Cost per sale de nieuwe standaard bij de grootste vergelijkingssites?
Dan heeft dat gevolgen voor de conversie van adverteerders
Aankomend najaar gaat het (eindelijk) gebeuren; een websitebezoeker kan producten vergelijken én afrekenen zonder vergelijkingssites als Beslist.nl te verlaten en te worden doorgestuurd naar de website van een adverteerder. Dit zogenoemde cost-per-sale-model (cps-model) werd een klein jaar geleden al door Beslist.nl geïntroduceerd, maar dat leverde de prijsvergelijker een storm van kritiek op. Maar nu meerdere grote aanbieders, waaronder ook Google, dit model gaan hanteren, is de kans groot dat dit de nieuwe standaard gaat worden. En dat heeft grote gevolgen voor adverteerders.
Gevolgen voor adverteerder
Door het introduceren van het nieuwe ‘verkoopmodel’ zullen namelijk de twee grootste verkeersbronnen (Beslist.nl en Google) niet langer de twee grootste verkeersbronnen voor websites zijn. De bezoeker wordt immers niet meer doorverwezen naar de website van de adverteerder, maar rekent meteen af. Prettig voor de consument, gemak dient immers de mens. Maar ondanks de verkoop ontvangt de adverteerder geen traffic meer naar de website.
Voor de ene adverteerder kan dit resulteren in meer conversies doordat de bezoeker niet geïnterrumpeerd wordt in het aankoopproces. Of de website behaalt meer resultaat uit mobile traffic als de mobiele pagina’s van Google en Beslist beter geoptimaliseerd zijn dan de eigen website. Maar een belangrijk neveneffect is dat er geen upsell gedaan kan worden via de eigen website. En waar blijft bijvoorbeeld de cookie voor remarketinglijsten? Tja, die ben je dus kwijt.
Google’s koopknop
Google heeft haar nieuwe advertentiemodel gepresenteerd als ‘Purchases on Google’. Deze Google-koopknop komt bij productadvertenties te staan en leidt mobiele zoekmachinegebruikers na een klik naar een webpagina van Google zelf, waar ze de transactie kunnen afronden. Door het lanceren van de koopknop wil Google het probleem van winkeliers oplossen dat internetters wel op productafbeeldingen van advertenties klikken, maar niet tot aanschaf van het product overgaan. Consumenten die op de ‘Buy on Google’-knop in de advertentie klikken, worden direct naar een retailer-branded productpagina binnen Google gestuurd. Daar kan de consument direct afrekenen aan de hand van eerder verstrekte bank- of creditcardgegevens.
Betalen per click of toch per sale?
Als we kijken naar de grootste Nederlandse vergelijkingssite Beslist.nl, kunnen adverteerders vanaf dit najaar kiezen tussen het nieuwe cps-model of op basis van het traditionele kosten per click model (cpc). Maar wat zijn eigenlijk de grote voor- en nadelen van deze modellen? Bij het nieuwe cps-model betaal je in ieder geval nooit meer dan de aangegeven verkoopcommissie, waardoor je altijd een duidelijk inzicht hebt in wat je aan Beslist.nl moet betalen. Daarnaast handelt het bedrijf de hele order af en hoef je als webshop geen conversiepixel meer te plaatsen.
Maar er kleven in mijn ogen vooral veel nadelen aan het cps-model. Ik heb de belangrijkste even voor je op een rij gezet:
- De consument komt niet meer op jouw website; hierdoor loop je de kans op extra conversie en terugkerend webverkeer mis.
- Je kunt geen remarketing meer inzetten.
- Een ander groot nadeel van cps is het minimale afdrachtpercentage. Als voor jouw producten het minimum erg (lees: te) hoog ligt, kan het zijn dat adverteren op Beslist.nl nooit rendabel gaat zijn voor jouw webwinkel.
- Bij cps is biedingsoptimalisatie beperkt, omdat je alleen kunt op- en afbieden op het cps-percentage.
Mijn advies: kies voor cpc
In mijn optiek hangen aan het cps-model op dit moment nog te veel nadelen. Bij het cpc-model heb je namelijk als adverteerder veel optimalisatiemogelijkheden. Zo kun je op basis van utm-codes op product- en categorieniveau inzichtelijk krijgen hoe jouw producten scoren. Producten die een slechte invloed op je ROI hebben, kun je vervolgens uit de datafeed verwijderen. Op deze wijze kun je er heel gemakkelijk voor kiezen om alleen te adverteren met jouw topproducten. Daarnaast worden consumenten dankzij het cpc-model nog steeds naar jouw webshop gestuurd.
Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan het cpc-model. Zo kan het zijn dat er struikelblokken in jouw webshop zitten die het conversiepercentage negatief beïnvloeden, waar dat binnen Beslist.nl gelijk blijft. Ook vergt het een intensievere optimalisatie. En als je de campagnes via dit model niet goed monitort en bijstuurt, kunnen de kosten erg hoog oplopen omdat je voor iedere click betaalt.
Heb je een vraag of opmerking over welk advertentiemodel het beste bij jouw webshop past en hoe je deze technische koppeling gemakkelijk tot stand kunt brengen? Laat dan hieronder je reactie achter. Ik help je graag verder op weg!
Interessant stuk Rob! Een keuze kan zijn om uberhaupt geen gebruik te maken van Google Shopping en/of Beslist.nl zodat je alsnog het proces in eigen hand houdt?
Beslist heeft voor mij zichzelf aardig gediskwalificeerd met de nieuwe CPC tarieven. Allicht kan ik als de CPS tarieven redelijk zijn weer met een kleine selectie Beslist een kans geven. Ik ben benieuwd naar de tarieven.
Hi Sjoerd, dank je wel! Het kan inderdaad een keuze zijn om helemaal geen gebruik te maken van Google of Beslist.nl, maar of dat verstandig is betwijfel ik. Uit beide vergelijkingssites komt namelijk de helft van al het verkeer uit datafeedmarketing en in mijn ervaring is het verkeer, van die twee kanalen in het bijzonder, van prima kwaliteit. Houd er rekening mee dat de kwaliteit van de datafeed goed is en bepaal van te voren en tijdens activiteiten op Beslist.nl en Google Shopping met welke producten je wel en welke juist niet wil adverteren. Welke producten dat zijn kun je zelf het beste bepalen aan de hand van bijvoorbeeld de marge per product(groep). Succes!
vergelijkingssites, Google en Google shopping pakken vaak de laatste klik voor ene aankoop. Slimme marketeers houden hier rekening mee en weten dat de eerdere paden (ook!) belangrijk zijn… Inventariseer iig de online journey en trek dan conclusies.
Onthoud dat er sowieso geen waarheid is, ook niet iedereen legt hetzelfde pad of binnen een bepaalde periode. Denk niet dat alles meetbaar is.
Hi Maarten, het fenomeen waarbij prijsvergelijkers een winkelwagen integreren is niet per se nieuw, daar heb je gelijk in. De ontwikkelingen van de laatste tijd waarbij Google Shopping een winkelwagen integreert en Beslist.nl vanaf dit najaar actief start met adverteerders over te zetten op CPS wel.
Google Shopping en Beslist.nl zijn voor veel e-commerce partijen de twee grootste verkeersbronnen als het om datafeedmarketing gaat. Daarom vonden we het een artikel waard 🙂
Rob: CPS ≠ Geïntegreerde winkelmand
CPS staat voor Cost Per Sale, dus de winkelier geeft geld aan een 3rd party als deze voor een sale zorgt. CPS an zich zegt dus verder niets over wáár die sale plaatst moet vinden: dat kan op de website van die 3rd party zijn (Google, Beslist), of alsnog op je eigen website als webwinkelier (doordat ze traffic doorsturen en niet afrekenen op traffic nummer maar op orders).
En wat Rob zegt: vergelijkers die een eigen winkelmandje aanbieden is niets nieuws (Vergelijk deed het, Kieskeurig.nl doet het nog steeds). En Beslist deed dus al CPS met hun clickouts, maar gaan nu blijkbaar ook een winkelmandje op hen site inbouwen.
Even de termen correct gebruiken zou het artikel een stuk leesbaarder maken denk ik 🙂
interessant stuk!
Ik besteed niet zo veel aandacht aan dit nieuwe fenomeen. Zorg juist voor een goede site, waar je snel, makkelijk en overzichtelijk kan kopen waardoor de consument amper behoefte heeft aan (ietsjes) snellere beslist.nl
Daarnaast kan alle info (wie,wat,waarom) nooit volledig bij beslist staan en moet je voor het complete plaatje alsnog naar de desbetreffende website.
Hi Guido, excuus voor mijn late reactie, maar hierbij alsnog bedankt voor je scherpe reactie. CPS staat inderdaad niet gelijk aan een geïntegreerde winkelmand. Ik zal de volgende keer accurater zijn in m’n terminologie 🙂
Wij maken ook gebruik van beslist voor ons webshop http://www.mobielkoopjes.nl. en haden veel problemen met de de feeds en producten welke terug gestuurd werden. heel vervelend dit allemaal.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!