De huidige status en toekomst van featured snippets in Google
Als je Google gebruikt, zal je regelmatig featured snippets tegenkomen. De antwoordbox in de zoekresultaten die direct een antwoord op jouw zoekvraag toont. Helaas worden de uitgelichte antwoorden niet zo uitgebreid, en in dezelfde formats, vertoond als in Amerika. Voorlopig dan, want de eerste tabel featured snippets in Nederland zijn gespot.
Uitgelichte antwoorden in Amerika versus Nederland
De eerste featured snippets zijn al in 2014 gesignaleerd in de zoekresultaten. Het doel van de uitgelichte antwoorden is bezoekers zo snel mogelijk voorzien van het meest relevante antwoord op hun vraag. Inmiddels worden deze 0-rankings al een aantal maanden in Nederland vertoond, maar nog niet zoals in Amerika.
De grootste verschillen tussen Nederland en de US zijn:
- Vertoningen in Amerika voor meer vragen en begrippen;
- Vertoning van verschillende formaten;
- De people-also-ask vragen zijn niet in Nederland beschikbaar.
Vaker vertoond
Exacte aantallen en ratio’s van weergave zijn niet bekend, maar bij het zoeken in Google US kom je er snel achter dat er op veel termen featured snippets worden getoond. Zo ook op losse zoekwoorden en zinnen waar in Nederland geen antwoorden worden uitgelicht.
Verschillende formaten
Naast de aantallen zijn de antwoorden vaak anders gestructureerd. Google US toont antwoorden, indien logisch, in een tabel- of lijstformat. Onderstaande afbeelding laat de verdeling van verschillende formats zien op basis van een onderzoek waarin 1,4 miljoen featured snippets zijn geanalyseerd.
In het artikel is te lezen welke woorden en soorten zoektermen vaker een bepaald format van featured snippets tonen. Zeer interessante gegevens, maar niet relevant voor Nederland. In Nederland beperkt de weergave van uitgelichte antwoorden zich voornamelijk tot het paragraafformat, zo nu en dan met afbeelding.
Een vraag als ‘Hoe bak je bacon’ zegt eigenlijk dat diegene op zoek is naar de beste manier om bacon te bakken. Een stappenplan past prima bij vragen als deze. De vertoning van andere soorten featured snippets loopt dus voor ten opzichte van Nederland. Het eerder benoemde onderzoek keek ook naar de vertoningen van verschillende formats en welke woorden de uitgelichte antwoorden triggerden. Het woord ‘hoe’ blijkt relatief vaak de lijst featured snippet te triggeren.
Het gebruik van opgemaakte tabellen en lijsten kan echter geen kwaad. Het helpt Google beter de relatie tussen verschillende stukken content op de pagina te begrijpen. Als je gebruik maakt van HTML-opmaak voor tabellen, dan kan Google de opmaak overnemen en vertonen.
People also ask
Het derde verschil is de box die onder de featured snippet wordt getoond. Het is een lijst met vragen die verwant zijn aan de gezochte vraag. Het klikken op de blokken opent de featured snippet die op de betreffende zoekvraag wordt vertoond en zorgt ervoor dat er een aantal extra gerelateerde vragen worden vertoond.
Tabel snippets in Nederland
Tot voor kort was ik in Google Nederland geen andere soorten featured snippets tegengekomen dan de paragraaf snippet. Per toeval stuitte ik op onderstaande 0-ranking in Google Nederland. Eerder was ik ze niet tegengekomen.
Opvallend was dat Google de vraag niet helemaal interpreteert zoals je zou verwachten. Daarbij was het slechts een toevalstreffer, want tien minuten later kwam de tabel niet meer tevoorschijn. Het betreft dezelfde zoekterm als in het eerdere voorbeeld waar een paragraafsnippet wordt vertoond.
Waarom de verschillen met Amerika?
Ondertussen worden de uitgelichte antwoorden al langere tijd weergegeven. Het lijkt mij een kwestie van tijd voor het in Nederland volledig wordt uitgerold. Dat er verschillen zijn is duidelijk. Wat de reden is ervoor is niet.
Er zijn een aantal mogelijke verklaringen waarom er verschil zit in de vertoning van de uitgelichte antwoorden:
- De zoekmachine voor Amerika is in een verder stadium en heeft meer ontwikkelingen doorgemaakt. Updates worden vaak eerder doorgevoerd in Amerika en vervolgens uitgebreid richting andere delen van de wereld. Het zou een bewuste keuze kunnen zijn om featured snippets in beperkte mate weer te geven buiten de US.
- Er is in Nederland geen relevant antwoord beschikbaar volgens Google. In vergelijking met de US is het Nederlandse aanbod van websites vele malen kleiner. De kans dat op het (Amerikaanse) web een geschikt antwoord te vinden is, zou in theorie dus groter moeten zijn.
- Ook zou de taalbarrière te groot kunnen zijn voor de zoekmachine. De interpretatie van zoektermen en content op het web zouden hierdoor niet met 100 procent zekerheid juist gekoppeld kunnen worden aan elkaar. Zo komen er vreemde antwoorden naar voren bij het zoeken in Google. Het weergeven van een featured snippet kan in een dergelijk geval juist alleen maar verwarring veroorzaken.
Voorbereiding op de toekomst
Ongeacht de reden is het doel van Google om de bezoeker zo snel mogelijk te voorzien van het correcte en meeste relevante antwoord. En hoewel het meer voor de hand ligt om je website te optimaliseren voor featured snippets die al bestaan, kan het creëren van content voor nog niet bestaande featured snippets een goede strategie zijn. Je kunt er je voordeel mee doen door er reeds rekening mee te houden in je SEO- en contentstrategie.
- Welke vragen heeft mijn doelgroep?
- Kunnen die vragen logischerwijs in een paragraaf, lijst of tabel worden beantwoord?
- Hoe gaan we er met onze strategie op inspelen?
Het doel van je content moet uiteindelijk altijd zijn om de vraag van de bezoeker zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar als daar in de toekomst mogelijk een uitgelicht antwoord op vertoond kan gaan worden, dan wil je dat je eigen website de meeste kans maakt om die positie te grijpen. De resultaten op CTR, verkeer en omzet kunnen verbluffend zijn.
Google Home + Voice Search = …
Naast de potentiële groei in verkeer, CTR en omzet uit organisch verkeer is er nog een bijkomende factor: de opkomst van de Google Home Assistant en de groei in van mondelinge zoekopdrachten. Waarom zou je dit willen? Naast de eerdergenoemde mogelijke effecten, worden featured snippets door Google Home gebruikt om het antwoord op zoekvragen te geven:
Google Home leest dus het uitgelichte antwoord op de betreffende zoekvraag voor en benoemt daarbij de naam van de bron. Het antwoord wordt direct uit de zoekresultaten onttrokken onder vermelding van de bron. Een effectieve manier van branding: “Volgens Marketingfacts: …”.
Het levert niet direct extra verkeer of omzet op, maar het is toch een mooie vorm van autoriteit.