De belangrijkste YouTube-insights van mei op een rij
Interessante ontwikkelingen, nieuwe features en inspirerende verhalen
YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te houden. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features, praktische tips of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze keer gaat het onder andere over YouTube-marketing voor beginners, de ontwikkeling van het algoritme en tips om meer views te krijgen.
YouTube-marketing voor beginners
Als het over de inzet van marketingkanalen gaat, heeft social media de laatste jaren veruit de meeste aandacht gekregen van marketeers. Steeds meer organisaties beginnen ook de enorme kansen die YouTube biedt te zien. Dit artikel van BuzzSumo geeft een goed startpunt om aan de slag te gaan met YouTube-marketing. Belangrijkste les: zet YouTube veel meer in als een blog dan als een sociaal network. Het doorplaatsen van ultrakorte video’s – die het heel goed doen op Facebook en Instagram – gaat jou dus geen succes op YouTube opleveren.
“Zet YouTube meer in als een blog dan als een sociaal network”
De evolutie en toekomst van het YouTube-algoritme
Waarom scoren sommige video’s op YouTube niet en andere wel? Om die simpele vraag te beantwoorden, is kennis van het YouTube-algoritme cruciaal. En anders dan veel mensen denken is dit algoritme geen ‘black box’, maar is YouTube relatief open over de werking ervan en de evolutie die het in zijn bestaan heeft doorgemaakt. Waar de focus van het algoritme begon met een enorme focus op kliks en views, veranderde dat in 2012 naar kijktijd. Hierdoor steeg de gemiddelde lengte van video’s ook van 5 minuten in 2012 naar 15 minuten in 2018. De laatste tijd ontvangt YouTube hevige kritiek dat het op grote schaal extremistische content en samenzweringstheorieën promoot. Daarom wordt nu niet langer enkel op ‘watch time’ gefocust, maar op ‘quality watch time’: content die mensen voor langere tijd boeit, maar ook geschikt is voor een breder publiek en alle adverteerders (brand safety). In dit artikel wordt de evolutie van het YouTube-algoritme uitgebreid toegelicht.
Zeventien manieren voor meer views op YouTube
Als je bovenstaande artikelen hebt gelezen, weet je wat een goede aanpak is om te beginnen en weet je hoe het YouTube-algoritme werkt. Maar wat zijn nou praktische tips om meer views te krijgen voor jouw video’s? Daar geeft dit zeer uitgebreide artikel van Backlinko antwoord op: zeventien tips om meer views te krijgen en waar je gelijk mee aan de slag kunt. De eerste tip is om custom thumbnails toe te voegen. Nog meer bewijs dat deze tip werkt? Deze case study laat zien hoe een Engels YouTube-kanaal groeide naar zestigduizend abonnees in zes weken tijd. En dat enkel door het optimaliseren van de thumbnails.
Facebook wil meer op YouTube lijken en beloont langere video’s
Wat is de ideale lengte van een Facebook-video? Langer dan menigeen denkt en plaatst. Het netwerk wordt nu vooral nog gebruikt om zeer korte video’s te plaatsen (korter dan een minuut), maar hier wil Facebook verandering in brengen. Facebook kondigde onlangs expliciet aan dat langere video’s te belonen met meer bereik. Zoals Facebook zelf zegt: “We will add more weight in ranking to videos that keep people engaged, especially on videos that are at least three minutes long.” Onderzoek van BuzzSumo toont aan dat video’s tussen de drie en vier minuten het beste presteerden qua interactie.
Naast lengte worden loyaliteit en intentie (video’s waar gebruikers vaker naar kijken en specifiek naar zoeken) en originaliteit beloond. Hiermee gaat facebook qua videoranking steeds meer lijken op YouTube. Ook dat netwerk beloont video’s met een hogere kijktijd. De reden? Facebook wil net als YouTube mid-roll advertenties vertonen binnen video’s en die kunnen pas worden vertoond als de video langer dan drie minuten is. Bereid je dus voor op langere video’s met meer advertentieonderbrekingen.
YouTube laat straks het aantal abonnees niet meer volledig zien
Ieder kanaal met meer dan duizend abonnees ziet zijn aantal abonnees op verschillende manieren vertoond binnen YouTube. Soms wordt dit aantal afgerond (bijvoorbeeld 120k) en op andere plekken wordt het volledige aantal vertoond (bijvoorbeeld 120.353). Daar komt verandering in. Vanaf augustus wordt overal binnen YouTube het afgeronde aantal abonnees vertoond. Beheerders van kanalen zien in hun statistieken nog wel het exacte aantal abonnees.
Het lijkt een kleine aanpassing om meer consistentie binnen het platform aan te brengen, maar YouTube wil zo ook minder de nadruk op het aantal abonnees leggen. Iets waar vooral creators en influencers veel te veel nadruk op leggen om aan te tonen dat ze succesvol zijn. Het past in de trend dat sociale netwerken minder de nadruk leggen op getallen, maar meer op de ervaring. Zo test Instagram een feature die het aantal likes onder foto’s verbergt en heeft Facebook het aantal paginalikes al veel minder prominent in beeld dan een aantal jaren geleden.
“YouTube wil de nadruk minder op het aantal abonnees leggen”
Tot zover het overzicht van mei 2019 van interessant nieuws over YouTube, voor marketing- en communicatieprofessionals. Mis jij nog een relevante YouTube-ontwikkeling? Laat het weten in de comments.