De gebruiker staat centraal in de nieuwe update van Google Analytics

2 januari 2018, 10:00

Je website is niet tastbaar, net zoals de bezoekers op je website. Om die zwarte doos toch in te kunnen kijken hebben we natuurlijk Google Analytics, waardoor we ineens inzichtelijk kunnen krijgen wat er allemaal gebeurt op je website, waar de bezoekers vandaan komen en wie die persoon op jouw website nu is. Dit laatste staat centraal in de laatste update van Google Analytics.

Google is in Google Analytics aanpassingen aan het maken om er voor te zorgen dat de “wie” op je website iets duidelijker naar voren komt. Eerder werden er al (bèta)rapporten geïntroduceerd om je doelgroep beter in te kunnen zien, waaronder het Lifetime Value-rapport (waarin je kijkt naar wat een bezoeker jou aan omzet heeft opgebracht, in de tijd dat hij/zij klant is) en het Cohort Analysis-rapport (waarin je groepen maakt van personen die in een bepaalde tijd een gespecificeerd doel behalen).

Nu heeft Google nog vier aanpassingen gemaakt in het tabblad Doelgroep, om additioneel inzicht te geven over je doelgroep.

De gebruiker staat centraal in Google Analytics

Waar voorheen in de meeste standaard rapporten sessies de eerste metric was die je zag, wordt dit nu gebruikers. De focus van de rapporten wordt dus nu meer gelegd op gebruikers dan sessies. Kijk je bijvoorbeeld naar taal, dan kijk je niet langer naar het aandeel Nederlands sprekende bezoeken/gegroepeerde interacties op je site, maar naar het aantal Nederlands sprekende bezoekers van je website. Met gebruikers als metric kun je de engagement van bezoekers op je website beter analyseren, met name voor de bezoekers die meerdere sessies op één dag hebben. Sessies schuiven simpelweg een stukje op, waardoor je in één oogopslag ziet of een groot gedeelte van je bezoekers meerdere malen per dag/week/maand op je site komen.

Om deze instelling handmatig aan te passen (naar de nieuwe staat of de oude) kun je via Beheerder > Property > Property-instellingen > Gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten, waarbij ‘aan’ zorgt dat je de nieuwe weergave ziet.

Doelgroepenrapport

Doelgroepen maken was al mogelijk, maar sinds kort is dit makkelijker geworden om deze doelgroepen ook terug te zien en te analyseren in Google Analytics. Onder het rapport Doelgroepen kun je nu een nieuw rapport vinden Doelgroepen (nieuw). Doelgroepen die je aanmaakt worden hier weergegeven. Let wel, de data wordt niet met terugwerkende kracht weergegeven. Een doelgroep maak je aan door via Beheerder te navigeren naar Property > Doelgroepdefinities > Doelgroepen.

Op deze manier kun je gemakkelijk een doelgroep in elkaar zetten en kijken hoe deze groep presteert. Ook zie je deze groepen onder elkaar waardoor je de prestaties van een gebruikersgroep kunt zien ten opzichte van andere gebruikersgroepen.

Om dit rapport te kunnen gebruiken moet je als beheerder onder Property-instellingen > Advertentiefuncties > Rapporten over demografische en interessecategorieën inschakelen op aan zetten.

Lifetime value metric en dimensies

In het rapport gebruiksanalyse kon je eerder al op gebruikersniveau onder meer zien op welke momenten een gebruiker op je website kwam, hoe lang elke sessie was en welk apparaat de bezoeker gebruikte. Nu worden er ook nieuwe metrics en dimensies in dit rapport toegevoegd over de lifetime value van de bezoeker.

Zo zie je nu hoeveel transacties en doelen een bezoeker heeft behaald over de gehele periode dat de cookie van de gebruiker actief is en zie je wanneer deze doelen/transacties werden behaald. Dit maakt het dus nog makkelijker om heel specifiek per bezoeker een beeld te krijgen over bijvoorbeeld hoe vaak een bezoeker langs is gekomen op je site voordat deze converteerde of via welke verschillende bronnen je bezoeker binnen kwam.

