Contentteams in 2023 – De vijf grootste uitdagingen

Onrealistische verwachtingen, gebrekkige worfklows en interne communicatie

9 december 2022, 14:36 2880 x gelezen
Content-Team-CVoorbeeldimage

Contentteams zullen komend jaar een oplossing moeten bedenken voor de onrealistische verwachtingen en gebrekkige interne communicatie. Dat zijn twee van de vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023.

Aan het begin van dit jaar schreef ik dat er maar weinig echt mensgedreven onderdelen van het vak zo’n stormachtige ontwikkeling doormaken als dat van contentprofessionals. Een krappe arbeidsmarkt, werken met omnichannel-content en gebrekkige interne communicatie leken een paar van de grootste uitdagingen voor contentteams. En het is hier op Marketingfacts ook al eens aangehaald: Geen mens weet wat het contentteam uitvreet, dus dat is wel een factor om rekening mee te houden.

Contentteams worstelen nog immer met die interne communicatie en onrealistische verwachtingen. De manier waarop contentteams communiceren laat, ironisch genoeg, soms nog te wensen over. Het belang van content is helaas niet voor de hele organisatie duidelijk en andere teams weten vaak ook niet altijd wat ze van content mogen verwachten. Daar ligt een duidelijke opdracht voor contentprofessionals.

De manier waarop contentteams worden vormgegeven is overigens ook niet optimaal. Je kan geen krant openslaan zonder te lezen over het tekort aan arbeidskrachten. Contentteams worstelen met deze uitdaging, omdat ze zich blindstaren op het schaap met de vijf poten. Wie zich van deze – en andere – belemmeringen bewust is, neemt een voorsprong in de war for talent.

Met een lang jaar bíjna achter de rug tijd voor een nieuwe inventarisatie. Dit zijn wat mij betreft de vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023:

1 Content-technologie en onrealistische verwachtingen

Realistische verwachtingen voorkomen teleurstellingen. Dat is juist nu belangrijk, aangezien teams onder druk staan omdat nieuw personeel schaars is. Ook op het gebied van content-technologie zijn er nog veel onrealistische verwachtingen. Sta stil bij hoe nieuwe technologieën als chatbots werken. Niet elk gesprek valt te automatiseren, sommige zaken bespreken we liever met mensen.

2 Workflows die helder zijn

Voor 65 procent van de contentteams is de workflow voor contentproductie een uitdaging. Ontwerp goede workflows die voor iedereen helder zijn. Dit begint vaak al met het opstellen van een goede content governance. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat ook het gebruik van nieuwe innovaties in de weg, wat betekent dat organisaties nog verder achterraken bij de concurrentie.

Lees ook: Jazeker, er gaan banen verdwijnen in contentmarketing 

3 Contentprofessionals: Het vijfpotig schaap

Veel contentteams zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar die bestaat niet. Dat los je op door taken in verschillende rollen vorm te geven. Veel organisaties zoeken bijvoorbeeld naar één conversation design-specialist. Maar de werkzaamheden voor conversation design zijn erg verschillend. Het gaat om werk dat zich richt op UX, AI, copywriting, data-analyse, psychologie en IT-development. Het is onmogelijk om al die skills in één professional te vinden.

4 Interne communicatie niet in orde

Het is de ironie die veel communicatieteams kenmerkt: de communicatie binnen het team- of tussen het team en de rest van de organisatie is suboptimaal. Hierdoor is het nog vaak onduidelijk wat de uitdagingen zijn en hoe content kan bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Betere onderlinge communicatie en begrip van elkaars belangen lost dat probleem op. Geef extra aandacht aan interne communicatie en zoek meer aansluiting bij de business.

5 Contentteams zijn homogeen

Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Veel contentteams die we spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie.

 

Content management expert by trade. Passionate entrepreneur by profession. Experienced in helping large, complex organisations achieve online success through successful projects, smart new processes and teamwork. Specialties: General management, starting up and scaling companies, strategy execution, team management, (web) project management, content management & implementation, project planning and execution. Zie voor details: Crossphase.nl

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!