De leestafel van 10: week 15/2016
Gemeenten, zo betrek je met Facebook inwoners bij je project (Frankwatching)
Gemeenten kunnen goed gebruikmaken van Facebook om te communiceren met mensen als het aankomt op dienstverlening, participatie, transparantie en veiligheid.
Daarnaast maakt de gemeente afspraken met de organisatoren over het delen van de gemeentelijke berichten op hun Facebookpagina’s en -evenementen om het bereik verder te verhogen. In crisissituaties bieden de uitgebreide targeting-opties bovendien een mooie manier om betrokkenen en omwonenden snel en specifiek te informeren.
Action erkent gebrek aan openheid, wil leven beteren (NOS)
Actiegroep Rank a Brand beoordeelde 700 bedrijven op duurzaamheid en arbeidsomstandigheden bij de productie in lagelonenlanden. Retailers Bijenkorf, wehkamp.nl en Prenatal kwamen daar niet heel best uit, maar Action scoorde nog lager. Volgens de keten zelf komt dat vooral omdat het weinig over het onderwerp naar buiten brengt.
Tegen de NOS zegt Action dat het weinig publiceert over duurzaamheid. “Maar dat wil niet zeggen dat we het niet belangrijk vinden.”
YouTube stelt paal en perk aan ‘sluikreclame’ (Emerce)
YouTube heeft nieuwe gebruikersvoorwaarden in gebruik genomen, waarin het beperkingen oplegt aan het gebruik van merklogo’s en productnamen in de overlay van video’s op de site. De maatregel lijkt vooral gericht op het voorkomen van sluikreclame en conflicterende reclames, maar het zet ook in op transparantie van bijvoorbeeld vloggers.
YouTube wil ook dat kijkers zich niet misleid voelen en er duidelijk gecommuniceerd wordt over eventuele sponsors. Daarom moeten commerciële overeenkomsten aangemeld worden. Zogenoemde titelkaarten met de naam van de sponsor mogen nog wel, maar dienen statisch te zijn, en mogen niet langer zijn dan 30 seconden.
Verkoopgroepen Facebook nu ook in Nederland beschikbaar (Emerce)
Facebook goes Marktplaats met Verkoopgroepen, dat nu ook uitgerold wordt in Nederland.
Een kaart toont beschikbare verkoopgroepen in de directe omgeving, waarvan gebruikers vervolgens lid kunnen worden om te kopen of te verkopen. Facebook leden verkopen of kopen dus niet alleen binnen de eigen vriendengroep. Ook kunnen zij zoeken in het aanbod.