Content voor een verzadigd internet en een ‘handpicked’ selectie van AI-tools voor de contentstrateeg
Hoe springt jouw content er nog uit als het internet verzadigd is met crappy (AI-)content? En welke nieuwe AI-tools moet je als contentstrateeg zeker even uitproberen? Het antwoord op deze vragen krijg je tijdens de volgende aflevering van de Contentshow van CS, het Genootschap van Contentstrategen op 15 april.

Stop met crappy content voor een verzadigd internet
We hoeven dit eigenlijk niet uit te leggen, maar content maak je natuurlijk niet voor de leuk. De beste verhalen beantwoorden vragen die je doelgroep heeft.
Hoe dat eruit ziet in een ideale wereld: je publiceert een mooi verhaal, je publiek was daar toevallig nét naar opzoek, komt naar je website en laat ook nog even gegevens achter (B2B) of koopt iets in de webshop (B2C).
Je voelt al aan waar dit naar toe gaat: zo werkt het dus niet. Chantal Smink adviseert bedrijven al jaren op het gebied van SEO. Haar oermotto: lardeer je content met wat QPAFFCGMIM – Questions, Problems, Alternatives, Frustrations, Fears, Concerns, Goals, Myths, Interests, en Misunderstandings. Pijnpunten dus, want daarmee scoor je op Google. En niet met happy-de-pappy commerciële boodschappen.
Maar het internet is verzadigd en dus is het aan ons als contentstrategen om nog harder ons best te doen, en content te maken die nog wél iets toevoegt, aldus Chantal. En ook al is er al 700 miljoen keer geschreven over het bakken van een appeltaart, het is jouw uitdaging om een invalshoek te bedenken die nog wel waarde toevoegt aan het web. Maar hoe ga dat in hemelsnaam doen?
En waarvoor eigenlijk?
Ze heeft namelijk ook een onheilsprofetenboodschap voor contentstrategen in het tijdperk van AI en ‘no-click content’: vergeet je website als doel waar je traffic naar toe wilt sturen. Het beste wat je kunt doen is je klant bereiken waar deze je nodig heeft. En dat kan ook betekenen dat je je website zo moet inrichten dat deze de juiste informatie aanlevert aan een taalmodel.
Speciaal voor jou als contentstrateeg: AI-tools die je creatiever maken (en je werk makkelijker)
Herkenbaar? Je hinkt een beetje heen en weer tussen ChatGPT, Claude (want die is toch écht wel goed in tekstverwerking) en Copilot. Maar met die laatste wil het nog niet helemaal boteren. Je hoort om de haverklap over nieuwe AI-tools die het leven van een contentstrateeg mooier en makkelijker kunnen maken.
Maar je hebt ook maar 24 uur in een dag.
Erwin Blom is iemand die je helpt om de bomen in het AI-bos weer te zien. Elke week stelt hij zorgvuldig een nieuwsbrief samen over de nieuwste AI-tools en -technieken, inclusief een verslag van zijn eigen pogingen: FMT Handpicked | AI in de praktijk. Als het niet werkt, dan heeft hij het dus al voor je uitgeprobeerd. Speciaal voor het Genootschap van Contentstrategen komt hij met een bloemlezing van de AI-tools die je als contentstrateeg écht eens moet proberen.
Erwin zijn achtergrond: hij tilde VPRO ooit tot digitale hoogte als hoofd van de afdeling Digitaal van de omroep, schreef boeken over social media en crowdfunding, was jarenlang een van de hosts van Fast Moving Targets en heeft zich de laatste tijd vooral vastgebeten in de ontwikkelingen rondom AI.
Meld je aan
Je kunt live bij de opnames van de Contentshow: meld je nu aan. Natuurlijk delen we ook na afloop weer een linkje naar de opname, als dat beter uitkomt.
Opname gemist?
Heb je de opnames van de vorige sessie gemist? Luister dan het interview met twee winnaars van de Grand Prix Content Marketing: Dark Sky Terschelling en de VGZ Nieuwsshow terug!