Copernica DM Summit 2012: The future of agencies

24 september 2012, 09:00

De belangrijkste online (direct) marketingontwikkelingen van dit moment & 2013

In zijn presentatie “The future of agencies” schetst Jonathan MacDonald, co-founder van this fluid world, een realistisch en voor sommigen angstaanjagend beeld van de huidige digitale wereld. In deze blog beschrijf ik kort een van de meest indrukwekkende presentaties van de Copernica DM Summit 2012.

Jonathan begint zijn verhaal met de stelling dat we alleen zeker kunnen zijn van verandering. De veranderingen van vandaag gaan snel, maar dat zal in de toekomst niet minder worden. Diegenen die zich het beste kunnen aanpassen aan deze veranderingen hebben het meeste kans op overleven.

Voor de toekomst voorziet Jonathan de volgende trends:

Verconsumentering van technologie

Steeds geavanceerdere technieken worden steeds vaker en sneller beschikbaar voor de consument. Dit demonstreerde Jonathan op elegante wijze door aan te geven dat de broek die hij droeg tijdens de presentatie was geprint met een 3D printer.

De virtualisatie van de fysieke wereld

Alles wordt digitaal. De scheiding tussen de fysieke wereld en digitale wereld wordt steeds kleiner en hiermee worden offline ervaringen ook eerder gedeeld in een online omgeving.

Socialisatie van industrieën

Organisaties hebben niet langer de controle over wat er gebeurd op internet met hun eigen merk(en). De consument bepaalt waar de conversatie over gaat en als bedrijf kun je enkel meepraten. Als voorbeeld werd het Burger King diabetes billboard genomen. Burger King kon het gesprek niet stoppen en enkel toekijken hoe de kritiek zich opstapelde. Dit fenomeen noemt hij Brand democratisation. Jonathan vervolgt zijn verhaal met drie realiteiten.

Lage toegangspunten in de markt

De wereld waarin bedrijven zich begeven is veranderd. Vroeger wat het duidelijk wie je concurrenten waren en wat hun propositie was. Tegenwoordig is het veel moeilijker om te zien tegen wie je in de race zit en zijn de spelers zelf steeds flexibeler geworden. Pas op voor de jongens in de garage die voor de helft van jouw prijzen kunnen werken. Vaak zien klanten het verschil in kwaliteit zelf niet. Hun aandeel in de markt wordt steeds groter.

Media gaat nog steeds over “paid” en “owned”

In de onvoorspelbare digitale wereld die hij schets gaat het nog altijd om het aantal “oogballen”, het bereik dat je hebt. Niets word zomaar viral of bekend, je moet er in investeren en het gesprek op gang helpen. Terugkijkend naar de situatie die is geschetst zijn er verschillende reacties mogelijk, maar de echte ondernemer ziet direct kansen en deze kansen beschrijft MacDonald als volgt:

Diversificatie van betrokkenheid

Onze verantwoordelijkheid als agenten is die van een beschermengel. Hun werk stopt niet bij het afleveren van een mooie campagne, hier begint het pas. Nadat een campagne is gestart en gemanaged zullen consumenten verder gaan met het delen, bekritiseren, bewerken en verknippen van hetgene dat jij gemaakt hebt. Wie begeleid dit proces? Slechts enkele bedrijven kijken verder dan de campagne en betreden het speelveld van de “ongoing loyalty manager.”

Omzet diversificatie

Bedrijven die ook over vijf jaar nog succesvol willen zijn moeten zich naar de rechterkant van bovenstaand model verplaatsen. Wanneer concurrenten bijvoorbeeld jouw software gebruiken om tegen jouw eigen producten te concurreren ben je op de goede weg. Iets wat partijen als Google, Microsoft en Amazon maar al te goed weten. Wat doet jouw bedrijf dat zo waardevol is dat je het tot een realiteit kan maken? Welke activitetien hebben niet meer, maar juist minder mensen nodig? Automatiseer de rechterkant van deze tabel en gebruik personeel enkel voor de linkerkant.

6 actiestappen

De volgende stappen zijn in een zeer strikte volgorde opstelt, wijk hier niet van af. Met deze stappen kan elk bedrijf zich klaar maken voor de toekomst en gebruikmaken van bovenstaande lessen.

  1. Identificeer & zorg voor ondersteuning van de belangrijkste stakeholder die je kan vinden.

  2. Filter & verzamel kleine teams van mensen met “will” ongeacht hun “skill”

  3. Onderzoek zonder de restricties van nalatenschap (“zo doen we het al jaren”).

  4. Vind een dappere klant die dapper genoeg is om samen met jou te testen en leren.

  5. Durf kleine projectjes te starten zonder belofte van succes of verwachtingen.

  6. Leer van je uitkomsten, “fouten” bestaan niet. Begin weer bij stap 1, een niveau hoger.

“When the winds of change blow, some seek shelter, others build windmills”. Met deze afsluiter eindigt MacDonald z’n verhaal. Bouw jij een schuilplaats of juist een windmolen in deze tijden? Gebruik je de alsmaar veranderende wereld om geautomatiseerd rijker te worden of vrees je voor de jongens in de garage?

Over de DM Summit dag

Zoals we gewend zijn van Copernica was de dag zeer goed verzorgd. De ochtend was opgesplitst voor eindgebruikers en partners. In een speciale zaal werden de partners op strategisch niveau bijgepraat door verschillende sprekers (waaronder Jonathan MacDonald). Gelijkerwijs werden de eindgebruikers tot in de puntjes ingelicht over de software zodat ze hier zelf, zonder support mee aan de slag kunnen. Na een smakelijke lunch werden deze groepen door elkaar gehusseld en van nog meer presentaties voorzien. De dag werd afgesloten met een uitreiking voor de beste partners van 2012 en een gezellige netwerkborrel. Bekijk hier de videosamenvatting:

Sven Cooler
CEO/Founder bij Cooler Media

Sven werkte tijdens zijn studie al voor verschillende bedrijven als SEO Consultant en marketing strateeg. Een ROI gedreven kijk en creatieve uitvoering komt goed van pas bij zijn projectmatige werkwijze. Binnen zijn ervaring vallen een aantal merken zoals Skittles (USA), Rabobank en Intrasurance. Na zijn studie richtte hij Cooler Media op waar hij momenteel werkt aan het leuker maken van interactie tussen klant en merk. De opkomst van Gamification gaat hem ook niet ongezien voorbij; waardoor hij met Cooler Media gezien mag worden als trendwatcher van nieuwe ontwikkelingen binnen de online marketing branche. Innovativiteit en funability zijn twee kernwaarden die Sven en Cooler Media met trots uitdragen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!