Er is de afgelopen twee maanden weer een hoop gebeurd in social media-land. Facebook ging naar de beurs, LinkedIn nam SlideShare over en Pinterest kreeg er een flinke geldinjectie bij. Hoog tijd om, na de post van maart, weer een update van de cijfers te doen. De comScore-cijfers van afgelopen maand brengen weinig verassends. Facebook en Twitter groeien nog altijd gestaag door in aantal maandelijks unieke bezoekers en het bezoek aan Hyves neemt nog altijd af. Het LinkedIn-bezoek bleef redelijk gelijk. Als we de huidige trends doortrekken is het niet onwaarschijnlijk dat binnen twee tot drie maanden het bezoek aan Twitter groter is dan Hyves.
Overigens kon comScore tijdelijk geen time spent-cijfers bekendmaken voor afgelopen maand.
Op basis van o.a. het Stats Dashboard op Marketingfacts en het onderzoek van Newcom Research stelde Yellow Lemon Tree onderstaande infographic samen:
Hét Facebook-nieuws van de afgelopen maand was natuurlijk de IPO. Op vrijdag 18 mei was het dan zover en debuteerde Facebook aan de technologiebeurs Nasdaq. Naast de inhoudelijke discussie over de winstgevenheid en de verdienmodellen van Facebook ging het vooral over de dubieuze gang van zaken. Analyst Scott Devitt van Morgan Stanley, het bedrijf dat betrokken was bij de beursgang van Facebook, stelde tijdens de roadshow voorafgaande aan de beursgang zijn verwachtingen bij, maar deelde dit alleen met eigen partners. Analisten van de bank zouden op deze manier grote beleggers hebben beïnvloed die voor de beursintroductie orders plaatsten voor de aandelen Facebook.
Ondanks deze twijfels werd de introductiekoers van het sociale netwerk naar boven bijgesteld en werd ook het aantal aandelen verhoogd. Ook de Nasdaq verzaakte tijdens de beursgang. Door technische tekortkomingen was de data niet actueel, waardoor beleggers hun oordeel baseerden op een 'virtuele situatie' (waardoor ook de 'black boxes' overstuur raakten). Nasdaq heeft al aangekondigd de schade te vergoeden.
Ondertussen groeit het bezoek in Nederland aan Facebook.com nog altijd, maar lijkt het wel zijn plafond te hebben bereikt. Wat opvallend is, is dat voor de tweede maand op rij de gespendeerde tijd is gedaald. In maart spendeerde gebruikers gemiddeld 237 minunten op de site. Wereldwijd heeft Facebook nu 901 miljoen actieve gebruikers. De meest populaire fanpagina is die van Coca Cola, met 42 miljoen fans. Daarnaast zijn er maandelijks 500 miljoen bezoekers actief via mobiel.
Onderzoek van Semiocast toont aan dat we in Nederland de meest actieve twitteraars zijn. Eén op de drie Nederlandse twitteraars update regelmatig (elke 3 maanden) zijn of haar status .
Semiocast stelt tevens vast dat de VS nog altijd het grootste aandeel heeft in het totaal aantal gebruikers (107,7m accounts), gevolgd door Brazilië (33,3m accounts) en Japan (29.9m). In totaal zijn er nu 140 miljoen actieve twitteraars, op een totaal aantal accounts dat de 500 miljoen heeft overschreden.
Google+
Google claimt dat Google+ op dit moment meer dan 170 miljoen gebruikers heeft. De activiteit van gebruikers is echter minimaal. Uit een analyse van RJMetrics blijkt dat de gemiddelde Google+ post minder dan één +1, reactie en re-share heeft. Drie op de tien gebruikers die een post hebben gedaan, maakten geen tweede post. Zelfs na 5 publieke posts is er een 15% kans dat een gebruiker daarna niet meer post. Bij de gebruikers die publieke posts plaatsen, zitten er gemiddeld 12 dagen tussen de postings. RJMetrics zet deze cijfers af tegen Pinterest, waar de activiteit veel hoger ligt. Inmiddels wordt Google+ steeds dieper binnen het productaanbod van Google geintegreerd. Zo is Google+ nu ook binnen Gmail verwerkt.
In Nederland is het bezoek aan Pinterest toegenomen van 150.000 naar 200.000 maandelijks unieke bezoekers. Het snelle succes van Pinterest heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De Japanse e-commercegigant Rakuten heeft $100 miljoen dollar geinvesteerd in de fotosite. Daarmee wordt de waarde van Pinterest nu gewaardeerd op 1,5 miljard dollar. Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners en FirstMark Capital nemen eveneens deel in deze investering.
Slideshare
Begin mei maakte LinkedIn bekend dat het Slideshare over heeft genomen voor een bedrag van 119 miljoen dollar. In april nam het aantal maandelijks unieke bezoekers vanuit Nederland toe tot 120.000. Bij de overname maakte Slideshare enkele interessante cijfers bekend. Zo zijn er meer dan 9 miljoen slides geüpload. Maandelijks wordt de site bezocht door 29 miljoen unieke bezoekers. Op het web zijn 7,4 miljoen SlideShare-embeds aanwezig op 1,4 miljoen unieke domeinen.
Tumblr
Als een van de beloften van 2012 is Tumblr aardig op weg. Gestart als microblog, wordt het in toenemende mate gebruikt om gebundelde content te publiceren. In Nederland is het aantal unieke bezoekers toegenomen van 592.000 tot 721.000 in april 2012.
Heb jij andere of betere cijfers? Laat het weten ons in de comments!
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: Johannes Fuchs