De belangrijkste SEO-veranderingen in 2014
Onlangs publiceerde SearchMetrics een rapport over de SEO ranking factors van 2014. En het 83 pagina’s lange rapport doet een aantal interessante dingen uit de doeken. Neem even een paar minuutjes de tijd om dit artikel te lezen, en je bent weer helemaal up to speed met de laatste SEO-ontwikkelingen.
Relevante content
Het is nu echt menens met content – SearchMetrics bevestigt het in dit rapport ook weer:
“Content is no longer an addition to, but it is the main focus of, SEO.”
Het onderzoek van SearchMetrics laat zien dat Google zich steeds meer richt op relevante content van hoge kwaliteit. Dit type content rankt gemiddeld beter op de lange termijn. Dit betekent:
- Nog meer woorden per tekst (sites met een topranking hebben op dit moment meer dan 900 woorden als copy);
- Nieuwe, semantische functionaliteiten om de relevantie en kwaliteit van de content te meten (zie pagina 28, 29 en 30 van het onderzoek voor meer informatie);
- Het blijven verrijken van tekst met afbeeldingen en/of video’s.
Technische aspecten
Essentieel voor een goede ranking zijn (nog steeds) de technische prestaties van een webpagina. Kortom:
- Een krachtige sitearchitectuur met goede interne links (Karel Geenen schreef er ooit een mooi artikeltje over);
- Korte laadtijd van de pagina;
- Het gebruiken van relevante meta tags (de titel en description).
Deze technische zaken zijn meestal bij de ontwikkeling van de site al goed te ondervangen, maar verdienen ook de aandacht in het onderhouden van de site.
Invloed van social media
Bijna alle bedrijven die online georiënteerd zijn, doen iets met social media. En terecht, want als we de resultaten van SearchMetrics mogen geloven, spelen social signals (likes, shares, comments en +1s) nog steeds een grote rol in SEO. Wel zou de invloed van de social signals stagneren, maar de verbanden tussen social signals en ranking zijn relatief sterk. Ten opzichte van vorig jaar zijn er weinig veranderingen, dus je hoeft in elk geval niet je hele socialmediastrategie om te gooien.
User signals
Zowel de click-through rate (CTR) als de gespendeerde tijd op de site spelen een belangrijkere rol in ranking dan vorig jaar. Bovendien merkt SearchMetrics op dat URL’s die hoog ranken een lage bounce rate hebben ten opzichte van lager rankende URL’s. Deze user signals hangen dan ook nauw samen met de ‘online relevantie’ waar men het de hele tijd over heeft, omdat een hoge CTR en time on site aantonen dat iemand geïnteresseerd is in wat de site te bieden heeft.
Voor de kritische lezer
Razend interessant natuurlijk, deze ontwikkelingen. Maar er zijn ook een aantal kritiekpunten te noemen op het onderzoek van SearchMetrics. Het rapport bestaat volledig uit correlaties, maar:
- Die correlaties zijn bijna allemaal zwak (elk rond de .30 of lager, terwijl een ‘fatsoenlijke’ correlatie minimaal rond de .40 hoort te hebben);
- De significantie van de waarden wordt nergens aangetoond.
Zoals altijd blijft het dus een beetje gokken als het om het Google-algoritme gaat. Ondanks de kritiekpunten is het een zeer interessant rapport dat zeker de moeite waard is om eens door te lezen!
Lisa, bedankt voor de samenvatting! Ik heb hem ook maar even gedownload 🙂
En wat zien jullie zelf bij jullie klanten?
Het onderzoek van SearchMetrics is een brug naar jullie eigen klanten en hun vindbaarheid in zoekmachines.
Er is namelijk ook nog een verschil tussen US en NL.
Ben erg benieuwd wat jullie zelf zien hierin.
Een van de dingen die overal namelijk als passe wordt bestempeld is de exact match url, terwijl wij bij verschillende klanten hier met content die niet super sterk is (wordt nog verbeterd) op positie 1 en 2 ranken.
Zonder al te veel moeite.
Voor een andere klant in het domein mobiel, die geen exact match url heeft zelf, zien we ook dat exact match url competitors het erg goed doen op veel zoekwoorden.
Benieuwd naar je reactie.
We zien dat die ‘holistische benadering’ (waar ook SearchMetrics over spreekt) belangrijk is: een website moet op alle punten relevant, interessant en gebruiksvriendelijk zijn. Vanzelfsprekend voor de bezoekers van de sites, maar dus ook voor SEO.
De ranking is echter afhankelijk van zóveel verschillende factoren, die zich soms snel uitbetalen en soms pas na langere tijd, dat het moeilijk is om het effect van sommige SEO-inspanningen (bijv. content marketing) cijfermatig aan te tonen.
Wel zien we dat websites die weinig actief zijn op de nieuws-/blogpagina het moeilijker krijgen qua vindbaarheid en dat opdrachtgevers met een regelmatige, relevante blog van kwaliteit hiervan profiteren.
Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook wel leuk dat SEO altijd zo’n schimmig gebied blijft ;-).
Mooi artikel Lisa! Tijd om maar weer eens met de content van m’n website aan de slag te gaan 🙂
Of zijn alle partijen die serieus met SEO bezig zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met content?
Het hele probleem met dergelijke studies is het kip/ei verhaal. Wat ik mis in het geheel is een vergelijking met de dataset van vorig jaar, doe dezelfde crawl nogmaals en kijk welke websites daadwerkelijk beter zijn gaan ranken en vergelijk dat met hetgeen er aangepast is aan deze websites. Het enige echte resultaat van deze publicatie is dat SEO tekstschrijvers weer meer werk krijgen 🙂
Ik ben een beginnend SEO’er (als je dat zo mag noemen) en vroeg me af wat er bedoeld wordt met een copy:
”Nog meer woorden per tekst (sites met een topranking hebben op dit moment meer dan 900 woorden als copy).”
Beste Michiel,
Met copy wordt de content, de tekst, bedoeld.
Interessant om te lezen en bij te blijven. Ik vraag me echter wel af of de kop bij dit artikel klopt. Want is er zoveel veranderd dan? Dat relevante content op nummer 1 staat is al een paar jaar zo. En dat andere variabelen op je website er ook toe doen wisten we al, alleen niet in welke mate. En dat laatste is kennelijk nog steeds niet bekend. Maar ok, evengoed nuttig om te weten dat er weinig SEO veranderingen zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!