De bumpy ride van Brunotti
Henk Bergsma over overnames, langetermijnplannen en toekomstdromen
Als jongetje had Henk Bergsma (algemeen directeur van Brunotti) een passie voor watersport en hij wist al op jonge leeftijd dat hij ooit voor zichzelf wilde beginnen. Inmiddels is hij al twintig jaar algemeen directeur van Brunotti. Een bumpy ride, zo zegt hij zelf.
Tijdens zijn rechtenstudie in Groningen begon Henk Bergsma een klein textielbedrijf: Luberg Sportswear, een bedrijf in voornamelijk gepersonaliseerde bedrukte textielproducten voor studenten en sportclubs. Met dit bedrijf verkreeg hij de licentie voor de koop van een Amerikaans strand- en snowboardmerk: Ocean Pacific.
“Er is de afgelopen twintig jaar heel veel gebeurd in de wereld van retail en textiel”
Bergsma verkocht deze licentie in 1997 en kocht het merk Brunotti in 1997. Brunotti wordt beschouwd als één van de meest succesvolle Europese strand-, sneeuw- en lifestylemerken. Tegenwoordig heeft Brunotti export naar zeventien (voornamelijk) Europese landen en verschillende productgroepen (textiel, schoenen, surfplanken, brillen, terug naar schoolproducten, tassen).
Retail in omnichannel times
Het voordeel van een wat minder groot bedrijf zijn? “We zijn een strategisch bedrijf, we zijn strategisch partner van Intersport, internationaal. Brunotti leeft echt van textiel, en van de producten en de accessoires die daar omheen zitten. We zitten daarmee in hetzelfde merkspectrum als Nike, Adidas, Asics, maar we zijn één van de kleinere spelers in dat spectrum. Doordat we flexibiliteit hebben kunnen we prima aan alle vraag voldoen, waaraan de grote jongens niet kunnen, of misschien niet willen voldoen.”
Er is de afgelopen twintig jaar heel veel gebeurd in de wereld van retail en textiel. Als retailer moet je een beetje van online houden, en niet te stug vasthouden aan ‘vroeger’. Omnichannel, dat is key. Wat zou Bergsma doen, als hij aan de top stond van zo’n grote, logge retailer die gedoemd is te mislukken? “De wil en durf om te veranderen is absoluut van levensbelang. Daar heb je een harde saneerder voor nodig. Er is een verschil tussen bouwen en saneren. Ik zou dan toch eerst kiezen voor een saneerder.” Overleven in de toekomst van retail zonder omnichannel te gaan is volgens Bergsma moeilijk. “We hebben allemaal dezelfde opdracht: hoe krijgen we ons product bij de consument, en hoe stellen we die consument tevreden? Online blijft daarbij moeilijk. Niet omdat het moeilijk te begrijpen is, maar omdat er moeilijk geld mee te verdienen is.”
Toekomstplannen
“Binnen Brunotti is veel veranderd: van twee naar veertig man personeel, een overname. Hoogte- en dieptepunten door keuzes die gemaakt moesten worden vanwege langetermijnplannen, bijvoorbeeld het maken van de afweging om in Groningen te blijven of met het bedrijf te verhuizen naar het westen van het land. Of: hoe gaan we Europa bestormen? Gaan we dat zelf doen of gaan we dat doen met importeurs? Maar ook: nemen we een private equity aan boord?”, aldus Bergsma.
“De wil en durf om te veranderen is absoluut van levensbelang”
Nieuwsgierig naar de ambities van Henk Bergsma en Brunotti? Kijk de video: