De definitie van groei is kapot
Groot, groter, grootst. Het gaat al lang niet meer op als we het over een zinvol leven hebben. Zijn we als marketeers in staat de gangbare definitie van groei te herdefiniëren?
Er is iets aan de hand in marketingland. Aan de posts en reacties op Linkedin zie ik dat steeds meer marketeers zich in een soort van identiteitscrisis bevinden. Want het adagium groot, groter, grootst gaat al lang niet meer op als we het over een zinvol leven hebben. Dat zien we om ons heen en voelen we als consument en mkb ondernemer in onze portemonnee door de oplopende inflatie. Is de definitie van groei niet gewoon kapot en moeten we op zoek naar een nieuwe lading van het begrip?
De term ‘groei’ heeft voor mezelf al lang niet meer de lading die het vroeger had. Vanuit het perspectief als ondernemer dacht ik eerst dat groei vooral ging om groei in omzet en groei in winst. Die definitie ontwikkelde zich later naar groei in de zin van ontwikkeling. Persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling met als doel, slimmer en leuker te kunnen (samen) werken, met als prettig neveneffect dat het een positieve invloed had op zaken als marge, efficiency en omzet/winst.
En na het schrijven van m’n boek “Word eens volwassen!” kwam ik voor mezelf tot een nieuwe invulling van het begrip groei, namelijk groei = transformatie.
De meest succesvolle organisatie ter wereld
Want als je naar de meest succesvolle organisatie ter wereld kijkt (De boom, die soms wel duizenden jaren oud kan worden), dan zie je dat groei in eerste instantie best een tijdje exponentieel aan kan houden, maar op een gegeven moment afremt en stagneert.
De groei zit hem dan niet langer in groter worden, de groei zit hem in de transformatie die een organisatie of individu door maakt, gebaseerd op de levensfase waarin ze zich bevinden.
De metafoor van de boom (en heel veel andere natuurverschijnselen) geeft ons hints dat binnen de systemen waarin we leven groei eindig is. En als een systeem te groot of te massaal is geworden dan valt het om, of implodeert het, om ruimte te maken voor een nieuw systeem. Of vanuit een ander perspectief; zoals Nassim Nicholas Taleb mooi omschrijft in zijn boek ‘Het bed van Procrustes’ door middel van een ‘aphorisme’:
“Felle haat (van naties en individuen) verdwijnt bij het overstappen naar een ander voorwerp van haat; middelmatigheid kan niet meer dan één vijand tegelijkertijd aan. Daarom vormen ruziënde staatjes met afwisselende bondgenootschappen en vijandschappen een robuust systeem.”
Maar in onze ‘grotemensenwereld’ proberen we onze kolossale bomen (zoals corporates of monetaire systemen) door te laten groeien ten koste van de kleine boompjes met groeipotentieel (MKB bedrijven).
Dat kraakt en piept aan alle kanten
Wat ik zelf mooi vind aan de boom-metafoor is dat het een organisme is dat zo succesvol is omdat het enorm veel waarde toevoegt aan het ecosysteem waar het zich in bevindt. En dat is een benadering die je als marketeer, ondernemer of CEO over kunt nemen in de manier waarop je aankijkt tegen groei.
- Door meer lokale binding te creëren met de omgeving waarin je werkt.
- Door focus te leggen op het creëren van waarde.
- Door anderen verder te helpen.
- Door transformaties te versnellen in je vakgebied.
- Door soms ‘kleiner te groeien’ en door groei te zien als leren, ontwikkelen en transformeren.
Misschien dat we dan in staat zijn om op een meer natuurlijke manier te blijven groeien.
Ons potentieel maximaal benutten.
En ons niet langer blind te staren op de kolossen en Goliath’s van deze wereld als voortrekkers en voorbeelden binnen ons vakgebied.
Het herdefiniëren van de definitie van groei
Ik ben dan ook benieuwd of we als marketeers in staat zijn de gangbare definitie van groei te herdefiniëren. Wat is jouw definitie van groei?
Beste Christiaan, ik kan mij hier helemaal in vinden en gebruik ook vaak de metafoor van de boom. Alleen door groei zo te definiëren is er voor ons marketeers toekomst en nog belangrijker, kunnen we onszelf in de spiegel blijven aankijken. Het is nog een lange, maar onvermijdelijke, weg.
Dank voor je reactie Hans. En wat leuk om te horen dat je dezelfde metafoor gebruikt!