De effectiviteit van Snapchat als marketingkanaal voor jongerenmerk GOGO

4 augustus 2015, 08:00

Sinds drie maanden is GOGO actief op Snapchat. In deze blog geef ik een inzicht in waarom we met GOGO Snapchat inzetten, hoe we dat doen en wat de resultaten so far zijn.

Al sinds september 2014 wilde ik experimenteren met Snapchat. Maar zou het gebruik van Snapchat in Nederland ook al zo populair zijn? En natuurlijk nog veel belangrijker, bereik ik daarmee beter mijn doelgroep? Immers, een kanaal inzetten om het inzetten heeft geen zin: het moet wel toegevoegde waarde hebben.

Deze gastbijdrage is geschreven door Jaap Hoogesteger en verscheen eerder op TravelNext.

Moet ik Snapchat inzetten voor mijn merk?

Zoals gezegd, het inzetten van een kanaal moet tegevoegde waarde hebben voor de doelgroep. Snapchat heeft die toegevoegde waarde. Waar de content op Instagram voornamelijk ‘picture perfect’ is, is het op Snapchat realtime reality. Sinds ik onderstaande video zag, wilde ik Snapchat inzetten. GOGO heeft een mooi product (vakantie) dat zich uitstekend leent om realtime en real te laten zien.

Hoe GOGO Snapchat begon

Tijdens de training van de reisleiding over social media besloot ik empirisch onderzoek te doen naar het gebruik van social media onder de doelgroep (reisleiding en vakantiegangers vallen qua type persoon en leeftijd praktisch in dezelfde doelgroep):

  • “Wie van jullie heeft (én gebruikt) Facebook?” 85 procent van de (300) handen ging omhoog
  • “Wie van jullie heeft (én gebruikt) Twitter?” 20 procent van de (300) handen ging omhoog
  • “Wie van jullie heeft (én gebruikt) Instagram?95 procent van de (300) handen ging omhoog
  • “Wie van jullie heeft (én gebruikt) Snapchat?99 procent van de (300) handen ging omhoog

Het laatste beetje twijfel dat ik had liet ik varen: GOGO gaat op Snapchat!

Inmiddels laten de cijfers uit het Dutch Apps Market Report van Telecompaper over Snapchat een iets genuanceerder (maar nog steeds zeer evident) beeld zien: 71 procent van de 12-19 jarigen heeft Snapchat op de telefoon staan. Ter vergelijking, Instagram staat bij 74 procent procent geïnstalleerd.

Hoe kan ik Snapchat inzetten voor mijn merk?

Als je zo’n mooi en tof ‘product’ als GOGO hebt, wil je dat natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Maar hoe? GOGO behind the scenes? Klinkt leuk, maar ‘snappen’ vanaf ons kantoor in Rotterdam is niet bepaald sexy. Snapchatten vanaf bestemmingen daarentegen… Ik zette dus een korte instructie op papier voor al onze reisleiding op locatie. Niet om te vertellen hoe Snapchat te gebruiken (dat weten de meesten beter dan ik), maar een aantal simpele do’s and dont’s en tips. Alles gericht op het doel van GOGO om Snapchat te realiseren:

Zorgen dat iedereen enorm veel zin krijgt in de onvergetelijke vakantie die ze met GOGO gaan beleven! (of weer even herinnerd wordt aan die onvergetelijke vakantie die ze gehad hebben)

Handige do’s en dont’s bij Snapchat

  • Voeg de snaps altijd toe aan ‘mijn verhaal’
  • Foto’s max 3 seconden, video’s ook niet te lang maken
  • Plaats in de tekst altijd even het onderwerp van de foto/video (bij GOGO dus bijvoorbeeld Lloret, Lloretdemar, Chersonissos, Cherso, Albufeira, etcetera)
  • Altijd realtime snapchatten en niet je filmpjes pas de volgende dag plaatsen op Snapchat. (Snapchat is tenslotte now and real)

Natuurlijk zijn er altijd bedrijfsspecifieke richtlijnen. Zo is het bij GOGO niet de bedoeling dat er foto’s met alcohol of foto’s waarop het lijkt dat mensen door alcoholgebruik een goede tijd hebben, geplaatst worden.

Learnings van Snapchat so far

Het meest belangrijk is dat je Snapchat gebruikt zoals jouw doelgroep het ook doet. Dat geldt voor ieder kanaal, maar omdat Snapchat vaak door jongeren gebruikt wordt, is het aan te raden je daar als organisatie echt in te verdiepen. Je ziet bijvoorbeeld dat mensen eerder afhaken bij foto’s, vooral als deze meer dan 3 seconden duren. Video’s doen het dus beter. Let wel op: als er op een gegeven moment 300 seconden beeldmateriaal (video) voor de Snapchat gebruiker klaarstaat, is het snel too much en dat schrikt dan weer af om überhaupt te blijven kijken (waarom zou je immers aan een film beginnen als je weet dat je hem niet af kunt zien?).

Wat levert die effort op Snapchat nu eigenlijk op?

