Crowdsourcing – de stand van zaken

10 september 2012, 05:30

“Crowdsourcing is populair”.” Crowdsourcing is hot”. “Crowdsourcing groeit explosief”. Quotes die afgelopen jaar geregeld de revue in het marketinglandschap passeerden en quotes waar ik zelf ook zeker een deel aan heb bijgedragen. Maar tegelijk zijn het quotes die een zekere nieuwsgierigheid oproepen. Hoe hot is crowdsourcing? Hoe explosief groeit dit nieuwe marketing domein dan? Nu september alweer een flinke week bezig is, start ik dit nieuwe ‘werkjaar’ graag met een verheldering van waar we nu precies staan. Een klein moment van bezinning, voor weer een nieuwe golf aan crowdsourcingstrategieën, -campagnes, -onderzoeken en vooral veel participatiemomenten over ons heen zal spoelen.

Crowdsourcing voorheen en anno nu

Twee jaar geleden waren Robert van Meer en ik bezig om onze soon-to-be uitgever te overtuigen dat crowdsourcing zeker een ding was en dat er een boek over uit moest komen. Als belangrijk argument poneerden wij de dappere stelling dat bijna iedereen uit de top-10 van adverteerders inmiddels weleens een keer gestoeid had met crowdsourcing. Dit argument lijkt te verbleken bij de groei in best cases in de afgelopen paar jaar, zowel nationaal als internationaal. Het verhaal gaat zelfs dat meer dan 50% van de Fortune 500-bedrijven open innovatie een integraal onderdeel van hun innovatiestrategie heeft gemaakt. Een kleine greep uit voorbeelden illustreert hierbij al snel de diversiteit en kracht die crowdsourcing voor organisaties heeft opgeleverd.

In Nederland is bijvoorbeeld de tweede finale van Lay’s Maak de Smaak momenteel bezig, waarbij er vooral in de aanloop naar de drie smaak-finalisten 5,8 miljoen keer gebattled is door ons allemaal.

CNN heeft nu meer dan 1 miljoen vrijwilligers die dagelijks samen met CNN op zoek gaan naar scoops. En Amerikaans video-platform Poptent (vergelijkbaar met het Nederlandse Brandfighters) heeft tijdens een investeringsronde onlangs een slordige vijf miljoen dollar opgehaald. Een tweede fles champagne kon daarnaast op Poptent HQ open toen bekend werd dat er twee door de crowd ingezonden filmpjes tijdens de Super Bowl en de Academy Awards show zouden worden uitgezonden: de #1 en #2 showcase voor nieuwe reclames.

Playboy

En crowdsourcing was op nog veel andere vlakken te vinden. Zo hebben duizenden mensen samen een Star Wars-film nagemaakt en heeft een grote groep Harry Potter-fans een eigen achtste boek geschreven, waarin Harry niet alleen van the F-word houdt, maar ook een vermeend alcoholist is. LEGO heeft door haar fanatieke fans als een van de weinige bedrijven krachtige gratis PR tijdens de Olympische Spelen verkregen. En automerken (waaronder Volvo, Citroën en Fiat) zijn in een mooie strijd om wie de mooiste gecrowdsourcede auto kan produceren.

Een van de meest verrassende merken die ik in afgelopen tijd echter tegenkwam, is Playboy. Om precies te zijn Playboy TV. Want ja, ook in de porno is crowdsourcing een optie. Zo werd de vraag gesteld om een nieuw soort tv-show te bedenken, waarbij de schoonheid van vier Europese Playboy TV-meisjes op de leukste en natuurlijk vooral meest sexy manier naar voren komt. Een crowdsourcing-vraagstuk waar je uiteraard wel 18+ voor moest zijn. Ben benieuwd wat voor soort inzendingen hierop binnen kwamen…

Google Insights

Veel verschillende voorbeelden zijn er zo te benoemen zijn. De interesse in crowdsourcing is dan ook behoorlijk gestegen in enkele jaren tijd. Waar tijdens het schrijven van De C2B Revolutie twee jaar terug nog 1 miljoen zoekresultaten naar boven kwamen, zit dat aantal inmiddels op meer dan 10 miljoen. Een vertienvoudiging van het aantal links en artikelen dat crowdsourcing benoemd heeft. Google Insights toont deze stevige ontwikkeling in onderstaande grafiek mooi:

Interesse in crowdsourcing in de loop der tijd op Google (bron: Google Insights for Search)

Leuk om te weten overigens is dat Nederland globaal gezien de meeste interesse in crowdsourcing heeft. Wéér lijken wij daarmee een voorloper te zijn.

