Contextual Keyword Advertising

12 februari 2005, 10:56

Nokia and Coca-Cola Showcase the new Nokia Local Marketing Solution

Met name op Amerikaanse nieuwssites kom ik het gebruik van contextual keyword advertising, zoals het eerder genoemde IntelliTXT, steeds vaker tegen. Vibrant Media, eigenaar van IntelliTXT, meldde in december nog dat er al ruim 300 online uitgevers gebruik maken van deze techniek. Moet eerlijk zeggen dat ik deze vorm van online adverteren in Nederland nog niet ben tegengekomen. Weet iemand of er al pilots of andere iniatieven lopen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paul

    … ben benieuwd of het werkt, nog niet echt veel cases van gezien… Forrester, geloof ik, is al weer mee gestopt…


    12 februari 2005 om 15:26
    Vincent

    Op Flashkit.com heeft IntelliTXT even gedraaid, de leden maakten hier (m.i. terecht) zo’n probleem van, dat Jupiter het maar weer heeft verwijderd.

    Ik hoop echt dat dit niet erg aanslaat bij uitgevers. Als bezoeker vind ik het heel erg irritant.


    12 februari 2005 om 16:35
    media

    Als ik het goed begrijp dat zijn er alleen pilots in het buitenland gedraaid? Geen Nederlandse uitgevers die een pilot hebben gedaan?

    Vincent, waarom zou het irritant zijn? Zolang je er niet met je muis over de keywords gaat, heb je nergens last van. Lijkt mij juist, mits op de goede manier geimplementeerd, wel een gebruikersvriendelijke manier van adverteren. Vraag is wel wat het de adverteerder oplevert. Verwacht namelijk niet dat er erg veel op geklikt wordt.


    13 februari 2005 om 07:33
    Vincent

    @Marco,

    De irritatie komt van verschillende kanten. Sommige leden meldden dat zij direct een spyware scan hadden gedaan omdat ze dachten dat ze geïnfecteerd zouden zijn.

    Als je door de tekst heen scrollt met je scroll-wheel, dan is de kans groot dat je zo’n mega tooltip tegenkomt, die over de te-lezen tekst valt.

    De ad’s pastte vaak niet in de content (hoewel dat gewoon technisch verbeterd kan worden, kijk naar AdSense).

    Bij sommige leden stond op het forum in de signature een slogan en/of link naar een bedrijf. Het is dan best zuur als de slogan naar een concurrent linkt.

    Op een website zonder reactie’s zou het misschien nog best kunnen, maar het zou me blijven irriteren.


    13 februari 2005 om 11:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!