“Conversion culture eats marketing strategy for breakfast”

2 september 2014, 05:00

Waarom er geen ruimte is voor showpaarden, meningen en design in marketing

Ik geloof niet dat ik de enige ben die op zoek is naar de ultieme marketingmachine. Lang dacht ik dat gedragswetenschap het geheime ingrediënt was (naïef, ik weet het). Na een aantal jaren aan de voorkant te hebben gewerkt van online marketing, denk ik hier inmiddels toch anders over. De crème de la crème van e-commercebedrijven onderscheidt zich in ieder geval op 3 punten. Wil jij in de toekomst ook tig experimenten per dag en enge conversieratios draaien? Neem de volgende lessen dan ter harte.

Stel je voor, je loopt binnen bij een van de meest vooruitstrevende online diensten (denk Amazon, Airbnb, enzovoorts). Waar vind je de helderziende strateeg achter hun marketingsucces? Waar is de conversiegod of de persuasion guru? Het antwoord: die is er niet. En vaak is er zelfs helemaal geen langetermijnstrategie.

Wat er meestal wel is, is een afwijkende cultuur. In ieder geval anders dan ik hem ken van de bekende Nederlandse organisaties. Mensen verantwoordelijk voor de digitale dienstverlening zijn eigenlijk alleen maar bezig met het opzetten, uitrollen en evalueren van experimenten. Heel veel experimenten. Alleen maar experimenten.

Zoveel experimenten dat je de gedragswetenschap inhaalt, en dat de enige houdbare marketingstrategie is: “Hoe kunnen we nog meer en betere experimenten draaien?”. Hoe kun je een organisatie zo ver krijgen om dit adagium daadwerkelijk te adopteren? Geen idee. Maar onderstaande punten lijken wel het DNA te zijn van iedereen die er werkt. Hoe scoren jouw collega’s op deze punten?

1. Werkpaarden in plaats van sierpaarden

Een ieder die mij kent, zal weten dat ik een hardwerkend sierpaard ben. Maar daarom ben ik ook misschien juist niet geschikt om te werken in een geoliede marketingmachine. Kleine aanpassingen die scoren, dezelfde soort handelingen die eerder ook al succesvol waren: daar gaat het om. Elke dag weer. De boer die elke ochtend weer zijn koeien melkt. En geen sexy nieuwe businessideëen genereren. Geen grootste plannen. Gewoon je werk doen. Zoals we dat al heel lang doen.

2. Datagedreven in plaats van meninggedreven

Het voelt misschien tegenintuïtief, maar grootse ideeën worden veelal niet gewaardeerd in de eerder genoemde succesvolle bedrijven. Nieuwe conversie ideeën natuurlijk wel. Testbare ideeën. Of ideeën die ontstaan in data. Klinkt vanzelfsprekend? Dan daag ik je graag uit om in je volgende meeting bij elke geopperd idee hardop af te vragen of er ook data zijn die het idee onderbouwen. Of is het slechts een mening? Kans is groot dat je collega’s snel moe van je worden.

3. Dienstbaar design in plaats van goeroedesign

Design behoort te converteren. De ontwerper die zich Steve Jobs waant of vanwege esthetische gronden een voorstel er doorheen wilt drukken, is niet welkom hier. De ontwerper maakt wat nodig is om het experiment te draaien. Een kneutering slotje op de productpagina? Doen we. Een kek kader om de gepersonaliseerde USP’s uit te lichten. Done! UX heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol verworven in marketingland. Een volgende stap zou zijn dat UX ook hun design gaat bewijzen.

Cultuur dus, geen conversietrucs. Dat is het geheim achter het grote succes van de huidige e-commercewinnaars.

Wil je meer weten over het succesvol draaien van experimenten en ontwerpen voor conversie? Kom dan zeker meedoen aan Design for Conversion, 26 September in Amsterdam. Of laat hieronder een opmerking achter!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hendrik-Jan Tolsma

    Punt 4. WPO.

    Actief bezig zijn met in kaart brengen van de technische prestaties van de website zoals de gebruiker deze ervaart + continu werken aan verbetering (lees: versnelling).


    8 september 2014 om 10:31
    arjanharing

    Website Performance Optimization. Inderdaad. Overigens wel iets waar ik zelf weinig kaas van gegeten heb.

    Een mooi woord uit dat vakgebied is Velocity. Ik denk dat we dat vaker terug gaan zien.


    9 september 2014 om 06:52
    Priscilla-Fleur – Buckaroo

    Precies die cultuur – dat is waarom ik elke dag met plezier naar mijn werk ga en waarin onze klanten ons onderscheidend vinden ten opzichte van onze concurrenten. Goed om te lezen dat het bevestigd wordt dat juist die cultuur zo belangrijk is.


    11 september 2014 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!