Conversie-waarschijnlijkheid

Als laatste een toevoeging die binnenkort als bèta wordt uitgerold in Google Analytics: het rapport en de metric ‘conversie-waarschijnlijkheid’. Dit wordt een nieuw rapport, dat valt onder doelgroepen > gedrag, en een nieuwe metric die waarschijnlijk wordt weergegeven als gemiddelde conversie-waarschijnlijkheid (de Nederlandse benaming is nog niet te zien). In het rapport kun je over al je gebruikers zien wat de waarschijnlijkheid is dat een bepaalde gebruiker converteert binnen de aankomende 30 dagen.

Google Analytics gebruikt machine learning om vanuit transacties uit het verleden te berekenen wat de waarschijnlijkheid is dat een gebruiker converteert. Zo kun je bijvoorbeeld een overzicht zien van een doelgroep en hoeveel mensen in deze groep waarschijnlijk converteren de aankomende 30 dagen. Vervolgens kun je een remarketinglijst maken en deze bijvoorbeeld in AdWords gebruiken om deze doelgroep te targeten.

De conversie-waarschijnlijkheid wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 100, waarbij 1 het minst waarschijnlijke is dat deze groep iets koopt. Bij een 0 wordt de metric (nog) niet berekend in het gekozen tijdvak.

Hou er rekening mee dat de data een vertraging heeft van 24 uur. Om conversie-waarschijnlijkheid te kunnen gebruiken moet e-commerce zijn ingesteld en is er een minimum van 1.000 transacties per maand nodig. Als deze 1.000 e-commerce transacties zijn behaald heeft Analytics 30 dagen nodig om deze data te verwerken in het rapport.

Deze vier nieuwe toepassingen geven je een beter beeld van je website-gebruiker. Zo kun je je doelgroep beter begrijpen en met dit inzicht je doelgroep tegemoet komen, bijvoorbeeld door aanpassingen te maken op je website en de zaken om je website heen om die een betere gebruikerservaring te geven. De nieuwe features zijn/worden zowel in Google Analytics 360 Suite als in de standaard Google Analytics Suite beschikbaar.

Expert op het gebied van Google Analytics / Google Tag Manager / Google Data Studio. Daarnaast beginneling in Power Bi. Bij Basic-Fit werk ik aan het samenbrengen van backend data en website data, om de kennisdeling binnen het bedrijf te vergroten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sander

    Mooi artikel, wij zoeken nog steeds een partij die het gehele proces goed in kan richten.


    2 januari 2018 om 11:18
    kjellderaad

    Hi @sander, als je het leuk zou vinden kan ik dat vanuit sdim.nl natuurlijk voor je doen. Je kunt mij ook even mailen met je gegevens en de website waar het om gaat naar kjell@sdim.nl. Dan kan ik er alvast even naar kijken. Groet, Kjell


    2 januari 2018 om 12:14
    Gerard Rathenau

    Dank voor je kennisdeling, Kjell. Aanvullende vragen over deze nieuwe functies.

    Weet jij hoeveel aangepaste segmenten je kunt gebruiken in het rapport doelgroepen?

    Wanneer komt conversie waarschijnlijkheid beschikbaar als standaard rapport en statistiek in aangepaste rapporten?


    9 januari 2018 om 11:05
    kjellderaad

    @Gerard Rathenea het max. aantal aangepaste segmenten zou ik je niet kunnen geven. Wel zie ik dat je een selectie kan maken van 500 rijen (doelgroepen) dus om het maximale aantal te bereiken ben je wel even bezig.

    Wanneer conversie waarschijnlijkheid beschikbaar is nog niet bekend. Google’s blog geeft aan “It’s rolling out in beta to all Analytics accounts over the next few months”. Vooralsnog is nog niet gebeurd in de eerste 2 weken van 2018.


    9 januari 2018 om 11:21
    Gerard Rathenau

    500 rijen begrijp ik Kjell. Dat heeft ieder Google Analytics rapport.

    Ik bedoelde de aangepaste (maatwerk) segmenten. Ik heb namelijk het idee, na tests, dat Google Analytics maar een paar weergeeft!


    17 januari 2018 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!