Hoe je een oneindige stroom relevante content creëert met de Quora Content Machine

20 maart 2018, 07:00

Elke moderne marketeer weet dat content de motor van een succesvolle digitale strategie is. Goede content (artikelen, e-mails, video’s) is wat potentiële klanten kan overtuigen om een bedrijf te overwegen voor een aankoop. Veel bedrijven leggen zichzelf veel te hoge druk op, maar heb je de Quora Content Machine wel eens overwogen?

Het blog is voor de meeste bedrijven een cruciaal onderdeel in de contentstrategie. Het is vaak de ‘poort’ naar de wereld, een laagdrempelige manier van digitale kennismaking tussen bedrijf en klant. “Waar moet ik nou over schrijven?” is desondanks een veelgehoorde vraag. Of je nu een eigen bedrijf hebt of werkt voor een grote organisatie, het schrijven van écht relevante blogartikelen is nog best lastig.

Daarbij worstelen veel mensen met het verlangen de ‘perfecte’ blogpost te schrijven. Er leeft een beeld dat elk blogartikel een complete dissertatie moet zijn. Dit houdt veel marketers tegen om op regelmatige basis content te produceren. Maar er is goed nieuws: er is een manier om relevante blogartikelen te blijven produceren, zonder je al teveel zorgen te maken over perfectie.

“Menigeen worstelt met ‘perfecte’ blogpost, maar het kan veel simpeler”

In dit artikel leg ik je uit hoe je de Quora Content Machine kunt gebruiken om een oneindige stroom van relevante content voor je blog te genereren. Bovendien laat ik je praktisch zien hoe het werkt en hoe je deze strategie voor je bedrijf kunt opzetten én inzetten.

Quora Content Machine

De Quora Content Machine is een idee van Jason Lemkin, oprichter van Saastr. Saastr is een community speciaal voor Software as a Service (SaaS)-investeerders, met een veelbezochte website en Saastr Annual als het grootste SaaS-evenement. Maar ook SaaStr.com was ooit een klein blogje. Jason Lemkin heeft de site (en zijn bedrijf) groot gemaakt, mede door de Quora Content Machine.

Op Quora.com kan iedereen vragen kan stellen, over welk onderwerp dan ook. Iedereen kan reageren op die vragen én stemmen op het beste antwoord (‘upvote’). Quora houdt bij hoeveel views antwoorden en hun desbetreffende auteurs krijgen. Populaire auteurs krijgen voorrang in de ‘digest’ e-mails (waar iedereen zich voor kan inschrijven). Quora schotelt je op basis van je account die je kunt aanmaken, dagelijks nieuwe vragen voor. Gebruikers kunnen jou, als ze je als expert gaan zien, specifiek uitnodigen voor het beantwoorden van een vraag.

Je voelt ‘m al aankomen: door structureel te antwoorden op Quora, kun je je profileren als expert in jouw specifieke vakgebied. Zo bouw je aan autoriteit en krijg je ondertussen ook een idee van de vragen die spelen in jouw markt.

Maar wat heeft dat nu met je blog te maken?

Van Quora naar blogpost

Lemkin’s strategie (die ik zelf natuurlijk ook bezig op mijn eigen blog) draait om het plaatsen van de Quora-antwoorden op je eigen blog. Zelf produceerde hij op deze manier al bijna drieduizend blogartikelen (zie het voorbeeld op Saastr).

Telkens als je een antwoord plaatst op Quora, kopieer je de vraag als titel van je blog en jouw antwoord als tekst. Onderaan je artikel plaats je een link terug naar je antwoord. Voila, een nieuw blogartikel is geboren, klaar om gedeeld en verspreid te worden.

Het hoeft niet perfect

Als je de link hierboven naar Saastr volgt, dan zie je al snel dat het allemaal geen perfect uitziende blogposts zijn. Dat hoeft ook niet. Perfectionisme staat veel marketeers in de weg. In de praktijk komt er daardoor maar weinig uit hun handen. Dat is jammer, want het is heel waarschijnlijk dat ze wel iets te melden hebben in hun markt. Jason Lemkin daarentegen, heeft ervoor gekozen zich te richten op relevantie en consistentie. Hij kiest er daarbij specifiek voor zich niet teveel zorgen te maken over perfecte grammatica of leestekens (waarbij hij nochtans wel een bepaald basisniveau in acht neemt). Zo zorgt hij ervoor dat hij met regelmaat zinvolle antwoorden geeft, zonder er heel veel tijd aan kwijt te zijn.

