Creatieve strategieën schrijven voor B Corps: Hoe doe je dat?

In dit artikel laat ik zien hoe je missiegedreven organisaties kan helpen met het schrijven van een heldere strategie.

13 januari 2023, 11:00 1782 x gelezen

Hoe breng je merkverhalen op de best mogelijke manier over? Wat mij betreft door een strategisch fundament te leggen onder alles wat je maakt. Want goede branding is heel iets anders dan goede smaak. Over smaak valt te twisten, maar een goede brandingstrategie biedt helderheid en houvast. Daarmee krijg je grip op het creatieve proces en kun je jezelf meer profileren met de impact die je behaalt (waarom dat belangrijk is lees je hier). 

Branding ‘bouwen’ we op een strategisch fundament, want daarmee kun je blijvend bouwen aan je merk en aan je herkenbaarheid. Maar hoe schrijf je een heldere strategie en waar begin je?

Stap 1. Zet de basisuitgangspunten op een rij 

Als sociale onderneming staat impact voorop. Maar met het ‘sociale verhaal’ alleen kom je er niet. Wat zijn de doelgroepen van je dienst of product? Welke maatschappelijke missie wil je vervullen en welke barrières ervaren je eindgebruikers daarbij? Hoe los jij die barrières op, terwijl je ook nog werkt aan een betere wereld? En welke boodschap vertel je op welk moment in je klantcommunicatie?  Wij nemen dit strategische fundament als  basis in al onze projecten. We geloven er heilig in dat creativiteit essentieel is in je merkstrategie. Pas als de basis goed ligt, kun je verder werken aan content die je raakt en (digitale) middelen die je graag gebruikt.

Stap 2. Formuleer jouw missie 

Jouw missie is een concrete vertaling van het bestaansrecht van jouw onderneming. Het is een dieperliggende, sociaal maatschappelijke motivatie achter de identiteit van jouw organisatie. Wat zijn de drijfveren van jou en je werknemers? Wat zeggen je klanten over je?  Wat zijn jouw kerncompetenties, KPI’s en propositie? Een goede missie beschrijft zowel je bestaande purpose als nieuwe. Het omvat jouw kernboodschap en vertaalt wat het belang is van jouw onderneming binnen de maatschappij. Wil jouw missiegedreven organisatie niet alleen eindgebruikers meekrijgen, maar ook concurrenten? Dan doe je aan transformative branding, waarbij je niet alleen je eigen doelen behaalt, maar ook aan systeemverandering van de hele keten werkt…

Stap 3. Bekijk je visie in breder perspectief

Wat is de ambitie van je organisatie? Om deze stip op de horizon te kunnen zetten, is het van belang dat je ontwikkelingen, trends, maatschappelijke context en klantbehoeften in kaart weet te brengen. Onze opdrachtgevers zijn vaak “visionair” – niet omdat ze Steve Jobs zijn, maar omdat ze verder kijken dan vandaag en morgen. In welke wereld leven we over 10 jaar, en hoe krijgen we hun eindgebruikers en klanten mee naar dat scenario?

Stap 4. Wat wil je bereiken?

Spreek vanuit je ambitie. Wat is jouw BHAG (Big Hairy Audacious Goal)? Wees niet bang om in grote termen te denken, en denk hierbij zowel aan de interne als externe ontwikkelingen van jouw onderneming. Dus: over X jaar ziet de wereld er zo uit, en ons aandeel daarin is A, B of C. Een goed voorbeeld hiervan? Het zal je niet verrassen, maar wat bij betreft is dat natuurlijk Patagonia. Door het hele bedrijf te doneren aan de aarde kan hun BHAG niet duidelijker zijn.

Stap 5. Plaats jouw ambitie binnen het toekomstperspectief 

Hoe maakt jouw onderneming nu echt sociaal-maatschappelijke impact? Welke maatschappelijke kwesties zijn voor jou relevant en welk standpunt heeft jouw organisatie ten opzichte van deze kwesties? 

Als sociale onderneming of B Corp heb je de unieke positie om een thought leader te worden op (groeiende) maatschappelijke thema’s. Die positie versterkt niet alleen de missie en visie van je onderneming, maar ook je positie binnen de maatschappij. Het is daarom van belang dat al je maatschappelijke drijfveren terugkomen in je merkcommunicatie. Laat zien wat je doet om maatschappelijke impact te maken. Leg uit hoe je dit aanpakt, en wees transparant over de onderdelen waar verbetering te behalen valt. Je B Corp certificering behalen kan daar een belangrijk onderdeel van zijn. 

Zo word je onderdeel van een community van missiegedreven organisaties die ambitieus inzetten op verschillende maatschappelijke kwesties. Je B Corp status is daarom een goede manier om inzichtelijk te maken hoe je missie concreet impact oplevert. In dit artikel lees je meer over de voor en nadelen van B Corp zijn: “B Corp: Deze Nederlandse merken zijn écht duurzaam”.

Multitude is a creative digital agency. We make strong brands for changemakers so that they can compete with the old economy. We are forerunners in design, interaction and digital resources and we make everything that allows your organization to grow. Together, we’ll make the ethical choice the logical choice. We're a certified B Corp. We’re constantly driven by positive change. We design for a society that puts people and planet first. Together we throw a stone into the pond, creating waves, signaling to the mainstream. The sooner we switch to sustainable and social solutions, the better.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!