Cynthia Schultz (Structuurjunkie) danst niet meer naar de pijpen van adverteerders

29 juni 2020, 13:00

Cynthia Schultz, ex-Miss Lipgloss, helpt nu onder de naam Structuurjunkie mensen structuur in hun leven te brengen. Mensen betalen voor haar content, dat eigenlijk ook gewoon gratis op internet is te vinden. En dat is gunstig verdienmodel.

Cynthia Schultz was als Miss Lipgloss tijdlang een zeer populaire beautyblogger. “Ik heb tien jaar op mijn beautyblog gepubliceerd. Ik ben op mijn zestiende begonnen, maar op een gegeven moment was de koek een beetje op. Ik had er steeds minder zin in.” In 2017 werd Miss Lipgloss aan de kant gezet voor een breder blog: Cynthia.nl. Inmiddels helpt ze onder de naam Structuurjunkie mensen met structuur in hun leven aanbrengen. “Grip op de chaos te krijgen. Dat doe ik met planners, notitieboeken, online en offline trainingen. Iets heel anders dan wat ik acht jaar geleden deed.”

Boek over planning

Uitgeverij Blossom Books zag in Schultz een deskundige op het terrein van planning. “Ik blogde al over planning, productiviteit en structuur. Daar hebben we toen een boek over gemaakt. Dat werd een succes. In korte tijd werden circa 10.000 boeken verkocht.” Vragen naar aanleiding van het boek leidden tot het geven van workshops. Eerst in de echte wereld en later ook online. De eerste training via Instagram sloeg aan. “Inmiddels het ik via mijn eigen online academy 3.000 mensen geholpen met hun issues op het gebied van planning en structuur.”

Waarom je dingen uitstelt

De kern van de leer van Schultz is dat het brein pijn wil vermijden. “Je brein wil plezier en genot. Je wilt niks lastigs of vaags. Dan ga je liever wat anders doen. Dat is een soort van beloning. Onder dat uitstellen kunnen allerlei dingen zitten: perfectionisme of faalangst. Maar de basis is dat je brein pijn wil vermijden. Wat voor de meeste mensen heel goed werkt: hele kleine stapjes zetten. Stel, je houdt niet van sporten. Dan begin je met vijf minuten. Dan is het vaak zo dat als je dan eenmaal je sportkleding aan hebt en bent begonnen, het makkelijk is. Het kan in mijn geval ook een nieuwe online training opzetten zijn. Dat is vaak zo’n groot iets, dat het onoverzichtelijk wordt. Dan kan de eerste stap een onderwerp kiezen zijn. Of een polletje op Instagram zetten. Een klein taakje dat weinig tijd kost. Doordat je in beweging komt blijf je in beweging en word je ook gemotiveerd om verder te gaan.”

“Ik zeg het ook altijd op mijn Instagram: ik verzin en vertel niet zo veel nieuws”

Schultz is de eerste om toe te geven dat de kennis die zij tegen betaling verspreidt, ook gratis op internet kan worden gevonden, maar door voor iets te betalen lijken mensen iets meer serieus te nemen. “Ik zeg het ook altijd op mijn Instagram: ik verzin en vertel niet zo veel nieuws. Ik stop het alleen in een vorm die voor mensen leerzaam en behapbaar is. Maar je kunt alles googlen. Je vindt van alles. Maar mensen weten ook: als ze structuur willen, dan moeten ze bij mij zijn. Voor elk issue op het gebied van focus, planning, productiviteit. Daar vertrouwen mensen op. Ik kan ze helpen. Wanneer je bij mij een training koopt over bijvoorbeeld uitstelgedrag dan hoef je niet meer zelf alles bij elkaar te zoeken. Ik heb dat al voor mensen gedaan en biedt dat aan in behapbare brokken. Dat vinden mensen fijn. Het is niet moeilijk, maar wel veel gedoe om alles bij elkaar te zoeken en uit te zoeken. Ik bied gemak en tijdswinst en dan ook op een leuke, goede, praktische manier.”

Geld verdienen aan volgers

Met Miss Lipgloss vroeg Schultz geen geld aan haar kijkers. Toen waren het de adverteerders die voor haar inkomen zorgden. “Nu verdien ik geld aan mijn volgers. Die betalen om mijn content te zien, ze betalen geld voor mijn training. Vroeger had ik daar een YouTube-serie van gemaakt, nu verkoop ik het via een training. Dat had ik een paar jaar geleden nooit gedaan. Ik was ervan overtuigd dat mijn volgers niet zouden willen betalen voor mijn content. Verder doe ik voor een groot deel hetzelfde: ik maak filmpjes en leg dingen uit, maar nu doe ik dat achter een betaalmuur. Dat is voor mij een hele grote shift geweest: dat mijn volgers betalen voor mijn content in plaats van dat adverteerders betalen.”

“Ik kan nooit iedereen tevreden maken”

Schultz neemt haar eigen bedrijf ook serieuzer dan een aantal jaar terug. Ze werkt met een businesscoach en verdiept zich in de marketing. Inmiddels al meer dan tien jaar ondernemer heeft ze ook het nodige geleerd. “De belangrijkste les is dat ik nooit iedereen tevreden kan maken. Er is altijd een groep die iets niet leuk vindt. En als je luistert naar groep A en die probeert gelukkig te maken, is groep B weer ontevreden. Ik heb geleerd dat los te laten. Ik werk nu veel meer vanuit wat ik denk dat goed is, waar ik vroeger als beautyblogger veel meer aan het kijken was wat willen mijn lezers zien. (…) Ik liet me leven. Ik moest naar de pijpen van de adverteerders dansen. Dat was veel gedoe. Wie betaalt die bepaalt. Nu heb ik duidelijke grenzen en bepaal ik wat ik belangrijk vind. Daardoor is het veel rustiger geworden. Ook in mijn hoofd.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!