Als je het over insights en trends hebt, dan mag Gartner’s Hype Cycle ook niet onbenoemd blijven. Jaarlijks plaatst het bedrijf Gartner belangrijke ‘emerging technologies’ op een curve, om te bepalen in wat voor stadium qua hype de betreffende technologie staat. In 2012 is crowdsourcing er ook in geplot, waarbij opvalt dat we nog niet op de piek zijn, als we de jongens van Gartner mogen geloven. Het zou daarbij nog 5 – 10 jaar duren, voordat crowdsourcing een breed omarmd principe is in het bedrijfsleven. Zeker goed mogelijk, alhoewel ik persoonlijk vermoed dat we daar in Nederland sneller over doen, gezien de snelle ontwikkelingen die nu al in ons landschap plaatsvinden.

Inzichten uit 32 platforms

Dan wat meer concrete cijfers over de branche zelf. Amerikaans crowdsourcing-bedrijf Massolution heeft over 2011 een industry report samengesteld, waarbij 32 platforms wereldwijd zijn onderzocht. Hierbij kwamen een aantal bijzondere punten naar boven komen:

Variëteit van platformen

Meer ingezoomd op crowdsourcing-platformen, groeit de variëteit daarbij ook steeds meer. Niet alleen zijn het afgelopen jaar veel crowdsourcing-platformen uit de grond geschoten, ook bestaan er steeds meer genres waarbinnen gecrowdsourced wordt. Onderstaand overzicht geeft hier al een mooie indicatie van. Ik durf hierbij overigens te stellen dat, wanneer je de crowdsourcing-activiteiten van merken naast deze platformen ook meetelt, bijna elke bedrijfsactiviteit wel een keer gecrowdsourced lijkt te zijn.

Crowdsourcing platformen voor…

Iets leuks dat hierin opvalt, naast de ‘gebruikelijke’ management-, design- en videoplatformen, is de categorie tatoeages(!). Createmytattoo.com is zo’n voorbeeld. Mensen komen op dit platform om een briefing voor een tattoo uit te schrijven. Vervolgens gaan honderden designers met je vraagstuk aan de slag, waarna je de beste inzending beloont met €75,-. Op die manier krijg je een ontwerp dat waarschijnlijk stukken dichter bij je wens ligt, dan de bebaarde motorrijder in de tattooshop voor je ontwikkelt. Een mooie ontwikkeling.

The wrap-up

Wat duidelijk is, is dat het crowdsourcingdomein afgelopen tijd hard is gegroeid en dat deze koers zich voort zal blijven zetten. Veel organisaties hebben een variatie aan cases neergezet, de interesse in crowdsourcing groeit hard, wat ook terug te vinden is in de krachtige investeringen en omzetgroei die door platformen gerealiseerd wordt. Het ‘wilde westen’ ontwikkelt zich hierbij steeds meer.

Wat mij nieuwsgierig maakt hoe andere mogelijkheden de komende tijd benut gaan worden. Dat Playboy TV, tattoo-fans of de Academy Awards Show crowdsourcing zouden gaan ervaren, is bijvoorbeeld niet iets waaraan ik een jaar geleden zou hebben gedacht. Waardoor vooral de vraag op komt: wat voor moois staat ons nog meer te wachten? Raymond Spanjar beschrijft in zijn boek een quote die voor hem beschreef hoe de ontwikkeling van Hyves voelde. Ik leen hem hier graag, omdat hij in mijn visie ook zeker voor het crowdsourcing vakgebied van toepassing is:

“Alles voelt als een van die legendarische surfgolven die maar eens in de twintig jaar voorbijkomt. Dan denk je ook niet aan wat er fout kan gaan. Je springt op je plank en je duikt het water in.”

Jouw hulp gevraagd

Over drie weken gaat het verhaal verder met een serie blogs hier op Marketingfacts, waarbij ik crowdsourcing in verschillende branches in meer detail bespreek. Dit begint met de early adopters binnen crowdsourcing: de fast moving consumer goods. Mocht je een leuke, inspirerende en verrassende crowdsourcing-case binnen de FMCG-markt kennen, dan zou ik je input zeker kunnen gebruiken! Via een comment hieronder, via Twitter, of via de mail. Alvast hartelijke dank!