Ik heb een account aangemaakt en een korte instructie geschreven. Sinds 29 mei 2015 is GOGO actief op Snapchat en als het kanaal blijft groeien zoals het dat nu doet, dan zal Snapchat het snel gaan winnen van GOGO Instagram (toegegeven, dit kanaal is onterecht ondergeschoven kindje geweest bij GOGO). Gemiddeld worden onze Snapchat Stories door 100 procent (!) van onze volgers bekeken. Het mooie hiervan is dat dit mensen zijn die er zelf voor kiezen om onze Snapchat Story te bekijken (in tegenstelling tot Twitter of Facebook waar het aantal mensen dat ‘bereikt’ is, eigenlijk alleen het aantal mensen betekent dat het bericht mogelijk gezien heeft tijdens het scrollen). Thumb-stopping content dus.

Ook levert het op dat de doelgroep, via een door hun zeer actief gebruikt kanaal, alvast kan zien wat ze gaan beleven, of ze kunnen hun avonturen herbeleven. Daarnaast, en ik quote mijn eigen presentatie: “Pics like this kan ik niet op kantoor maken! Jullie zijn on the spot, maken alles mee, delen het vaak ook op je eigen kanalen. Please share it!” Het levert dus ook content op, want de stories die op Snapchat geplaatst worden, kan ik gewoon downloaden en eventueel weer gebruiken voor andere (marketing)doeleinden.

Verder was het in het begin nodig om de reisleiding wat aan te sporen het GOGO-account te gebruiken (in plaats van alleen het eigen account), nu hoef ik alleen maar in de gaten te houden wat er geplaatst wordt. That’s it!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    David Barens

    Leuk stuk. En herkenbaar. Met ons platform Ondertussen.nl (nieuws- en actualiteit gericht op 16-24) zijn we nu een half jaar dagelijks actief op Snapchat en hebben inmiddels enkele duizenden volgers, die letterlijk alle content consumeren.

    Twee vragen aan GOGO:

    – Hoe kun je weten dat 100% van je volgers je content bekijkt? Je weet namelijk niet precies hoeveel volgers je hebt op Snapchat. Je kunt alleen zien wanneer iemand je gaat volgen (en die kun je dan zelf gaan volgen), maar niet wanneer ze je ontvolgen. Ben benieuwd hoe jullie dit doen en of jullie hier tools voor gebruiken.

    – Wat is jullie Snapchat username? Volg ons op username ondertussen.nl 🙂


    4 augustus 2015 om 08:37
    Jaap Hoogesteger

    Hi David,

    Bedankt voor je reactie. Volgers heb ik (helaas) handmatig geteld aan de hand van de vriendenlijst (dus iedereen die gogo.nl heeft toegevoegd heb ik ook toegevoegd). Een hoop handmatig werken weinig insights, maar we roeien met de riemen die we hebben zullen we maar zeggen.

    De username is gogo.nl


    4 augustus 2015 om 10:22
    MaartjeFierce

    Leuk artikel. Het maakt de zakelijke mogelijkheden van Snapchat weer iets duidelijker. Oh en Ondertussen.nl, ik ben erg benieuwd naar jullie case!


    4 augustus 2015 om 10:30
    Mark van den Berg

    Hallo Jaap,

    Dank voor je inkijk in de gogo.nl Snapchat aanpak. Leuk om te lezen hoe jullie te werk zijn gegaan en hoe de reisleiders op locatie allemaal hun bijdrage leveren. Dat brengt me wel tot een praktische vraag: hebben zij allemaal toegang tot het gogo.nl account?

    Ik ben ook wel benieuwd naar de case van ondertussen.nl Zie hem graag verschijnen.


    4 augustus 2015 om 14:58
    Jaap Hoogesteger

    Hi Mark,

    Wr zijn begonnen met drie reisleiders op verschillende bestemmingen waarvan we wisten dat ze 100% GOGO zijn, social savvy en dat ze mee wilden werken aan deze try-out.

    Nu werken we met op bijna iedere bestemming wel een reisleider die snapchat. Sommigen hebben wij benaderd, sommigen hebben ons benaderd met de vraag of ze ook mochten snapchatten vanuit het GOGO account. Zij hebben allemaal toegang tot het gogo.nl account inderdaad.

    Groet,

    Jaap


    4 augustus 2015 om 21:06
    David Barens

    Hi Jaap,

    daar was ik al bang voor. Hoopte dat je een betere manier wist, want zo doen wij het ook. Noeste handarbeid. 😉

    @Maartje: wat wil je weten?

    Grt!


    5 augustus 2015 om 07:09
    Arnaaz Khodabaks

    Leuk Artikel! Keep it up!


    5 augustus 2015 om 12:11
    Danique Pach

    Leuk artikel!~

    Kunnen jullie mij misschien vertellen hoe jullie aan het aantal volgers zijn gekomen? Hebben jullie reclame gemaakt? Of het Snapchat-account op andere kanalen aangekondigd?

    Ik hoor het graag!


    1 december 2015 om 11:31
    Jaap Hoogesteger

    Hi Danique,

    we hebben inderdaad via de andere communicatiekanalen (Facebook, Twitter, e-mail, blog) laten weten dat we actief zijn op Snapchat en op die manier aan onze (eerste) volgers gekomen.

    Groet,

    Jaap


    1 december 2015 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!