Data driven marketing: de trend van 2017 #adv

7 december 2016, 09:30

Het nieuwe jaar gaat bijna van start. Wat zijn de trends voor 2017? Waar moeten we op gaan inspelen als marketeers? De lijsten met trends zijn eindeloos, maar hoe weet je nou welke trends relevant zijn voor jou? Tijdens de webinar van Laura Nuhaan zullen de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2017 besproken worden. Dit zijn de trends die jouw marketingactiviteiten een extra impuls geven. Benieuwd geworden? Schrijf je nu in voor de webinar!

Lees als voorproefje alvast verder om achter één van de grootste trends in 2017 te komen.

De verandering van de marketeer

Het is de drijfveer achter veel beslissingen: data. In plaats van marketing te bedrijven vanuit je onderbuikgevoel, geven data je de mogelijkheid je strategie te bepalen aan de hand van analyses. Er zal dus ook een verandering plaats moeten vinden in de samenstelling van je personeel: marketing technologen en data scientists zullen de mensen zijn waarop je moet leunen. Maar je bent niet de enige die de waarde van deze mensen ziet, dus investeer in deze talenten en blijf ze ontwikkelen. Zorg er wel voor dat je ze genoeg betaalt, want anders train je ze natuurlijk voor je concurrentie.

Investeer in social analytics

Vooral socialmediamarketing leent zich goed voor het gebruik van data. De Digital Marketing Association stelde dat social media nog steeds in het beginstadium zit. Er zijn nog eindeloos veel mogelijkheden met social media die nog niet gebruikt worden. Zo blijkt dat 70 procent van de bedrijven nog niet bezig is met het verzamelen van data vanuit socialmediakanalen. Dit is verrassend, aangezien 47 procent van de marketeers zegt dat socialmediakanalen de grootste kansen bieden tijdens de komende maanden. Social media wordt dus nog belangrijker en volgens het DMA Statistical Fact Book zullen de socialmediamarketingbudgetten groeien van 10 procent naar 24 procent in de komende vijf jaar.

Engagen en effectief meten

Het is het gesprek van de dag bij marketeers, het meten van je marketing succes. Natuurlijk kan je data halen vanuit Facebook zelf, maar vaak krijg je dan een beperkt verhaal. Met de juiste social media intelligence tool, krijg je data tevoorschijn waar je echt wat aan hebt. In 2017 moeten behaalde doelstellingen kunnen worden onderbouwt met cijfers over sentiment, bereik, share of voice en omzet.

Persoonlijker door data

Maar niet alleen voor social media is data belangrijk, elke marketing tak kan data gebruiken. Zolang je goede data gebruikt, kun je je marketingstrategie optimaliseren. Juist doordat alles steeds meer digitaal is, heb je meer toegang tot data die jou kunnen helpen met het creëren van gepersonaliseerde content. Dit kan uiteindelijk bijdragen aan een hogere conversie. Het gaat dus niet om alleen de data, maar vooral om de manier waarop je de data gebruikt. Alleen het verzamelen van data zal geen uitkomst bieden, juist het inzichtelijk maken van data gaat een verschil maken in jouw marketingactiviteiten en helpt je jouw marketing performance te verbeteren.

Tools worden steeds beter

Bedrijven willen een samenhang tussen hun e-mail-, socialmedia-, paid own en earnedmarketingstrategieën, maar daar hebben ze wel de juiste technologie voor nodig die dit allemaal kan implementeren en ondersteunen. Er zijn al verschillende tools die data kunnen verzamelen en analyseren. Het is het integratie proces waar nog veel aan kan verbeteren en dat zal in 2017 gebeuren. Let aankomend jaar daarom goed op de updates voor Media Intelligence tools die het makkelijker moeten maken de data in te zetten voor niet alleen je marketing afdeling, maar voor het gehele bedrijf.

Onze klanten, waaronder corporate communicatie- en andere mediagerichte professionals, pionieren in de ontwikkeling van zeer transparante, nauw verbonden klantencommunicatie. Met Meltwaters media intelligence-platform volgen ze miljarden online conversaties, verkrijgen ze relevante inzichten en gebruiken ze deze om de merkperceptie van hun bedrijf op strategische wijze aan te sturen. Meltwater bestaat om bedrijven aan de hand van inzichten van buitenaf beter geïnformeerde beslissingen te laten nemen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!