Credit card-gegevens straks ‘anoniem’

14 mei 2003, 05:17

Om identiteitsdiefstal tegen te gaan willen bedrijven als IBM en Credentica uit Canada technieken introduceren waarmee credit card-gegevens anoniem aan webwinkels worden doorgegeven.

De winkels krijgen het credit card-nummer niet meer te zien, alleen de geldigheid van de transactie wordt gecontroleerd.

IBM en Credentica hebben onafhankelijk van elkaar ‘digital credentials’ ontwikkeld. Het zijn een soort echtheidscertificaten die door banken of credit card-organisaties worden uitgegeven en voor geldtransacties op het web gebruikt kunnen worden. Het onderzoekslaboratorium van IBM in Z?rich noemt zijn oplossing, die overigens nog niet commercieel verkrijgbaar is, Idemix.

Voor toepassingen moet zowel de consument als de winkel over specifieke software beschikken. Wanneer de consument online een cd of een boek koopt, worden zijn credit card of bankgegevens (nummer en vervaldatum) versleuteld naar de winkel verzonden. De software controleert de gegevens vervolgens weer bij de bank of de credit card-maatschappij, maar gebruikt encryptie-algoritmen om de winkel te laten weten dat de gegevens juist zijn. Omdat het pakketje met de versleutelde gegevens bij iedere transactie maar een keer gebruikt kan worden, kan er ook geen misbruik van worden gemaakt. Helemaal anoniem is de methode overigens niet. Dieven kunnen zich niet achter de credentials verschuilen. Politie of recherche kunnen bij vermoedens van fraude de gegevens alsnog uitlezen.

In welke vorm de technologie beschikbaar komt, is nog niet bekend. Nadeel van de huidige methode is dat er software op de pc van de gebruiker moet staan. IBM hoopt zijn technologie niettemin binnen twee jaar op de markt te hebben.

Credentica uit Montreal is het bedrijf van de jonge Nederlandse cryptograaf Stefan Brands die in het verleden was verbonden aan het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam en aan het bedrijf DigiCash, waar dit soort technieken al veel eerder werden ontwikkeld. Brands kwam na DigiCash terecht bij het Canadese Zero-Knowledge en geeft nu les aan de McGill University. Brands, wiens Xs4all webpagina nog steeds in de lucht is, propageert het gebruik van digital credentials al sinds 1993.

Bron: Emerce 14 mei 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!