De 100-jarige naamwet is niet meer van deze tijd en dit is waarom

30 april 2021, 13:00

Podcast met Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht

De Handelsnaam (het recht met betrekking tot handelsnamen) is sinds 1921 nauwelijks aangepast. Dat terwijl de maatschappij in de afgelopen honderd jaar nogal veranderd is. Neem alleen al internet! Werkt die wetgeving dus nog?

Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht hoorde ik per toeval tegen op Radio1 waar hij werd geïnterviewd door Jort Kelder over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep.

Dan denk ik meteen met een gesjeesde student te maken te hebben maar nee, Chalmers Hoynck van Papendrecht is al lang en breed advocaat en partner bij het gerenommeerde advocatenkantoor AKD (een naam waar ik me in het gesprek zelfs in vergis).

Handelsnaam is merknaam

Hij pakte een onderwerp aan dat al 100 jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te geven, je gebruikte gewoon je achternaam, vertelde in welke branche je zat en klaar. Heinekens bier. (Lucas) Bols Jenever. Albert Heijn Kruidenierszaak. De handelsnaam wordt vaak een merknaam.

Maar nu is er internet en kiezen we namen als Goedkopekoelkasten.nl en Booking.com. Kun je dan nog steeds met de wetgeving van 100 jaar geleden werken als er een copycat op de markt komt? Kort samengevat: nee! Maar er is misschien juist meer mogelijk dan je denkt. Chalmers Hoynck van Papendrecht is net zo bevlogen over namen en intellectueel eigendom als ik en we hadden dan ook een zeer boeiend gesprek. Komt het ooit nog goed met die namen in Nederland? Hij heeft de oplossing in handen. Je hoort het hier.

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!