De jaarlijkse lijstjes met marketingtrends. Waardevol of waardeloos?

11 november 2019, 07:00

‘Dé online marketingtrends die elke marketeer moet weten’, ‘Dé trends & tips voor 2020’. Het is weer de tijd van het jaar en je kunt er niet omheen: de jaarlijkse lijstjes met marketingtrends. Ze overspoelen het internet, je ziet door de bomen het bos niet meer. Maar in hoeverre zijn de voorspellingen betrouwbaar en bruikbaar voor je eigen (online)marketingstrategie? En heeft het überhaupt zin je strategie bij te sturen naar de nieuwste trends en ontwikkelingen?

Het marketingvak is dynamisch, iedere dag aan verandering onderhevig en dus lastig te voorspellen. De voorspellingen van de jaren ervoor komen soms uit, maar vaak ook niet. Sommige trends blijken erg waardevol, maar veel zijn ook compleet waardeloos. Eén van de trends die we steeds vaker terugzien is de toename van het aantal trends.

Marketing 2020

Marketing 2020 werd een kleine tien jaar geleden gezien als een begrip, een symbolische stip aan de horizon voor bedrijven. Trendwatchers waagden zich ieder jaar opnieuw aan voorspellingen voor dé marketingtrends in 2020. (Een aantal vooruitblikken op Marketingfacts lees je hier en hier.)

“Waarom blijven trendlijstjes zo populair als ze het vaker fout hebben dan goed?”

Met sommige voorspellingen zaten trendwatchers in de goede richting, maar in andere gevallen zijn de voorspellingen niet uitgekomen, zoals de Google Glass die de wereld zou beheersen, Amazon die ons ‘kapot komt maken‘, apps die het gebruik van browsers volledig wegdrukken en desktopcomputers die geen relevantie meer hebben. Maar waarom blijven die trendlijstjes dan zo populair als ze het vaker fout hebben dan goed?

Voice Search en de Google-algoritmes

Terugblikkend op de afgelopen jaren zien we dat Voice Search een belangrijke ontwikkeling is binnen online marketing. Elk jaar benadrukken we dat voice-gestuurde assistenten zoals Siri en Alexa een nog belangrijkere rol gaan spelen dan het jaar ervoor. Uiteindelijk blijkt Voice Search in Nederland nog niet zo populair te zijn als eerder voorspeld. Daarbij optimaliseer je volgens ons al direct voor Voice Search als je op een juiste manier gebruik maakt van zoekmachineoptimalisatie. Het volledig aanpassen van je SEO-strategie is dus onnodig.

Wanneer we kijken naar de trends op het gebied van SEO, blijkt dat voornamelijk de Google-algoritmes de voorspellingen beïnvloeden. De toekomst lijkt op dit gebied op voorhand niet te voorspellen, omdat een update van Google de boel weer op de schop kan gooien. De altijd terugkerende Google-updates lijken dan ook een trend op zichzelf te zijn.

“De altijd terugkerende Google-updates lijken een trend op zichzelf te zijn”

Google beweert dat de updates in het belang van de gebruikers zijn. In realiteit werken ze voornamelijk in het eigen voordeel van Google. Niet betaalde zoekresultaten worden steeds verder naar beneden gedrukt, zodat Google ruimte krijgt voor de eigen, betaalde advertenties.

Social en Virtual Reality

De strijd tussen de verschillende social kanalen is al jaren aan de gang. Adformatie voorspelde in 2015 al de verschuiving van Twitter en Facebook richting Instagram en Snapchat. Dit is te danken aan het visuele aspect van de twee laatst genoemde tools. Dit zien we ook terug in het gebruik van Stories, die groter dan ooit zijn.

Het visuele aspect komt ook terug in de voorspellingen omtrent Virtual Reality. Hoewel de Snapchat-en Instagramfilters en Pokémon Go met Augmented Reality populair zijn, is de doorbraak van VR door de consumenten nog niet omarmd.

Adaptation of technology

De veranderingen omtrent mobile in de afgelopen jaren zien we iedere keer terug in de trendlijstjes. De shift van desktop naar mobile is zelfs vaak bestempeld als de rode lijn binnen alle onlinemarketingontwikkelingen. Waar we in 2013 massaal concerten bekeken door de camerafunctie van onze smartphone, bleek dit nog maar het begin van een heel nieuw mobile first-tijdperk.