Tim Meuleman
Co-auteur De C2B revolutie, ondernemer, spreker bij C2B

Auteur, spreker, Managing Partner bij C2B: een bureau dat met crowdsourcing, co-creatie, iBeacon en NFC chips de ideale klik met de consument levert.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Bert Anvelink

    Wat een erg goed artikel, met inkijk in crowdsourcing. Ik kan kan nu al uitkijken naar je serie blogs.


    10 september 2012 om 07:29
    Tim Meuleman

    Ha Bert,

    Hartelijk dank :-). Serie blogs trekt die lijn hopelijk door, in inkijk in crowdsourcing… Mocht je daarvoor nog een verrassende case in de FMCG markt weten, laat het vooral weten!


    10 september 2012 om 11:44
    DannyOosterveer

    Erg gaaf, ben benieuwd naar de serie!


    10 september 2012 om 11:48
    Edwin Vlems

    Leuk artikel! Ik hoop dat B2B nog aan de beurt komt?


    11 september 2012 om 18:15
    Tim Meuleman

    Ha Edwin,

    Scherpe opmerking, het plan is om een apart blog in de te komen serie ‘crowdsourcing in…’ over B2B te schrijven.

    Ik hou de spanning er dus even in :-).

    @Danny, thanx!


    12 september 2012 om 20:57
    Edwin Vlems

    Mooi (B2B wordt vaak vergeten), we zijn bij MCB ook wat aan het pielen met crowdsourcing, zij het dat je het dan natuurlijk niet hebt over een nieuwe smaak chips maar over bijvoorbeeld de voorspelling van de toekomstige aluminiumprijs middels ‘groepsintelligentie’.


    12 september 2012 om 21:12
    Tim Meuleman

    Groepsintelligentie gebruiken is zeker ook een goede toepassing van crowdsourcing. Doen jullie hier veel mee? Is het iets dat leuk in het blog van B2B zou kunnen staan? Ben altijd op zoek naar leuke nieuwe voorbeelden…


    13 september 2012 om 22:00
    Edwin Vlems

    We staan daar helemaal open voor (natuurlijk gezien het onderwerp :-), we zijn al bijna 10 jaar aan het experimenteren met het ‘collectief’ voorspellen van metaalprijzen en hebben het voorspellen van de aluminiumprijs inmiddels vrij goed onder de knie. Ik geef er in 2013 zelfs een presentatie over op een aluminiumcongres in Milaan. Met een klein beetje hulp van professor Hanson hebben we http://www.groepsintelligentie.nl gebouwd, maar daar kunnen we nog meer mee doen.

    Professor Hanson is de grote goeroe op dit gebied, hij begon i.s.m. het Pentagon een veiling waarmee mensen konden bieden op toekomstige aanslagen (handig om te weten), maar politici trokken de stekker eruit.

    Neem maar contact met me op, dan stuur ik je wel wat info of maken we een afspraak: edwin.vlems@mcb.nl


    14 september 2012 om 07:24
    Coen van Acker

    Beste Robert,

    Met veel interesse heb ik de info over uw boek gelezen en hetgeen wat er op dit forum terug te vinden is over crowdsourcing. Ik moet namens een project voor mijn bacheloropleiding een onderzoek doen naar de effecten over dit onderwerp.

    Zou het mogelijk zijn om u een mail te sturen met een aantal vragen om meer te weten te komen over dit onderwerp?

    Met vriendelijke groet,

    Coen van Acker


    8 april 2013 om 11:07
    robert@c2b-consultancy.nl

    Hoi Coen,

    Het artikel is geschreven door Tim, niet door mij. Maar Tim is een collega van mij dus zo kom je uiteindelijk alsnog bij hem terecht. Klinkt leuk, maar Tim is even op vakantie. Je kan hem mailen op tim@c2b-consultancy.nl en dan komt hij er over een anderhalve week op terug!

    Succes


    10 april 2013 om 08:38
    Mahrou

    Wat een goed stuk van C2B! Wellicht kunnen jullie me helpen met een vraag met betrekking tot mijn scriptie, sinds C2B zo hulpvaardig is. Is er een bron waar mee ik kan meten/zien hoeveel crowdsourcing praktijken er per jaar zijn toegepast? Ik begrijp namelijk dat het aantal initiatieven is toegenomen, en zou graag een procentuele groei willen meten. Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank aan het topteam van C2B conulting.


    11 mei 2013 om 10:42
    Bart Segers

    Ha Tim,

    Prima artikel! Leuk, informatief, overzichtelijk, helder en meer van die complimenten. Ik ga snel op zoek naar je blog.

    Bart


    27 mei 2013 om 17:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!