Cyberweek: hoe kun je verplicht kortingen geven en winst maken?
Inzetten op acties rondom kwalitatief goede producten of items met een hoog duurzaamheidsgehalte, kan een slimme tactiek zijn.
Black Friday en Cyber Monday staan voor de deur. Een feest voor de koopjesjager en mogelijk voor menig retailer. Tegelijkertijd zijn er een heleboel (online) retailers die voor hun gevoel mee moeten met de kortingshype. Sterker nog, onlangs bleek dat winkels blijven strooien met nepkortingen. Hoe kun je als retailmarketeer relevant blijven tijdens de Cyberweek, zonder verlieslatend te zijn?
Uit ons recente Black Friday en Cyber Monday-onderzoek blijkt dat het draait om een perfecte balans tussen brand- en performance marketing. Ik ben ervan overtuigd dat het samenvoegen van een sterke merkidentiteit met doelgerichte performancemarketing niet alleen de aandacht van consumenten trekt, maar ook resulteert in meer aankopen. Niet onbelangrijk natuurlijk. Hier liggen vooral kansen bij Generatie Z, die een indrukwekkende koopkracht van maar liefst 360 miljard euro vertegenwoordigt. Door gebruik te maken van teasers, countdowns en pre-sale acties kun je als marketeer hen aansporen om tot aankopen over te gaan.
Gerichte kortingsstrategie
Een gericht kortingsbeleid is een belangrijk onderdeel van performance marketing tijdens de Cyberweek. Op die manier kunnen retailers ideale deals aan online shoppers tonen, zonder zelf verlieslatend te zijn. Het is namelijk niet zo dat koopjesjagers veel willen voor weinig, maar vooral goede deals willen maken. Inzetten op acties rondom kwalitatief goede producten of items met een hoog duurzaamheidsgehalte, kan een slimme tactiek zijn.
Zo is tussen 2018 en 2022 de Average Order Value (AOV) van de Nederlandse consument tijdens Cyberweek met 26 procent gestegen, tot 144 euro in 2022. En raad eens? Deze stijgende lijn zal dit jaar doorzetten. Met andere woorden: consumenten geven graag uit tijdens Black Friday en Cyber Monday, zolang ze er maar waarde voor terugkrijgen. Kwaliteit en duurzaamheid benadrukken in je communicatie helpt hierbij.
Owned channels
Hoe bereik je jouw doelgroep tijdens de Cyberweek? Uit ons onderzoek blijkt dat de inzet op eigen kanalen een slimme zet is, omdat communicatie via owned media, zoals je website en e-mail, de merkperceptie het meest beïnvloedt. Hierom blijft inzicht in first-party data essentieel. Mij viel vooral op dat maar liefst de helft van de ondervraagde respondenten – al dan niet gepersonaliseerde – mails met aanbiedingen waardeert. Dat betekent dat je slim kunt omgaan met deals en het ideale aanbod kan presenteren, afgestemd op individuele behoeften. Dit hoeft niet altijd hoge korting te zijn, maar kan ook gratis bezorging of samples omvatten.
Inzet op owned channels draagt niet alleen bij aan winstgevende acties, maar verbetert ook de resultaten rondom loyaliteit en retentie. Zorg er dus voor dat je de piek in verkeer benut voor directe verkopen én om je first-party database uit te breiden en loyale klantrelaties te versterken. Hierbij kun je eraan denken trouwe klanten nu al te belonen met de beste deals voor langdurige betrokkenheid.
Cyberweek: haal het beste uit de noodzaak
Black Friday en Cyber Monday hoeven geen weggeeffestijn te worden. Met een duidelijke focus op zowel brand- als performance marketing kom je als retailmarketeer zonder kleerscheuren door de kortingsweek heen. Hanteer hierbij een strak kortingsbeleid, kijk óf en hoe je Generatie Z vanuit jouw productcategorie kunt aanspreken, en vergeet hierbij hun toenemende interesse in kwaliteit en duurzaamheid niet. Alles wat je nu zaait, is oogsten op de lange termijn.