Dagbladen plegen zelfmoord

11 september 2004, 19:55

Maarten Legêne beschrijft in twee delen hoe volgens hem de dagbladen zelfmoord plegen. De dagbladen weten zich volgens Legêne met het internet volstrekt geen raad. In hun drang tot overleven maken zij de meest bizarre keuzen (deel1; deel2).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anders

    Interessante artikelen, maar met een wrang smaakje. Door de eigen identiteit los te laten en alle artikelen in één groot warenhuis te dumpen vervalt voor bv PCM de noodzaak om verschillende redacties (AD, NRC, Trouw, Volkskrant, noem maar op) in stand te houden. Aangezien in het ideale model van Legêne de behoefte om gewone kranten te kopen compleet vervalt, hoeven de redacties ook daarvoor niet meer te blijven bestaan. Conclusie: in het model van Legêne zullen de dagbladen verdwijnen en ontstaan er nieuwsfabrieken. Ik vind het niet zo vreemd dat dagbladen daar niet aan meewerken. Voor hen is dat model immers pas echt zelfmoord.


    11 september 2004 om 21:24
    Carl

    Die Maarten Legêne maakt een denkfout die veel anderen ook vaak maken…

    [strong]Dagbladen verkopen geen nieuws, ze verkopen advertenties[/strong]. Nieuws, papier en distributie zijn kostenposten, reclame is de inkomstenbron. (En de abonnementsgelden, die dekken soms de papierkosten een beetje af).

    Het gaat er dus niet om hoe je geld met nieuws verdient, maar om hoe je (met nieuws) zoveel mogelijk kijkers verzamelt. En om hoe je al die verzamelde kijkers vervolgens met zoveel mogelijk profijt aan de adverteerders koppelt.


    12 september 2004 om 05:53
    media

    Alhoewel je hier helemaal gelijk in hebt Carl, zou het bij de dagbladen toch primair moeten gaan om (objectief) nieuws. Advertentie-inkomsten, abonnementsgelden en andere geldstromen zijn randvoorwaardelijk. Helaas is dit al decennia niet meer het geval en is het nieuws randvoorwaardelijk geworden voor het binnenhalen van lezers (en indirect dus adverteerders).


    12 september 2004 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!