“Richt je op relevantie en consistentie”

Heb je verstand van een bepaald vakgebied of onderwerp, dan kun je (of een specialist in jouw bedrijf) een hoop antwoorden waarschijnlijk zo uit je mouw schudden. Het voelt misschien een beetje spannend, om kwaliteit ‘op te offeren’ voor snelheid en consistentie. Maar kijk naar wat Lemkin produceert: hij spreekt met een autoriteit die zijn antwoorden (tenminste in zijn eigen niche van SaaS en venture capital) enorm populair maakt.

En zo nu en dan gaat hij dieper in op een bepaald antwoord. Dat zijn de mooi opgemaakte, tweeduizend-plus-woorden-blogposts waar we als marketeers zo trots op zijn. Maar die zijn, als je op deze manier gaat werken, de uitzondering.

Duplicate content

“Krijg ik dan geen problemen met duplicate content?” hoor ik je denken. Het antwoord is nee. Althans, ik kan geen hard bewijs vinden dat dit een probleem zou moeten zijn. Sterker nog: ik zie juist veel bedrijven dezelfde content delen op LinkedIn Pulse, Medium, etcetera. Lees bijvoorbeeld dit blogartikel over het plaatsen van artikelen op LinkedIn Pulse van populaire SEO WordPress plugin Yoast. (Yoast adviseert je éérst je LinkedIn-post op je eigen blog te zetten en te laten indexeren, alvorens hem op LinkedIn te posten met een link terug naar je blog.)

Google lijkt slim genoeg om te begrijpen dat dit soort teksten aan elkaar verbonden zijn. Hoe dan ook: Saastr.com is er de laatste jaren groot mee geworden. Zij lijken geen last te hebben van duplicate content!

Stap voor stap je eigen Quora Content Machine

Stap 1: wie gaat het doen?

De Quora Content Machine is afhankelijk van je vakinhoudelijke kennis. Als je over elk antwoord heel erg lang moet nadenken en studeren, dan zal het geen succes gaan worden. Het idee is om vlot – vanuit je eigen achtergrond en persoonlijkheid – antwoorden te plaatsen. Heb je zelf niet die inhoudelijke kennis, vraag dan iemand binnen je bedrijf om het te doen. Stuur de vragen desnoods naar ze door en faciliteer het verdere proces.

Stap 2: positief aanwezig zijn

Hiermee bedoel ik: zorg dat je profiel compleet is en dat je een professionele foto gebruikt. Dit helpt je jezelf te profileren als expert.

Stap 3: vragen beantwoorden

Boek regelmatig tijd om vragen te beantwoorden. Eén vraag per dag kan heel goed werken, of drie keer per week. Kies een frequentie die past, maar wees wel consistent: dan houd je het beter vol en krijgt je blog regelmatig een update. Het is ook belangrijk om de juiste categorieën uit te kiezen. Quora zal je vanzelf vragen voorschotelen, maar niet altijd in de volgorde die voor jou het beste werkt. Scroll dus altijd even naar beneden in de lijst met vragen en wees zorgvuldig in je tijdsbesteding.

Stap 4: verspreiden

  1. Plaats je antwoord op Quora.
  2. Kopieer en plak je antwoord in een blogpost. Gebruik de vraag als titel.
  3. Zo mogelijk optimaliseer je de blogpost voor SEO (bijvoorbeeld met de Yoast WordPress plugin).
  4. Maak of zoek er een passende afbeelding bij.
  5. Voeg een link direct naar je Quora antwoord toe (ik gebruik zelf een ‘view the original question on Quora’-knop).
  6. Deel het op relevante social media. Ik doe dit middels een verkorte link (bijvoorbeeld via www.bit.ly), waarin ik ook de nodige UTM parameters heb toegevoegd. Vergeet niet relevante hashtags toe te voegen om je vindbaarheid te vergroten.

Relevante social media zijn voor mij: Facebook, LinkedIn Pulse, Medium, Twitter, Google+ en LinkedIn groepen, maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn.

Combineer en ‘repackage’

Ben je eenmaal goed op weg, dan zul je patronen gaan zien in je antwoorden. Je ziet een bepaalde vraag vaker terugkomen. Of je beantwoordt veel vragen in een bepaalde categorie. Dat is het moment om dieper op een vraag in te gaan, middels een langere blogpost of wellicht het opnemen van een aantal vragen en antwoorden in een e-book. Aangezien je direct vragen vanuit het publiek hebt beantwoord, weet je al dat je content relevant is.

“Waar zal ik nu eens over schrijven?” is een vraag die snel tot je verleden zal gaan behoren!

Henrik Becker
HubSpot Consultant bij Zelfstandig

Henrik helpt B2B-organisaties hun klantgerichte processen schaalbaar te maken. Dat doet hij middels implementatie van het HubSpot platform, procesworkshops en management coaching.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!