Creatief marketeer wordt je in drie stappen

16 november 2021, 10:00

Ga wandelen, praat onzin of plaats jezelf in een weinig alledaagse omgeving en het gaat stromen.

Marketing is creativiteit en de mogelijkheden om deze creativiteit te uiten. Een stelling waar ik volledige achter sta. Ik ben inmiddels bij veel bedrijven werkzaam geweest en ik zie één trend: De bedrijven waar ik creatief mág zijn én die creativiteit mag uitvoeren of ermee mag experimenteren gaan als een trein. Dat wil niet zeggen dat de bedrijven die dit niet doen compleet niet groeien, maar ben er wel van overtuigd dat experimenteren met creatieve ideeën leidt tot continue groei van de organisatie.

Misschien mag ik dit aan je uitleggen? De meeste bedrijven zijn en denken behoorlijk dogmatisch. Ze zitten vast in bepaalde principes, om welke reden dan ook. Principes als confirmation bias, waarbij ze heilig overtuigd zijn van hun eigen kunnen en loss aversion, waarbij ze een enorme angst voelen om het huidige los te laten. Ook speelt een bepaald volggedrag een rol.

‘Veel bedrijven weten gewoon niet wat ze zoeken’

“Mijn concurrenten of collega’s doen allemaal aan Facebook Ads, dus ik ga dat ook doen!” Nu kan dat natuurlijk werken, maar ga je er in zo’n geval van uit dat zo’n concurrent en/of collega van je het bij het juiste eind heeft? Tenzij je getallen van zo iemand kan en mag inzien, weet je het eigenlijk niet. Ik durf zelfs te beweren dat heel veel bedrijven gewoon niet weten wat ze eigenlijk precies zoeken. Dat ze eigenlijk niet weten hoe ze hun online propositie moeten uitwerken en welke kanalen ze daarvoor moeten inzetten. Tel daarbij op dat ze er heilig van overtuigd zijn dat ze alles goed doen, dat hun product of dienst het beste is en je hebt een mooie situatie.

Marketing begint met de mogelijkheid om creatief te zijn

Onlangs volgde ik een opleiding en daar werd me verteld dat er 64 kanalen zijn waarlangs je kunt vermarkten. Van de bekende zoals Facebook en Amazon tot de misschien wat minder bekende kanalen als WhatsApp en Reddit. Nu kunnen het er twee meer of minder zijn, maar zeg dat het er zestig zijn, dan zijn er nog steeds ongelooflijk veel. De keuze van het kanaal dat je gaat inzetten heeft alles te maken met creativiteit.

Zelf ben ik een voorstander van het GROWS proces. Een framework dat een continue loop creëert van groei.

De eerste stap is de G en deze staat voor Gathering Ideas ofwel het verzamelen van ideeën. Een stap die veel bedrijven overslaan en waarmee ze in mijn ogen een grote fout begaan. Het is de basis van de marketing. Het ontwikkelen van ideeën die je vervolgens in experimenten kan gieten.

Gathering ideas

Nu zou je weleens willen dat de ideeën naar je toe komen op de momenten dat je dit wilt. Dat je even in je handen klapt en zegt: ‘Ideeën… NU!’

Helaas, de laatste keer dat ik het probeerde ging dat niet door. Zo werkt het nu eenmaal niet. Als je ideeën wilt genereren, moet je creatief zijn. Om creatief te zijn, moet je je rationele vermogen uitschakelen. D. Kahneman, een gerenommeerd psycholoog, heeft het over systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 is onder meer het creatieve systeem en systeem 2 is het rationele systeem.

Systeem 1 is snel, het kost je nauwelijks moeite en gaat waar het wil. Systeem 2 is langzaam, kost energie en rationaliseert de gedachten van systeem 1. Mocht je ooit in de MediaMarkt komen en die Macbook zien, dan is het systeem 1 dat je doet laten denken dat je die Macbook wilt. Het is systeem 2 die dat vervolgens gaat rationaliseren zodat de gedachte van systeem 1 gerechtvaardigd wordt. Best shit in sommige gevallen, want daar vliegt weer minimaal 2.500 euro uit je portemonnee.

‘Creatief worden gaat niet op commando’

Om creatief te kunnen zijn moet je dus systeem 2 even uitschakelen. Het is in die creatieve momenten dat je misschien eens op een beter idee komt dan simpelweg een awareness-campagne aanzetten op Facebook.

Hoe word je creatief?

Creatief worden gaat niet op commando. Het komt over het algemeen als je in een bepaalde flow komt. Niks zweverigs hoor, ik weet zeker dat je het elke dag zelf ervaart. Denk aan dat moment dat je in een auto op de snelweg zit. Je gedachten dwalen af en je krijgt de meest geweldige ideeën. Ook als je onder de douche staat, aan het wandelen bent, muziek aan het luisteren bent of even een stevige sportsessie doet.

Allemaal momenten waarop je stress geremd wordt. Dat heeft te maken met de hippocampus die vervolgens de HPA-as remt. Met andere woorden: de HPA-as is stress en deze moet door de hippocampus worden geremd. Dit doe je door onder meer bovenstaande activiteiten. Als je dus creatief wilt zijn, dan ga je dat over het algemeen niet bereiken achter je computer, op je werk, terwijl er een baas in je oor tettert. Eens? Mooi!

Je gaat het wel bereiken in de volgende situaties:

#1 | ga een stukje wandelen

Werkt echt prima om je stress even te verminderen en ruimte te maken voor een portie creativiteit. Even een blokje om van een kleine 10 minuten is al voldoende.

#2 | even onzin lullen

Ga naar een collega bij de koffiezetter en praat over iets volkomen onbenulligs. Ook hier zul je merken dat je opeens vol met ideeën schiet. Let er wel op dat de chit chat niet over werk moet gaan, want dan gaat het niet werken.

#3 | een ander omgeving

Deze vind ik zelf wel de meest krachtige en bij veel bedrijven waar ik word ingezet, gaan we deze gebruiken. Eén keer in de 3 a 4 weken organiseer je een offside-dag. Een dag dat je in een andere omgeving creatief gaat doen. Vaak gepaard met leuke activiteiten als een ontbijt, een presentatie over een onderwerp gerelateerd aan creativiteit, wandelen, lekker praten met elkaar en brainstormen. Het biedt veel mogelijkheden om een marketing-flow die ik het GROWS-proces noem te starten. Van daaruit ga je aan de slag met de ideeën in de vorm van experimenten.

Dát vormt in mijn ogen de basis van een goede marketing- & salesmachine en gelukkig wordt die goed onderbouwd door wat psychologische principes.

Lees ook: Nekt thuiswerken het creatieve marketingproces?

Jan Willem den Hollander
Digital marketing strateeg bij Marketing Lynq

Ik ben een marketing- en sales strateeg, growth hacker en business consultant. Veel B2B bedrijven worstelen met het vinden van mogelijkheden om meer winst te behalen of verlies te beperken. Ik los dit op door het implementeren van diverse frameworks uit de marketing, growth hacking en lean methodes. Ik ben er trots op dit met een knipoog en een gezonde dosis humor en directheid te doen. Mijn meerwaarde is systematisch zoeken naar mogelijkheden om winst te behalen of verlies te beperken. Ik challenge teams (met een ongezouten mening) anders na te denken over marketing en sales!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!