‘Databedreven marketing’: weinig nieuwe informatie maar zeer compleet
Boek van Danny Oosterveer is een nuttige aanvulling op de bestaande vakliteratuur
Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie, heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data te laten leiden, maar data-bedreven te worden.
Deze recensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketing-generalist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.
Geen boek dus voor dataspecialisten maar voor marcomprofessionals die met het gebruik van de inzichten uit data willen leren om prestaties ermee te verbeteren. Die algoritmes voor zich laten werken en marketingacties ermee optimaliseren. Die zowel de kracht en de beperkingen van big data kennen en die beschikken over zachte kwaliteiten om vanuit data kunnen interacteren met alle lagen in de organisatie. Oosterveer noemt het: “Data-bedreven marketing is geen antwoord op wát je moet doen, maar hóe je het moet doen. Het is een proces.” Voor de T-Shaped data-bedreven marketeer.
Doelgroep voor het boek
Met een werkverleden bij Marketingfacts is de breedte van marketing Oosterveer niet vreemd. Na een prikkelende inleiding, waarin hij stelling neemt op basis van hoe het segment ‘traditionele marketeer’ omgaat met het belang van data voor marketing, meldt hij dat een boek als dit nog niet bestaat. Dat klopt wel, als je de volledige inhoud in één en hetzelfde boek verwacht. Na het geheel te hebben gelezen, valt te concluderen dat alles echt al wel eerder in andere boeken is verschenen. Toch is er voor dit zeer complete boek wel degelijk een doelgroep. Namelijk zij, die tot nu toe nog niet in het werkveld actief zijn geweest.
Als inspirerend naslagwerk is het een nuttige aanvulling op de bestaande vakliteratuur
Als leerboek met definities, als inspirerend naslagwerk, ja, een nuttige aanvulling op de bestaande vakliteratuur. Voor de marketeers die bijvoorbeeld op CRM of digital-afdelingen hebben gewerkt, zéker daar waar er vanuit multidisciplinaire teams met statistieken wordt gewerkt, staat er niet veel nieuwe informatie in. Het is bovenal een educatieve opsomming van soorten KPI’s, metrics, associaties, dataverzamelingsmethoden, analysevaardigheden, datacommunicatie, datavisualisatie, experimenteren en testen. Verder is er aandacht voor marketing automation, personalisatie, machine learning en privacy.
Bijlage is het meest onderscheidende
De bijlage, over handige metrics in de verschillende fasen van de customer journey, is erg interessant en dit deel is het meest onderscheidende deel ten opzichte van bestaande marketingliteratuur. Daar worden de metrics beschreven in de context van de klantfasen. Dáármee sla je in de boardroom de brug naar waardevolle toepassing. ‘Databedreven marketing’ zit qua structuur logisch in elkaar en is bijzonder helder geschreven, wat echt een groot compliment verdient.
Auteur: Danny Oosterveer
ISBN: 9789001893125
Uitgever: Noordhoff Business
Druk: Eerste druk 2020
Trefwoorden: meten, meetbaar, metrics, software, marketing automation, data, digitaal, online, privacy, analyse, testen, visualisatie, algoritmes, profiel, machine learning