Het vrolijke voorjaar, meekijkende werkgevers en conversielessen van Zalando

19 maart 2016, 09:00

Deze week twee mooie columns over de folder van de HEMA. In de categorie “zinnen die je niet wist dat zouden komen” is dat er wel eentje. Maar ja, inmiddels is de Sinterklaas-ophef, die ook z’n weerslag heeft op merken, overgeslagen op de Paashaas. Verder o.a. inspiratie voor als je wilt dat je baas gaat tweeten of een mediatraining volgt, het leereffect van YouTube en de conversielessen van Zalando. Een goed weekend gewenst, mede namens Buzzcapture!

De knieval van de HEMA (Spits)

De eerste Paascolumn is van Luuk Koelman in Spits, die ingaat op de knieval die HEMA maakt door Pasen niet op de cover van de nieuwe folder te noemen. Of maken we eigenlijk met z’n allen een heel andere knieval?

Zelfs politiek Den Haag gaat mee in de waanzin. De HEMA is “helemaal van het pad,” volgens VVD-fractievoorzitter Zijlstra. Hij refereert nog maar eens aan de ‘verstopeieren.’ Ook vanwege moslims! Terwijl hij donders goed weet dat HEMA ze al meer dan tien jaar onder die naam in de schappen heeft liggen.

De islam, de paashaas en tietjes (NRC)

De tweede column met min of meer dezelfde boodschap is van Christiaan Weijts. Hij beschrijft hoe de PVV, GeenStijl en Halbe Zijlstra ervoor gezorgd hebben dat elk merk dat reclame maakt voortaan op paaseieren loopt. (Psst, mirrortje…)

Zo manoeuvreren we ons allemaal in patstellingen waar spontaniteit en creatieve vrolijkheid doodslaan onder de panische angst voor represailles die inmiddels uit werkelijk elke hoek dreigen.

Amsterdam vliegt speciale woordvoerder in voor rokjesgate … die er helemaal niks van bakt (Communicatie Online)

Over GeenStijl gesproken, deze week moesten we allemaal weer even terugdenken aan Ella Vogelaar. Want Rutger Castricum vond weer eens een totaal onvoorbereide interviewpartner tegenover zich. Daarmee werd een storm in een glas water een orkaantje in een waterkan. In ieder geval hebben alle mediatrainers er weer goed wervingsmateriaal bij.

Kijk, huiver en voel diep, diep medelijden.

‘YouTube levert betere cijfers op dan studieboek’ (AD)

Een onderzoeker van de Radbout Universiteit heeft een test gedaan onder 5- en 6-VWO’ers door de leerlingen beurtelings te laten studeren vanuit een boek of aan de hand van YouTube-filmpjes. Wat blijkt? Die filmpjes leveren betere resultaten. SchoolTV, eet je hart uit.

De resultaten waren opvallend: de leerlingen die de stof via YouTube hadden bekeken, scoorden gemiddeld tien procent, ongeveer een punt, hoger dan scholieren die alleen de tekst hadden gelezen.

Zo doet Zalando aan conversie-optimalisatie op de productpagina (Frankwatching)

Jurjen Jongejan van ISM eCompany houdt al vijf jaar de wijzigingen bij van de product- en bestelpagina’s van de grotere online retailers, vertelde hij laatst. Dus ook die van Zalando. Welke conclusies kun je trekken uit de wijzigingen die in die jaren zijn doorgevoerd? En welke hypothesen?

Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Je kunt als bezoeker de unieke waardepropositie wegklikken via het kruisje. USP’s komen dan niet meer terug. Ben erg benieuwd wat hierachter de gedachte is geweest. Mijn vermoeden: als je hebt weggeklikt, weet Zalando dat je de USP’s hebt gelezen. Ze A/B-testen waarschijnlijk of je dan beter converteert dan bezoekers die niet bewust wegklikken. Interessant!

Werkgever graaft en kijkt mee op sociale media (NOS)

Het lijkt erop dat bedrijven niet alleen volwassener worden in het zelf inzetten van social media, maar ook in het monitoren van het gebruik door de eigen medewerkers. Ook als het gaat om privé-aangelegenheden. Nieuwsuur deed onderzoek onder arbeidsrechtadvocaten, waarvan een groot deel aangaf een toename te zien in ontslagzaken waarin social media een rol spelen. (Artikel bevat ook videoreportage.)

Het gaat dan om uitingen over werkgevers, berichten plaatsen bij ziekte of racistische uitingen. Ook het beledigen van collega’s wordt genoemd, of het schenden van het relatiebeding, bijvoorbeeld door contacten van LinkedIn te behouden.

Google gaat mobielvriendelijke sites nog hoger waarderen (Emerce)

In 2015 voerde Google een update van z’n zoekalgoritme door waardoor mobielvriendelijke websites beter scoren in de zoekresultaten. Nu kondigt het aan dat die factor nog zwaarder gaat wegen. Arme Flash…

Onder mobielvriendelijk verstaat Google sites zonder Flash, met tekst die niet vergroot hoeft te worden, met pagina’s die zich aanpassen aan het scherm en verwijzingen waarop je makkelijk kunt klikken.

Bunq start met zakelijke rekening (fd.nl)

Bunq houdt de gemoederen in de financiële wereld bezig sinds het enige maanden geleden de eerste onafhankelijke aanbieder van bancaire diensten sinds DSB werd die een bankvergunning verstrekt kreeg. Nu maakt het de stap naar de zakelijke markt. Voor drugsdealers lijkt het niet per se een oplossing…

Het enige waarmee Niknam niet de concurrentie aan gaat zijn contanten. Een cash-transactie kost € 0,80. Ook het storten van contanten is niet mogelijk bij de internetbank.

Vijf redenen waarom elke CEO actief op Twitter moet zijn (Emerce)

Op basis van de titel weet je al: een heel gebalanceerd verhaal wordt het niet, want anders zouden er ook vijf redenen zijn waarom ceo’s níet moeten twitteren. Maar dat is ook niet de taak van de country manager Benelux van Twitter. En kijkend naar de VS kun je inderdaad stellen dat Nederlandse ceo’s een stuk minder actief zijn op social media. Dus mocht je je eindbaas nog willen overtuigen, dan heb je hier wat ammunitie en inspiratie.

Kijk bijvoorbeeld naar Rene Frijters (CEO KNAB Bank, @rfrijters) en Bas van der Veldt (Algemeen Directeur AFAS Software, @basvanafas). Beiden schromen er niet voor om snel en in het openbaar te reageren op vragen van klanten via Twitter. Behalve dat feedback over de eigen organisatie kan helpen in de besluitvorming, draagt zo’n persoonlijke reactie van de CEO ook enorm bij als het gaat om het realiseren van sympathie voor het merk.

Deze kaart laat zien hoe groot landen zijn op basis van domeinnamen! (Dutch Cowboys)

En opeens is Nederland een van de grootste landen ter wereld. En Tokelau de grootste. En dat komt dan ook weer door Nederland.

De reden dat er meer dan 30 miljoen .tk-domeinen worden gebruikt, heeft een Nederlandse oorzaak. Het Nederlandse bedrijf Freenom voorziet mensen namelijk gratis van een .tk-domein. Dit doen ze al sinds 2000 en dat is enorm succesvol.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!