De kracht van data in pr: het succesverhaal van Spotify Wrapped
Een schoolvoorbeeld. Dat verdient uitleg
Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan; vorige week woensdag stond het overzicht van Spotify Wrapped weer klaar. 5,8 miljoen Spotify-gebruikers kregen daarmee meer zicht op hun persoonlijke luistergedrag en de data die Spotify van hen heeft.
De jaarlijks terugkerende pr-stunt van Spotify was wederom een groot succes. Zoals gewoonlijk, domineerde het de social media stories en leverde het in één dag maar liefst 10.000 vermeldingen in print en online media op. Kan je nagaan wat de totale impact is, inclusief radio en tv. Spotify Wrapped is het schoolvoorbeeld van waarom data en public relations (pr) zo lekker samengaan, en dat verdient uitleg. Daarom behandel ik in deze blog de kracht van data in pr, aan de hand van Spotify Wrapped.
Persoonlijke verhalen resoneren
Spotify Wrapped is een terugkerende campagne waarin gebruikers een gepersonaliseerde samenvatting krijgen van hun luistergewoonten over het afgelopen jaar. Het is een schitterend voorbeeld van hoe data kan worden omgezet in een persoonlijk verhaal dat resoneert bij miljoenen gebruikers. Ze gaan verder dan een algemeen bericht waar bijvoorbeeld de meeste geluisterde artiesten per land worden benoemd. Nee, iedereen krijgt zijn eigen persoonlijke lijstje met hoeveelheden en een top-5 van artiesten, nummers en genres. Dit wordt ook nog gekoppeld aan een periode in het jaar. Het is personalisatie op zijn best. Hierbij gaat pr verder dan een algemeen bericht om ervaringen te benadrukken.
Engagement door deelbaarheid
Deelbaarheid is de valuta van het digitale tijdperk, en Spotify Wrapped is ontworpen om viraal te gaan. Door gebruikersdata te transformeren in aantrekkelijke visuals, moedigt Spotify mensen aan om hun muzikale jaaroverzicht te delen op sociale media. Hieruit blijkt dat wanneer content wordt versterkt door data, ze niet alleen informatief zijn, maar ook de kracht hebben om organisch bereik en betrokkenheid te genereren. Probeer daarom altijd je eigen data te versterken door het mooi op te maken.
Data als trendzetter
Als pr-bureau merken wij al jaren dat het brengen van hard (feitelijk) nieuws goed werkt in het verspreiden van persberichten. In het kort is hard nieuws, berichtgeving die gebaseerd is op feiten en cijfers. Bijvoorbeeld “In 2023 is de werkloosheid gestegen met 10 procent”.
Data uiten naar media werkt (bijna) altijd goed. Het biedt namelijk inzichten, aanvullingen en trends en zorgt voor meer boeiende verhalen om over te schrijven. De crossverbanden in data zijn een fantastisch middel. Zo kan Spotify met alle data uit de Wrapped-campagne ontelbare nieuwsberichten en gratis publiciteit genereren.
Los van alle gratis merkbekendheid helpt data ook bij het identificeren van toekomstig gedrag aan de hand van voorspellende analyses. Om te controleren of je analyse klopt kun je social listening toepassen. Bij dit proces wordt de betreffende doelgroep gemonitord.
Deze data geeft diepgaand inzicht over hoe de doelgroep zich voelt, welke onderwerpen belangrijk voor hen zijn, en hoe zij reageren op bepaalde gebeurtenissen of trends. Dit kan je weer inzetten voor de juiste marketingactiviteiten op het juiste moment of om je pr-campagne te zien voor de juiste timing.
Spotify heeft social listening ontzettend goed uitgevoerd: zij hebben hun luisteraars een jaar lang gemonitord, en hebben per individu een samenvatting gemaakt van de luistergewoontes. Vaak zijn dit patronen waar de gebruiker zelf nog niet eens achter is gekomen. Dit maakt de ervaring per persoon uniek. Waardoor het massaal gedeeld op social media en zorgt het voor veel media-aandacht.
Het aanwakkeren van nieuwe pr-strategieën
Uit de conclusies die je uit de data hebt getrokken, kan je een nieuwe pr-strategie creëren. Hierbij ga je opzoek naar data die nuttig is voor de doelgroep, en wilt delen met zijn/haar directe omgeving. Uit de publicaties die jouw doelgroep doet kan je feedback en problemen identificeren. Met de feedback van de doelgroep kan je inzicht krijgen over hoe jouw product/dienst zich verhoudt tot de rest van de markt, en nieuwe trends identificeren. Social listening stelt bedrijven in staat om snel en effectief te reageren op de behoeften en verwachtingen van de doelgroep, waardoor ze de producten en diensten kunnen verbeteren op basis van feedback.
Conclusie: data is de nieuwe pr-supermacht
De lessen van Spotify Wrapped zijn duidelijk: data is de nieuwe supermacht van pr. Door data-gestuurde inzichten te gebruiken, kunnen pr-professionals verhalen vertellen die niet alleen aandacht trekken maar ook actie inspireren. Het is tijd voor pr-professionals om de kracht van data-empathie te omarmen—de kunst van het gebruiken van data om empathisch en persoonlijk te verbinden met het publiek.
Laten we de inspiratie die Spotify Wrapped ons biedt, gebruiken om onze pr-strategieën opnieuw uit te vinden. Want in een wereld waar data koning is, is het de verhalenverteller die de data tot leven brengt die de ware macht heeft.