Storytelling is simpelweg het vertellen van een verhaal. En voor marketeers: het overbrengen van een boodschap aan de hand van een verhaal waarmee je de lezers intrigeert of vermaakt. Want, zoals ik al schreef in mijn 14 hotte marketingtrends voor 2014, met gortdroge feiten kom je er niet langer. Mensen willen zich kunnen identificeren met een dienst of product en met een verhaal wordt informatie makkelijker behapbaar. Iedereen heeft het over storytelling, maar wat is het eigenlijk. Wat is een goed verhaal?
Laatst sprak ik met een relatie over storytelling. Hij vroeg mij wat ik het bedrijf vond met het beste verhaal. Ik moest even denken, maar kwam toen op de Katholieke Kerk. Die heeft een prachtig verhaal, enorm veel volgers, fantastische engagement, kolossale naamsbekendheid en dat met een verhaal dat al 2.000 jaar hetzelfde is.
Intrigerend, maar dat is toch niet echt wat we bedoelden. Welke merken hebben zich de laatste eeuw op een treffende manier van storytelling bediend?
6 goede voorbeelden van storytelling
Ik kwam de laatste paar weken deze voorbeelden tegen. Dit zijn vast niet de beste zes voorbeelden van de wereld, maar daar gaat het ook niet om. Storytelling werkt op verschillende levels en verschillende manieren en dat is juist zo fascinerend. Hierbij de 6 voorbeelden, op alfabetische volgorde.
Albert Heijn
Sympathieke supermarktmanager Harry zet 'zijn' Albert Heijn neer als een gemoedelijke winkel vol tevreden klanten. Het is er gezellig en feestelijk en de vriendelijke winkelmedewerkers helpen je met alles wat je nodig hebt. Precies de waarden die Albert Heijn wil overbrengen.
Charity: Water
Charity: Water is een non-profit die ernaar streeft om ontwikkelingslanden van schoon drinkwater te voorzien. Dat doen ze door verhalen te vertellen die mensen zoals jij en ik ertoe aansporen om geld te doneren. Verhalen die hartverscheurend en tegelijkertijd opbeurend zijn.
Old Spice
Naast Axe met zijn welbekende commercials, die ik bij deze maar even oversla, probeert ook oldie Old Spice een wat sexier imago te creëren. Als story is hun reclame zeer geslaagd, maar of de verkoopcijfers ook zijn gestegen, is nog maar de vraag. Immers: 'old habits die hard'.
Pixar
Pixar vertelt verhalen 'for a living'. Pixar is de koning van de verhalenvertellers. Maar door de basisregels van klassieke sprookjes en moderne verhalen te volgen, kun je als marketeer ook een goede basis voor jouw storytelling schrijven.
Red Bull
Red Bull doet meer dan gratis tandenverslijtende drankjes uitdelen. Zo zijn ze bijvoorbeeld de sponsor van vele dare-devils en doen ze verslag van hun levens, waar prachtige documentaires uit voortkomen. Zo'n leven kun jij ook hebben, met het juiste energiedrankje...
Top Gear
Drie Britse mannen die op een hilarische manier reclame maken voor auto's en alles wat daarbij komt kijken. Met humor en zonder vaktermen. Het is vrij duidelijk dat er verhalen verteld worden, dat er geacteerd wordt, zeker in de specials op locatie, maar dat maakt niet uit voor de populariteit.
Personal branding is personal storytelling
Niet alleen bedrijven kunnen verhalen vertellen om hun merk in de spotlights te zetten. Ook personen kunnen zichzelf met storytelling profileren. Sommige mensen doen dat zo goed, dat hun naam bij wijze van spreken een merk wordt. Of in ieder geval bijdraagt aan het succes van het merk dat ze ondersteunen of hebben opgericht. Hierbij nog vier voorbeelden op alfabetische volgorde.
Casey Neistat
Casey Neistat is een Amerikaanse filmregisseur en -producent, voornamelijk bekend van zijn filmpjes op YouTube. Die gaan hoofdzakelijk over zijn leven en werk in New York. Ook zijn commercial voor Nike (als bedrijf tevens een goed voorbeeld van storytelling), Make It Count, is vrij bekend, waarin hij een filmbudget gebruikt om in tien dagen de wereld rond te reizen. Casey vertelt graag verhalen met video, wat hij als zijn hobby beschouwt, maar hij verdient er ook zijn geld mee door voor zijn opdrachtgevers (zoals Nike) gebruik te maken van storytelling.
Oprah Winfrey
Oprah... is een geval apart. Wie kent haar niet? Haar hele leven is een verhaal en tegelijkertijd is ze zelf een uitmuntende verhalenverteller. Straatarm geboren en nu steenrijk, een macht die ze gebruikt om het leven van anderen eveneens te verbeteren. Oprah creërt met haar open en eerlijke uitstraling zo'n hechte band met haar fans dat die zich met haar identificeren en door haar worden geïnspireerd: "Als zij zoveel obstakels heeft overwonnen, dan kan ik dat ook". Zelfs als je Oprah niet kunt luchten of zien, kun je niet ontkennen dat zij storytelling ten top vertegenwoordigt.
René Lacoste
De Franse René Lacoste was een slimme jongen die zijn tenniscarrière vergemakkelijkte met zijn eigen uitvindingen, waaronder zijn beroemde poloshirt met de lachende krokodil. Het verhaal achter die krokodil is gestoeld op een verloren weddenschap om een koffer van krokodillenleer: “Lacoste heeft gisteren weliswaar zijn koffer van krokodillenleer verloren, maar daartegenover staat dat hij als een ware alligator heeft gespeeld!”. Tel daarbij zijn tennisoverwinningen en zijn succes in het zakenleven op en een personal brand of brand story is geboren.
Richard Branson
Deze blog zou niet compleet zijn zonder Richard Branson, die met zijn levensverhaal een lichtend voorbeeld is voor menig ondernemer. Deze Britse zakenman werd bekend met zijn platenlabel Virgin Records, dat hij startte toen hij nog studeerde. Maar het verhaal van de start van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic is nog wel het meest iconisch aan deze man: het charteren van een privévlucht en alle stoelen stante pede doorverkopen. Er is geen beter succesverhaal dan die van de excentrieke miljardair Richard Branson en zijn Virgin Group.
Verhalen over storytelling
Andere interessante dingen die ik nog tegenkwam over storytelling:
- Het boek Storytelling on Steroids (zelf nog niet gelezen)
- TED talks (ook een prachtig voorbeeld natuurlijk) over storytelling
- De gratis Massive Online Open Course The Future Of Storytelling
Dichter bij huis word ik vermaakt door de verhalen van Edwin Vlems die op Marketingfacts verhaalt over de échte verhalen achter diverse merken. Blijkbaar is verhalen vertellen zo leuk dat je dit ook doet wanneer je er niet voor betaald wordt. Of is dit gewoon een voorbeeld van de good old word-of-mouth communication waar sterke merken zo goed op kunnen teren?
Welke goede voorbeelden kun jij nog aandragen? En welke bedrijven gebruik jij als voorbeeld om je eigen verhalen te vertellen?