Coolblue introduceert same-day delivery

1 oktober 2012, 13:49

De mannen en vrouwen van Coolblue zijn goed bezig. Eerder dit jaar werd de retailer uitgegroepen tot beste webwinkel van Nederland, en vandaag heeft Coolblue onder de naam Coolblue VandaagNog same-day delivery geïntroduceerd. Bestellingen die voor 15.00 uur geplaatst worden, worden nog diezelfde avond bezorgd. Het is daarmee de eerste grote webwinkel die zo snel levert. In de strijd om de alsmaar grotere druk op snellere levertijden heeft Coolblue nu een streepje voor op bv. Bol.com en Amazon, die beiden de volgende dag leveren.

Uit onderzoek (n=732) dat Coolblue heeft laten uitvoeren door Trendbox blijkt dat 44% van de Nederlandse consumenten vaker online koopt wanneer de webwinkel kan garanderen dezelfde dag te leveren. Daarom verwacht Coolblue dat deze dienst een verdere verschuiving van offline naar online winkelen op gang brengt. Met de dienst verwacht Coolblue een verdere verschuiving van offline naar online winkelen op gang te brengen.

“Als je telefoon stuk was en je écht bereikbaar moest zijn, was je tot voor kort aangewezen op de fysieke winkelstraat,” zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue. “Vanaf nu niet meer.” Andere redenen om voor vandaag-levering te kiezen, zo blijkt uit het onderzoek, zijn naast ‘kapot apparaat’ (55%) een ‘vergeten verjaardag’ (47%) of simpelweg ‘ongeduldigheid’ (23%).

Er zit wel een prijskaartje aan de service. Coolblue VandaagNog kost € 17,95 per bestelling en bezorgt de bestelling tussen 18.00-22.00 uur. Voor alle reguliere bestellingen blijft gelden: vandaag voor 22.30 uur besteld, morgen gratis in huis bezorgd (vergelijkbaar met bol.com).

Traditionele retailers moeten aan de bak

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor bleek vorige week al dat online winkels met 9% in omzet groeien, terwijl fysieke winkels met 2,1% krimpen. Coolblue verwacht dat verbeterde dienstverlening van webwinkels, zoals deze snellere levering, de fysieke winkels verder onder druk zet. Zwart vindt het logisch dat consumenten traditionele retailers steeds vaker links laten liggen: “Fysieke winkels die niet onderscheidend zijn in advies en service hebben een probleem. Het enige voordeel dat dit type winkels had was dat je producten vandaag nog in huis hebt. Als dat voordeel ook wegvalt, blijft er weinig over.”

Actie

Als leuke aanjager voor de nieuwe dienst verloot Coolblue een Porsche voor een weekend onder klanten die voor 1 november een bestellingen plaatsen. Als je een bestelling plaatst krijg je bij de bezorging een stopwatch waarop je kan zien hoelang de bestelling erover heeft gedaan om bij je aan te komen. Klanten kunnen vervolgens een foto van de stopwatch maken en deze op Facebook uploaden.

Afbeelding: Mark Sebastian (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Herman Dailybits

    Stoere actie van Coolblue, maar toch mijn bedenkingen bij.

    Hoe kunnen ze voor die prijs een rendabele/kwalitatieve levering garanderen, zonder te gaan werken met onderbetaalde koerierdiensten, die je op de weg bijna van de baan maaien, daar ze nog zoveel paketten meoten leveren op een dag?

    Geneog verhalen voorhanden over de malafide koerierwereld, waar onverantwoord rijden, schijnzelfstandigheid,… allemaal redelijk normaal zijn geworden. :-/


    1 oktober 2012 om 14:02
    Bob

    Webwinkels moeten zichzelf onderscheiden op wat voor een manier dan ook. Dat Coolblue nu zo’n service kan leveren is echt wel in overeenstemming met een koeriersdienst tot stand gekomen. Waar webwinkels moeten vernieuwen om klanten te trekken en proberen te behouden moeten koeriersdiensten hun diensten ook tegen het licht houden en meegaan met de tijd. Als het kostentechnisch niet mogelijk is bij de één dan vast wel bij de ander. Basisprincipe van marktwerking.


    2 oktober 2012 om 08:14
    Tim de Vrind

    Volgens mij hanteert CoolBlue best redelijke marges, dus zit er vast nog wel wat rek in. In plaats van plat onderscheiden op prijs, kan je ook het service element (is o.a. bezorging) verbeteren. Zeker als je veel op voorraad hebt in eigen magazijnen kan dit best goed werken.


    2 oktober 2012 om 16:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!