Conversie-optimalisatie: het belang van copy, minder frictie en de juiste cultuur

28 september 2015, 11:30

De 3 belangrijkste learnings van de Call to Action Conference om mee te nemen in jouw werk

Delightful en actionable – dat is mijn afdronk van het Call To Action Congres in Vancouver. Twee dagen topsprekers vanuit de hele breedte van digitale optimalisatie. Samen met Online Dialogue-partner Bart Schutz had ik het genoegen om onze optimalisatielearnings te delen met het in groten getale aanwezige publiek. Het is lang geleden dat ik zelf op een extern congres zoveel sessies van begin tot eind actief heb bijgewoond. Goede verhalen, verteld door goede sprekers, gefocust op telkens 1 duidelijke boodschap. Ik deel de 3 belangrijkste met je.

Joanna Lord

How Can You Foster a Better Culture Around Optimization?

Joanna is VP marketing van start-up Porch, dat in 2 jaar tijd van 0 naar 500 medewerkers groeide. Er heerst een cultuur waar niemand bang is om fouten te maken – experimenteren wordt aangemoedigd en mag, binnen bepaalde budgetten, volledig zelfstandig plaatsvinden. Zij stelde een hele belangrijke vraag:

“Who owns testing in your company?”

Om daarna duidelijk te vertellen dat bij Porch niemand de baas is van testing. Het is geen job description, het is onderdeel van de cultuur. Het hebben van een testcultuur is een business advantage.

Download de slides van Joanna of bekijk haar keynotevideo.

Wil Reynolds

Brand & CRO: Trick or Treat, the Choice is Yours

Wil Reynolds, CEO van Seer Interactive, is de ervaren direct marketeer die is gaan begrijpen hoe belangrijk een goed merk is voor conversie. Wil liet ons zien wie in zijn ogen de beste CRO expert is: Jeff Bezos van Amazon. Amazon Prime heeft een conversiepercentage van 74 procent en met de Amazon Dash kun je iets vanuit je huis bestellen zodra het op is, zonder tussenkomst van een webpagina…

“CRO understands friction and removes it. That is a business function, not a web function.”

Als optimalisatiespecialist moet je echt verder kijken dan het web. Het bedrijf moet groeien, niet de website. Blijf altijd zoeken naar de ‘why‘. Als de organisatie waarvoor je werkt iets wil doen – voer jij dit dan uit, of vraag je waarom? Als je weet waarom, kom je misschien wel tot de oplossing die de meeste frictie wegneemt. Die oplossing ligt misschien wel buiten het web.

Download de slides van Wil of bekijk zijn keynotevideo.

Joanna Wiebe

Death to Fear And Laziness! How to Push Yourself to Write Sticky Landing Page Copy

Joanna Wiebe van Copyhackers is een zeer ervaren conversiecopywriter die het verschil maakt daar op te vallen met haar copy. Ze verbaast zich al vele jaren hoe het toch kan dat haar goede adviezen voor betere copy vaak niet of maar deels worden uitgevoerd.

“You’re just being LAZY”

Iedereen zegt wat de concurrent ook zegt. Copywriting moet anders zijn om op te vallen. Goede copy is onderscheidend, heeft een belofte en heeft persoonlijkheid. Goede copy valt op en dat maakt het moeilijk. Opvallen is eng is, anders – het is veiliger om te doen wat iedereen doet. Dan val je niet op. Ook al heb je een innovatief product, je copywriting zou ook innovatief moeten zijn.

Download de slides van Joanna of bekijk haar keynotevideo.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!