De cookies verdwijnen… drie manieren om toch verbinding met je doelgroep te houden

De cookies verdwijnen… drie manieren om toch verbinding met je doelgroep te houden

Schoot jij ook in de stress toen je las dat de third-party cookies nog verder verdwijnen? Snap ik! Toch is het gelukkig niet nodig. In dit blog lees je meer over kansen voor jou als marketeer om toch data te verzamelen en de verbinding met je doelgroep te behouden.

De uitfasering van de third-party cookies is al een poosje bezig omdat het qua privacy helaas nog wel eens mis ging met de cookies. Daarom dat zowel overheden als bedrijven zoals Google deze cookies nu steeds verder aan banden leggen. Zo neemt Google met het Privacy Sandbox-project het voortouw om privacyvriendelijke oplossingen te creëren waar zowel een online bezoeker als een bedrijf/marketeer blij van wordt.

Data verzamelen zonder third-party cookies

Zoals altijd brengt een veranderend online ecosysteem de nodige paniek met zich mee. Maar ook kansen. Welke dat zijn? Hieronder zet ik de drie meest kansrijke op een rij.

Kans 1: first-party data uit eigen bron

First-party data zijn de gegevens die je direct van je gebruikers en klanten krijgt door bijvoorbeeld een interactie met je website, social kanalen, advertentie of e-mail. Voordeel: waardevolle informatie over je doelgroep. Nadeel: het duurt langer om deze data te verzamelen.

Zo benut je deze kans: tuig een customer data platform (CDP) op om alle data op één centrale plek te verzamelen en gegevens uit verschillende bronnen eenvoudig te verbinden. Zo creëer je relevante klantprofielen én toon je geen overbodige advertenties meer doordat de data uit het CDP real-time is. En het helpt je ook nog eens om klantgedrag te voorspellen.

Kans 2: laat klanten inloggen

Door bezoekers/ klanten te laten inloggen, geef je hen een uniek ID mee. Hiermee kun je gegevens van de activiteiten van deze unieke bezoeker verzamelen. Zelfs over verschillende platformen, websites en apps heen. Een voorbeeld is Marktplaats waarbij 80 procent van de bezoekers direct inlogt.

Zo benut je deze kans: bekijk de mogelijkheden om bezoekers te laten inloggen en weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af. Een login zonder goede reden schrikt tenslotte eerder bezoekers af. Let daarbij goed op dat je transparant bent over het verzamelen en gebruiken van de data.

Let goed op dat je transparant bent over het verzamelen en gebruiken van de data

Je krijgt hoe dan ook te maken met mensen die helemaal niet willen dat je data verzamelt en een groep die het gelimiteerd toestaat en waarmee je vooral demografische gegevens verzamelt. De derde, en meest interessante groep, zijn bezoekers die toestemming geven om demografische- en klantgegevens te verzamelen.

Kans 3: targeting op basis van context

Stel dat je een outdoor-blog zit te lezen en er komt een advertentie voorbij over een mooie outdoorjas of een paar toffe outdoorbestemmingen. Grote kans dat je geneigd bent om te klikken toch? Dit is precies wat contextual targeting is; zorgen dat je advertenties aansluiten bij de omgeving waarin de bezoeker zich bevindt. En nog een voordeel: de kans dat de bezoeker je als storend of niet-relevant bestempelt is een stuk kleiner.

Zo benut je deze kans: bekijk op basis van zoekwoorden en kennis over je doelgroep waar deze geïnteresseerd in is. Dit geeft je houvast als je kiest op welke platformen je advertenties getoond worden. De Ster loopt hierin voorop en leert door slimme technologie welke video's, artikelen en programma's precies zijn bekeken. En stemt hier vervolgens de uitgeserveerde advertenties op af. En spoiler alert: deze scoren boven verwachting goed!

Het adverteren van de toekomst blijft dynamisch

De uitfasering van de third-party cookies is niet de eerste verandering met grote impact op online adverteren. En ook niet de laatste. Belangrijk dus dat je de ontwikkelingen blijft volgen en mee innoveert om je doelgroep zo gericht én frictieloos mogelijk te bereiken. En tot die tijd? Blijven we lekker zoeken naar de heilige graal. Heb jij hem al gevonden? Deel hem dan hieronder in de comments. Of natuurlijk andere interessante inzichten!

Lees ook dit artikel 'Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?' van IAB Nederland.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.