De 4 grootste frustraties in het recruitmentproces en hoe je ze op kunt lossen
Openheid en eerlijkheid duren het langst
De strijd om talent is groter dan ooit en talent heeft een ruime keuze uit rollen. Maar een overstap maken blijft spannend, zeker met een sollicitatie- en recruitmentproces dat uitdagend en frustrerend kan zijn. Onpersoonlijke afwijzings-e-mails, ongemakkelijke interview-ervaringen en lang wachten op een reactie, het zijn veelgehoorde klachten. Maar moeten we dat voor lief nemen, of kan het ook anders? Wat als… je beter zou begrijpen en meer zou snappen waarom dingen gaan zoals ze gaan? Wij zetten de meest voorkomende frustraties op een rij en geven we tips hoe je het ook anders kan aanpakken. Tip van de sluier: het begint allemaal met betere communicatie!
1. In het duister tasten
Waar ben je aan toe? Wanneer hoor je iets? Een onduidelijke proces zorgt onnodig voor veel frustratie. Hier ligt sowieso een rol voor de recruiter om het proces voor iedereen volledig transparanter te maken. Voor jouw idee: een proces verloopt door de regel van onderzoeksfase, naar een selectie van kandidaten maken, dan volgen de interviewrondes en uiteindelijk wordt er een aanbod gedaan aan iemand. Maar je kunt hier ook zelf naar vragen natuurlijk. Vraag bijvoorbeeld: hoeveel gesprekken zijn er en met wie, waar in het proces zit ik precies (zit je aan de voorkant in een bredere selectie of wordt je meteen voorgesteld aan de klant?). Tegelijkertijd kun jij ook aangeven waar jij mee bezig bent: heb je meerdere gesprekken lopen, ben je voor 100% overtuigd van de rol in kwestie? Of nog niet en waar ligt dat aan?
Advies: voor een fijn recruitmentproces geldt voor alle partijen dat openheid en eerlijkheid het langst duren. Sommige partijen werken met een handige online ‘pipeline tool’ waarin je het hele proces kunt volgen.
2. Kennen wij elkaar? De onpersoonlijke benadering
Stel je voor: je wordt op LinkedIn benaderd door een onbekende recruiter voor een rol die ‘echt iets voor jou is’, maar op het eerste oog helemaal niet bij je past. Jouw eerste reactie is misschien om iemand te negeren of meteen af te kappen. Maar bedenk je ook eens dat deze recruiter een target heeft om de beste selectie van kandidaten voor hun klant te maken en talent echt moeilijk te vinden is. En iets in jouw profiel trok de aandacht. Door bijvoorbeeld eenvoudig te vragen waarom iemand jou heeft benaderd, kom je al een stap verder. Het kan nog steeds geen goede match zijn, maar deze recruiter weet in het vervolg veel beter waar jij wel blij van wordt.
Advies voor het vervolg (en deze geldt voor beide kanten): leer iemand eerst kennen, leef je in de ander in en bouw zo een band met elkaar op.
3. Ongemakkelijke sollicitatiegesprekken
Fijn, je mag op gesprek komen! Interviews zijn stressvol, we kunnen het niet leuker maken. Maar misschien wel gemakkelijker. Laten we eerst kijken naar de oorzaken van een minder fijn sollicitatiegesprek. Het kan altijd gebeuren: je komt te laat, je bent de naam van iemand vergeten, je beantwoordt een vraag niet lekker of je laat per ongeluk teveel doorschemeren wat je echt van je huidige manager vindt. Het kan ook zijn dat de hiring manager zich totaal niet heeft ingelezen of je komt er tijdens het gesprek dat het profiel veranderd is.
Bedenk je ten eerste dat er altijd externe factoren zijn waar je niets aan kunt doen en die buiten je controle liggen. Daarnaast kan het ook liggen aan een gebrek aan voorbereiding: dit is iets waar jij wél invloed op hebt. Zoals voldoende slaap de avond ervoor, je goed inlezen en het gesprek hardop oefenen met iemand. En nog een tip: vraag de recruiter naar inzichten over de organisatie en laat hem of haar het profiel dubbel checken. Een goede voorbereiding is echt essentieel voor een succesvol gesprek en je kunt hiervoor hulp inschakelen.
Ten slotte zijn sommige dingen gewoon niet ‘meant to be’. Als je je niet op je gemak voelde en geen klik had, is dat natuurlijk jammer. Maar bedenk je ook dat dit het doel is van het hele proces voor zowel jou en je toekomstige werkgever: om te beoordelen of jullie wel of niet bij elkaar passen. Dus dan is er betere baan ergens voor jou!
4. Laten we elkaar niet ghosten
Een van de meest gehoorde fricties, is het totaal uitblijven van communicatie. Zoals: “Ik dacht dat ik een match was, maar ik hoorde gewoon niks meer.” Of een werkgever: “We hebben iemand een aanbod gedaan na een lange zoektocht en we hebben gewoon niets meer van hem vernomen.” Recruiters kunnen er zelf ook iets van. Elkaar compleet ghosten, we kunnen er kort over zijn: dat doe je niet. Het is vergeefse moeite en er valt niets van te leren. Advies: vraag altijd proactief om feedback. Zeker als je wat verder bent gekomen in het proces, is het echt normaal (!) om feedback te krijgen.
Navigeren naar een nieuwe baan is en blijft een uitdaging. Maar als je leert van je ervaringen, je netwerk blijft opbouwen en een open mind houdt, zul je uiteindelijk met sterke vaardigheden en een paar goede verhalen, een geweldige nieuwe functie vinden.