“Na tien jaar in de trendlijstjes is de shift naar mobile dan eindelijk werkelijkheid geworden”

Tegenwoordig is onze smartphone al zo veel meer dan enkel een apparaat om mee te bellen. We betalen er contactloos mee, navigeren naar onze bestemming en maken aankopen in enkele klikken. Google speelt handig in op deze shift door mobile-first indexing. Zo heeft de update in december 2018 ervoor gezorgd dat de helft van de webpagina’s wordt gecrawld en geïndexeerd vanuit de smartphone. Na tien jaar in de trendlijstjes is de shift naar mobile dan eindelijk werkelijkheid geworden.

Personalisatie

Op gebied van personalisatie werd 2016 als het begin van het einde van de massacommunicatie aangekondigd. Marketingautomation-tools schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2018 zou volgens Forrester de waarde van de software in vijf jaar zelfs verdubbelen naar 25 miljard dollar en zou marketing automation the next big thing zijn. In realiteit blijkt dit anders te zijn: bij veel bedrijven zijn gebrek aan kennis en de juiste prioriteiten vaak een reden om zich niet aan marketing automation te wagen. Geen goede zaak, omdat de investering in marketing automation zorgt voor een veel relevantere en persoonlijkere marketingcommunicatiestrategie.

Pure psychologie

Het is duidelijk dat de voorspellingen van de afgelopen jaren vaak niet uitgekomen zijn. Maar waarom blijven die lijstjes dan zo ongekend populair? Dat komt door de psychologie erachter. Door de overvloed aan ontwikkelingen komt er heel veel informatie op ons af. We vinden het fijn als iemand anders dit voor ons ordent en op een rijtje zet. Zeker als iemand met veel kennis van zaken schrijft over een bepaalde trend, zijn we snel geneigd om dit als waardevolle en relevante informatie te zien. Ook bieden jaarlijks terugkomende trendlijstjes houvast in een vakgebied dat zo onderhevig is aan verandering.

Ieder jaar opnieuw filtert iemand anders voor ons de belangrijkste informatie uit de duizenden ontwikkelingen en trends. Handig toch, of toch niet?

“De jaarlijks terugkomende trendlijstjes bieden houvast in een vakgebied dat zo onderhevig is aan verandering”

Kortom, we houden van de trendlijstjes en kunnen eigenlijk niet meer zonder. Of ze nu relevant zijn, het helemaal goed hebben of volledig fout, waar het om gaat is om op een logische manier en op het juiste moment in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Helpen de lijstjes daarbij? Heel soms wel, maar vaak ook niet.

Staar je niet blind op de lijstjes, maar kijk vooral wat jij nodig hebt voor je organisatie om de gewenste stappen te maken zonder dat je veel tijd, energie en geld vergooit. Vraag jezelf dus af of de trends en ontwikkelingen essentieel zijn voor jouw organisatie. Een glazen bol heeft niemand, we kunnen niet voorspellen wat ons te wachten staat, maar wat we wel weten is dat geen enkel trendlijstje dé key to success is.

We wensen je heel veel plezier met de trends van 2020!

Edwin Kersten is de oprichter en Managing Director van online marketing bureau Envoker. Envoker is opgericht in 2016 en maakt deel uit van de Roompot Group, al staat de bedrijfsvoering er wel volledig los van. Performance is zijn ultieme drive. Efficiëntere budgetbesteding, betere resultaten en een betere, intensievere samenwerking met klanten en partners.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tom Dekker

    Beste Edwin,

    Ik vind de lijstjes altijd leuk om te lezen. Houd je scherp. Maar dat is het dan ook wel. Ik moet bij dit soort lijstjes wel altijd denken aan de Hype Cycle van Gartner. Vaak worden de kortetermijneffecten van ontwikkelingen overschat, maar de langetermijneffecten onderschat. Dat pleit er voor niet meteen in paniek te raken, maar eerst goed te kijken hoe een (technologische) ontwikkeling in je strategie past. Vaak hoef je niet als eerste in de trein te zitten tenslotte.


    12 november 2019 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!