Dé AR trends van 2024 en waarom je het moet integreren in je marketingstrategie
Merken van elke omvang kunnen AR integreren in hun marketingstrategie. Want met de ontwikkeling van technologie, wordt deze ook toegankelijker.
Van de ruim 5 miljoen Snapchatters in Nederland, maakt 75% dagelijks gebruik van AR-lenzen. Je kunt dus wel stellen dat het een populair iets is. En ook; niet gek dat AR-campagnes ongekend sterke resultaten opleveren. Iets dat niet alleen is weggelegd voor de happy few, merken van elke omvang kunnen AR integreren in hun marketingstrategie. Want met de ontwikkeling van technologie, wordt deze ook toegankelijker. Vier voorbeelden van succesvolle AR-campagnes:
1. Geen keuzestress
Heb je tijd over? Bijvoorbeeld als je in de bus zit of aan het wachten bent op je date? Dan zijn de AR-lenzen een hit waarbij we een keuze moeten maken. McDonald’s laat het succes hiervan zien deze zomer met het knock-out-toernooi waarmee Snapchatters erachter komen wat hun favoriet is op het menu. Met de eerste in zijn soort Friend Rank Lens, rangschikken Snapchatters hun eigen vrienden met wie zij het liefst een Maccie delen.
2. Inspelen op de actualiteit
Scoren doe je ook met AR-ervaringen die inspelen op wat er op dat moment leeft of gaande is. Heineken heeft bijvoorbeeld tijdens Koningsdag miljoenen Nederlanders met elkaar laten proosten. Door de EK-inhaker van Basic Fit hebben we massaal, met de haarband van Memphis Depay en een berg confetti, Oranje aangemoedigd. Binnen 12 uur was er ook een passende lens, toen het gezichtsmasker van Mbappé zijn intrede op het veld maakte. Precies op tijd voor de topper Nederland – Frankrijk.
3. Kijken, delen en kopen
AR heeft de manier waarop we winkelen veranderd. We proberen producten uit, we vragen shop advies van onze vrienden en we delen onze aankopen. Dat alleen is al goud voor een merk, maar het zorgt er ook voor dat we minder terugsturen. Immers, wanneer je kunt zien hoe een mooie bank in je huis staat, welk formaat televisie het beste in je woonkamer past, of welke kleur jas je het beste staat, slaag je sneller in 1 keer.
4. Interactieve educatie
De Rijksoverheid laat zien dat gamification een sterke troef is om onze kennis bij te spijkeren. Met een quiz over het Europees Parlement, bepaal je niet alleen wie van je vrienden hier het meeste over weet, maar wordt ook het belang van je stem te laten horen onderstreept.