Conversie vanuit je digitale folder met 30 procent verhogen

28 november 2018, 12:00

De digitale folder wordt steeds populairder. Uit onderzoek blijkt dat 4,6 miljoen Nederlanders een digitale folder bekijkt. Met de technologie van nu is het mogelijk om aanbiedingen te personaliseren, door bijvoorbeeld dynamische content te tonen.

Dynamische content, gepersonaliseerde content of op maat gemaakte content is content die de bezoeker te zien krijgt op basis van interesses. De content sluit aan op de wensen van de klant. Ook kan content worden getoond op basis van omgevingsfactoren. Is er regenachtig weer voorspeld? Dan krijgt de bezoeker een regenjas te zien in de folder.

Persoonlijke content is op twee manieren in te zetten:

  1. dynamische pagina
  2. box notificatie

De dynamische cover

Dynamische content kan worden gecreëerd op zowel de cover als op een andere pagina in de digitale folder. Het betreffende vlak wordt wit gelaten en op basis van interesses wordt dat vlak gevuld met aanbiedingen. Door gericht de cover in te vullen gebruik je de online mogelijkheden om relevant te kunnen zijn.

“Het maximaliseren van het aantal kliks begint bij de cover”

COOP heeft meerdere tests gedaan met gepersonaliseerde aanbiedingen, waaronder eentje met een gepersonaliseerde cover. Het bereik van de cover is ook in de digitale folder het grootst ten opzichte van de andere pagina’s, waardoor het maximaliseren van het aantal kliks begint bij de cover. Door middel van een A/B-test werd de gepersonaliseerde cover getest. De gepersonaliseerde cover werd in dezelfde week getoond als de niet gepersonaliseerde cover: hierdoor was het effect meetbaar ten opzichte van de reguliere versie. Op basis van aanbieding-interesses van de voorgaande weken voorspelde het algoritme welke aanbieding voor welke bezoeker getoond moest worden op de cover.

De dynamische cover had tien varianten met onder andere chips, cola, kaasbroodjes en sperziebonen:

Gedurende eenzelfde periode kreeg 50 procent van de bezoekers de reguliere folder te zien, de overige 50 procent kreeg de gepersonaliseerde cover, met tien varianten, te zien. Zo kon er goed getest worden welke cover het beste aansloeg bij de lezer. De gepersonaliseerde aanbiedingen leverden tussen de 15 procent en 20 procent meer kliks op ten opzichte van de reguliere versie. Het conversiepercentage van deze kliks verdubbelde, waarmee het effect niet alleen in kliks, maar ook in conversies succesvol bleek.

Dynamische aanbiedingen in boxes

Een box is een effectieve manier om aanbiedingen extra aandacht te geven. De aanbieding komt dan in beeld over de digitale folder heen. Ook deze content past zich aan de interesses van de lezer of de omgevingsfactoren aan. Nu het weer regelmatig begint te regenen, worden de regenjassen aanbevolen, terwijl de eerste week van oktober de laatste zonnebrillen nog werden getoond. Met een box kan je je conversie vanuit de folder laten stijgen van 25 procent naar 30 procent.

De voordelen van gepersonaliseerde content

Door relevante aanbiedingen te tonen in de folder wordt er meer conversie gegenereerd. Waar de offline folder niet aangepast kan worden op gedrag, is de online variant de plek bij uitstek om dit wel te doen. De kans dat de lezer iets voorbij ziet komen dat totaal niet bij de interesses aansluit wordt steeds kleiner, de folder wordt specifieker en klantgerichter.

Zelf aan de slag met beter converterende digitale folders? Er zijn meerdere mogelijkheden om dynamische content direct in te zetten. Er zijn geen massa’s data nodig om al wel snel relevant te zijn. Een box kun je gemakkelijk instellen door aanbiedingen aan te passen aan een bepaalde dag in de week of aan het weer. Na een paar maanden data verzamelen van aanbieding interesses is het al mogelijk om een algoritme te laten bepalen welke aanbiedingen het best presteren voor elke bezoeker van je digitale folder.

Rens Moorman
Data analist bij Online Publisher

Predictive Data | Online Publishing | Digital Marketing | Project Management Data analist/consultant bij Online Publisher.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!