Cross Media Caf? wordt volwassen

19 oktober 2005, 08:07

Het door Immovator georganiseerde Cross Media Caf? heeft inmiddels de status van volwassenheid bereikt. Gisteren (dinsdag) vond de vierde bijeenkomst plaats in Studio 24 op het Mediapark te Hilversum. Niet alleen was er wederom een interessant programma met een line-up van zinvolle sprekers, ook het publiek begint het belang van dit initiatief in te zien wat resulteert in m??r maar vooral betrokken publiek uit de markt zelf heb ik de indruk.

Steaming Media was het thema gisteren en de goede luisteraar wist de woorden van vooral Maarten Gubbens (NOB), Patrick Bernhart (Sanoma nieuwe media), William Valkenburg (Omroep.nl) en Erwin Blom (?first mover? VPRO) over dit vaak nog heikele onderwerp op waarde te schatten. Wat niet echt aan de orde kwam is de enorme impact van streaming services op de mediaconsumptie. Deze vorm van contentservice brengt binnen een paar jaar een forse verschuiving te weeg van traditionele media (broadcasting) naar geadresseerde media (IPTV) en media op aanvraag (Datacasting, Video On Demand, Mobcasting, Vodcasting). Met gevolgen voor het aantal ‘real time viewers’ voor broadcasting.

De wijze waarop dit plaats zal vinden en de infrastructuur waarover deze diensten aangeboden (zullen) worden mag nog onderdeel van speculatie en discussie zijn maar de effecten voor de kleinere thema?s, niche onderwerpen en community casting-achtige ontwikkelingen (door en voor kerngroepen zelf) worden gemaakt zijn evident voordelig. Eigenlijk een heel nieuw begrip dit ?nano casten? dat lijkt het internet fenomeen webloggen. Unieke content voor specifieke groepen gebruikers en aanbieders.

In dit uitdijende mediauniversum zal de elektronische programmagids (EPG) een steeds belangrijker navigatie instrument worden. EPG?s welke langzaam maar zeker transformeren naar ?persoonlijke content navigatie systemen? zoals deze door diverse fabrikanten van PVR?s (intelligente harddisk recorders) worden aangeboden. Ook Google zit voor dit onderwerp niet stil en heeft deze dienst als ??n van de speerpunten in de strategie voor de komende jaren staan.

Het is verder ook niet zozeer de convergentie van internet en televisie (diensten) welke zal plaatsvinden, het is meer de convergentie van content en organiserende faciliteiten vanuit de vraag. Dat brengt de functionaliteit van internet op het TV scherm en de waarde van bewegende content op de monitor van de PC of display van de mobiele telefoon. Elk met een ander gebruiksmotief en vooral afwijkend moment waarop men de content consumeert. Content waar en wanneer men wil?..

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ko van Dijk

    Helaas kon ik hierbij niet bij aanwezig zijn. Toevallig vorige week op het Internet een masterclass van Fond van Westerloo gezien waarin hij beaamde dat tal nieuwe technieken en crosmdiaformats maar moeizaam van de grond komen. Ik moet dan alijd maar denken aan het papierloze kantoor waar men in de jaren 80 de mond vol van had. Of de angst van uitgevers dat de boekenmarkt door digitale media zou worden achterhaald. Grappig is nu te zien dat het aloude boek weer een groeimarkt is. Alleen de kranten, die krijgen en het moeilijk. Voor het laatste nieuws raadpleeg je het Internet. Wij bloggers zijn een behoorlijke bedreiging geworden voor de gevestigde nieuwsmedia en dat had weer niemand voorzien.

    Themakanalen is de toekomst. Maar op de ouderwetse manier. Dus een themakanaal sport, nieuws, lifestyle en zo meer. De kijker wil lekker in zijn luie stoel met een biertje achterover zitten. Die wil “vermaakt” worden. Die heeft helemaal geen behoefte aan moeilijk programmeren. Gewoon zappen. Wat televisiemakers moeten doen is creatiever worden en betere kwaliteit aanbieden. Dat kan als we het huidige omroepbestel opblazen. Twee nationale overheidzenders en de rest commercieel.


    10 juli 2008 om 00:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!