De andere kant van de GDPR-medaille

De andere kant van de GDPR-medaille

De GDPR, of AVG, wie kent ‘m niet? Overal werd dezelfde brandende vraag gesteld: waar moet ik aan voldoen? Nu de deadline gepasseerd is, is het tijd voor een andere belangrijke vraag: wat kunnen we leren van de GDPR over onze marketinginspanningen en het succes van deze aanpak? Als je e-maildatabase sterk geslonken is, gaat er ergens iets mis. Het dwingt je als organisatie na te denken over de kwaliteit van de informatie die je biedt. De GDPR kan daarom juist een kans zijn om je strategie nog verder te verbeteren.

En, hoe zag je mailbox er de afgelopen tijd uit? Waarschijnlijk werd je overspoeld met e-mails zoals: 'We vinden je privacy belangrijk!', 'We hebben ons privacybeleid aangepast' en 'Het is belangrijk dat u deze e-mail opent'. Overvolle mailboxen werden donderdag 24 mei nog nét een tikje voller door alle e-mails die binnen stroomden over de nieuwe wet. Inmiddels zijn de eerste aanklachten al binnen tegen Google en Facebook en ook bleek dat onze eigen ministeries nog niet klaar waren voor de privacywet. 

De afgelopen maanden werd er al veel aandacht besteed aan de GDPR. De vraag die vooral overheerste was: waar moet ik allemaal op letten? Consumenten hebben het recht om vergeten te worden en nieuwe opt-ins zijn noodzakelijk, indien deze op een manier zijn verkregen die niet voldoet aan de nieuwe wetgeving. Hiernaast is degene die de data verwerkt verantwoordelijk voor de veilige borging van de data. Ook wordt er strenger gekeken naar de bijkomende personalisatiegegevens en op basis van welke grondslag een organisatie deze bewaart. 

GDPR als leermoment 

Een andere belangrijke vraag wordt echter minder vaak gesteld. Wat kunnen we leren van de AVG over onze aanpak richting klanten en het succes van deze aanpak? Veel e-maildatabases zijn gehalveerd en marketeers zien de GDPR ook wel als een klap in het gezicht van hun marketinginspanningen. Dit kan echter ook een realisatiemoment zijn en een organisatie veel leren over de huidige strategie. Als je e-maildatabase sterk is geslonken, betekent dit waarschijnlijk dat de geboden informatie kwalitatief niet goed genoeg is en je op dit gebied flinke stappen moet zetten. Doordat je nu misschien geen duizenden mensen meer in één keer kunt benaderen via een algemene mail, word je als organisatie gedwongen om na te denken over de boodschap die je wil overbrengen en over het onderscheidende vermogen van je bedrijf. 

"Als je mail-database sterk geslonken is, betekent dit vast dat de informatie-kwalitatief niet goed genoeg is"

Hoe kun je je database weer laten groeien? PR en contentmarketing kunnen hierin een grote bijdrage leveren. Het verhogen van de relevantie van de content is een belangrijke eerste stap. Stuur liever één nieuwsbrief van hoge kwaliteit, dan drie van middelmatige kwaliteit. Door daarnaast je content meetbaar te maken, kun je zien welke inhoud, kanalen en middelen het beste werken. Is het paid, shared, owned of earned media wat de klok slaat? Welke stappen kun je hier nog in zetten? Een goede mix van deze middelen is essentieel. Hiernaast is het evalueren van je doelgroep ook een noodzakelijke stap. Wie wil je eigenlijk bereiken? Misschien moet deze groep wel smaller gemaakt worden dan de originele groep die je al die jaren voor ogen had. 

Zet ambassadeurs in voor kwalitatieve content

Aan de andere kant heb je een groep mensen die zich wel aangemeld hebben en je content waarderen. Deze loyale groep heeft bewust gekozen voor een opt-in en blijft graag op de hoogte van je bedrijf. Deze ambassadeurs wil je het liefst zo dicht mogelijk bij je organisatie houden. Zij kunnen je helpen met het maken van relevante content. Vraag je trouwe fans wat zij interessante onderwerpen vinden en waarvan zij graag op de hoogte worden gehouden. Met hun input kun je nog sterker gepersonaliseerde content aanbieden. Dit zorgt ervoor dat je je klanten verder kunt segmenteren en dus betere content kunt bieden.

"Ambassadeurs kunnen je helpen met het maken van relevante content"

Wil je nog een stap verder? Betrek deze groep dan bij je PR- en contentmarketing-inspanningen. Misschien willen klanten wel een keer een gastblog schrijven, samen een vlog opnemen of meewerken aan een bepaalde case. Organiseer bijvoorbeeld een duo-interview waarin twee klanten meer over elkaar te weten komen en van elkaar kunnen leren. Ga op zoek naar originele ideeën en onderscheid je organisatie van andere spelers op de markt. Je ambassadeurs kunnen hier een cruciale rol in spelen. Ondanks – of beter gezegd, dankzij – de GDPR heb je deze groep nu beter in kaart dan voorheen. Maak daar gebruik van.

Door je te onderscheiden met unieke en waardevolle content, creëer je meerwaarde voor (potentiële) klanten. Kijk hierbij ook goed naar de verschillende soorten media die je gebruikt en hoe je deze meet. Je ambassadeurs kunnen je helpen met het maken van kwalitatief hogere content. Zie de GDPR vooral als een kans om je strategie nog verder te verbeteren én om je klantrelaties te versterken. Win-win, toch?


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.