze van content verspreiden, het werken met verschillende formats en ook de inzet van bijvoorbeeld influencers in de media.
De modellen uit het boek
Alle modellen en het canvas zijn door de lezers te downloaden. Hierdoor kun je je eigen praktijk ook daadwerkelijk uitvoeren. Daarom vind ik dit boek geen leesboek maar een doeboek. Haal de meerwaarde uit dit boek door er mee te werken en je eigen situatie in de sjablonen in te passen. Je leest het mogelijk door de regels heen. Ik ben enthousiast over dit boek en raad elke marketing- en communicatieprofessional aan dit boek te gebruiken.
Content – Zuurstof voor je klanten (herziene versie 2022)
Auteur: Antal de Way
ISBN: 978 90 8965 628 5
Uitgever: Van Duuren Management
Druk: 2021
Trefwoorden: content, contentstrategie, marketing, contentplanning
Recensent: Ment Kuiper, Register Marketeer