Contenteigenaren gaan voor rechtstreekse relatie met de TV-kijker

9 april 2013, 10:59

Het toonaangevende Amerikaanse onderzoeksbureau ABI Research maakte afgelopen week bekend dat contenteigenaren steeds vaker overgaan tot het aanschaffen van video-encoding- en -transcodingapparatuur. Volgens ABI’s Cloud Video and Video Hardware Research Service Report bedraagt het markaandeel van contentpartijen nu al 11% en naar verwachting zal dit groeien tot 17% in 2017. Omdat dit soort hardware een essentieel onderdeel uitmaakt van iedere Video On Demand-architectuur (VOD), lijkt het erop dat zich een scenario ontvouwt waarbij contenteigenaren voor wat betreft het aanbieden van VOD-diensten steeds meer het heft in eigen hand nemen.

Het ABI-rapport merkt verder op dat partijen als HBO en Disney/ABC al sinds jaar en dag video-encoders aankopen om zo hun content te distribueren naar bestaande betaal-TV-systemen van o.a. kabel- en IPTV-aanbieders, maar voegt eraan toe dat zij steeds meer investeren in zgn. multi-format transcoders, die gericht zijn op rechtstreekse distributie naar consumenten. Met name door de versneld groeiende vraag naar Uitzending Gemist-achtige videodiensten en de mogelijkheid om TV op elke gewenste plek en op alle mogelijke schermen en apparaten te kunnen ontvangen (TV everywhere), zijn VOD-platforms de laatste jaren steeds veelzijdiger geworden.

Contenteigenaren, waaronder de grote Hollywoodstudio’s (zoals Disney, Universal en Paramount), maar ook organisaties als de FIFA en de UEFA, lijken zich te realiseren dat een eigen, effectieve multiscreen-dienstverlening zijn vruchten kan afwerpen. Het gaat daarbij primair om cloud-based services die als Over-The-Topdienst (OTT), dus zonder de tussenkomst van de traditionele settopbox, rechtstreeks aan de kijker geleverd worden.

De relatie met de consument, daar gaat het om

De inkomsten voor deze videodiensten worden voor dit jaar geschat op zo’n 100 miljoen euro en zullen naar verwachting in de komende vier jaar (2017) verzesvoudigen tot 600 miljoen euro. Duidelijk is dat contenteigenaren daar hun deel van willen binnenhalen en, naar nu blijkt, kan dat zonder al te veel problemen, zonder tussenkomst van de traditionele TV-aanbieders.

NPO’s troetelkindje, Uitzending Gemist, bijvoorbeeld, heeft het afgelopen jaar meer dan 311 miljoen videostreams doorgezet, een groei van 51% t.o.v. 2011. De spectaculaire stijging is m.n. het gevolg van het kijken via mobiele apps. Voor contenteigenaren (incl. de publieke omroep middels de STER) gloort een financieel zeer aantrekkelijke toekomst door rechtstreeks eigen content-apps (multi-platform) via connected devices: smart TV’s, tablets, smartphones en game consoles. Een eerste aanzet in die richting is al gegeven, toen vorig voorjaar BNN een VOD-versie van “3 Op Reisgelijktijdig lanceerde op meerdere platforms.

Het is dan ook begrijpelijk dat contenteigenaren steeds vaker aanzienlijke investeringen doen op het gebied van VOD-infrastructuur. Daarbij is het ook van belang om de ontwikkelingen rondom HbbTV nauwlettend te volgen. In Nederland kunnen de NPO, RTL en SBS daarmee hun diensten verder innoveren door interactiviteit aan de programma’s (en programmering) te koppelen en zelfstandig commercieel te exploiteren.

Uitzending Gemist in een HbbTV-compatibele browserversie.

AppTV, het nieuwe distributiemodel?

De tijd is voorbij dat alleen middels een abonnement (vergezeld van een kastje) van een TV-provider toegang verkregen kan worden tot premium content. In het (recente) verleden was het mediabereik dat je via traditionele TV-aanbieders kon realiseren hét unieke selling-point. Echter, door de snelle adoptie van TV everywhere lijkt de noodzaak om die route te volgen in waarde af te nemen.

Een tweede pluspunt van het conventionele model is de 'factuurrelatie' die providers hebben met hun klanten. De opkomst van nieuwe mobiele betaaldiensten zorgt er echter voor dat consumenten – o.a. vanaf-de-bank-en-voor-de-buis-zittend – micro-payments kunnen doen, zonder de verplichting van een abonnement, en eenvoudig instant toegang krijgen tot het programma van hun keuze.

Naar mijn mening staan we aan de vooravond van een totaal nieuw TV-distributiesysteem, noem het AppTV, waarbij een gestructureerd aanbod van premium content-apps (verrijkt met features zoals integratie met second screen-toepassingen en koppeling met fan-based social media-applicaties) wordt geleverd in combinatie met een flexibel aanbod (à la carte) aan lineaire (voorgeprogrammeerde) TV-zenders.

Willen de traditionele aanbieders van TV-diensten nog een rol van betekenis spelen in dit nieuwe ecosysteem, dat moeten zij een meerwaarde kunnen leveren aan zowel hun klanten alsook aan contenteigenaren. Het lijkt me evident dat niet alleen het leveren van een vaste (internet- en TV-)verbinding, maar zeker ook een mobiele dienstverlening onderdeel van dat consumentenpakket dient uit te maken.

Credits afbeelding: Oneras (CC)

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

5 Reacties

    Albert Treur

    Goed stuk John, ik zou het echter nog simpeler willen stellen. Ecosytemen liberaliseren, ‘walled gardens’ verdwijnen en devices komen beschikbaar in alle gangbare OS op alle netwerken. CTV, boxjes handhelds en andere interfaces of extenders komen uit de vrije markten. In principe is elke monitor straks connected. Geavanceerde middle ware en smart clients kunnen dat nu al met vrijwel elk videoformat. Inderdaad is de cloud steeds vaker direct toegankelijk voor een contenteigenaar maar niet on-georganiseerd. Geen enkele aanbieder kan over 5 jaar de relatie met de eindgebruiker nog exclusief claimen. Kanalenstructuren verdwijnen, contenteigenaren en uitzendgemachtigden ontwikkelen nieuwe identiteiten en andere diensten. Its all about software… Voor wat het waard is allemaal. Want ‘we’ keken in 2012 weer meer naar lineaireTV. Zo’n 3 uur en 16 minuten per dag. En we bestelden met zijn allen nog geen 1.6 filmpje gemiddeld per jaar maar we snacken wel meer PPV live, vooral voetbal, content. En ja Uitzending Gemist is groot en wordt nog groter. Maar dat was al zo met de videorecorder. Gedrags veranderingen komen pas tot stand als het motief voor dat gedrag veranderd… niet door het aanbod.


    9 april 2013 om 20:15
    JohnG

    dank Albert; helemaal met je eens – zijn we wel vaker; het ABI rapport toont echter aan dat we nu ECHT aan de vooravond vd disruptie vh klassieke distributiemodel staan.

    En dat we steeds weer meer lineair kijken – met alle respect voor al die onderzoeken, maar als ik om me heen kijk dan trek ik die cijfers toch wel enigermate in twijfel.


    9 april 2013 om 21:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!