Op de leestafel: het aantal gebruikers van Twitter en de schijn-BTW van Media Markt

30 januari 2016, 09:00

Het was weer zo’n week waarin de shares op social media vooral voortkwamen uit nieuws over social media. Want hoeveel gebruikers heeft Twitter nou eigenlijk? En wil het niet te veel op Facebook lijken, terwijl Snapchat daar ook z’n best voor doet? Maar er was ook nog ander nieuws, zoals over Media Markt en Jumbo. Genoeg leesvoer dus weer voor op deze leestafel, samengesteld in samenwerking met Buzzcapture.

‘Nederlandse jongeren vertrekken massaal bij Twitter’ (NU.nl)

Afgelopen maandag bracht Newcom hun jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van sociale media in Nederland uit (Danny Oosterveer schreef er ook over hier op Marketingfacts). Vooral de cijfers over dalend gebruik door weglopende jongeren bij Twitter haalden de pers.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers zou zijn gedaald van 1 miljoen naar 900.000. Twitter Nederland ontkent dat er sprake is van een daling.

5 redenen waarom Twitter zoveel leuker is dan Facebook (B-Digitized)

Een deel van de mensen die Twitter wél graag gebruiken, is minder blij met Twitters focus op het werven van nieuwe gebruikers – waarbij het in wel heel veel zaken begint te lijken op andere sociale netwerken. Toch blijft er genoeg over wat Twitter uniek maakt, volgens Brechtje de Leij. En daarmee een stuk leuker dan Facebook.

Hashtags en mensen volgen die erop tweeten, is het nieuwe vrienden maken. Wie gaat er nu nog IRL een hobby oppakken, helemaal offline naar een locatie om daar gelijkgestemden te ontmoeten, als je ook het interwebs hebt.

De Facebook-like krijgt gezelschap van vijf andere emoties (NOS)

Facebook lanceert daarom maar gelijk vijf redenen die Facebook dan maar leuker moeten maken: de like krijgt gezelschap van ‘love’, ‘haha’, ‘wow’, ‘sad’ en ‘angry’.

De komst van extra emoties wordt gezien als een grote stap voor Facebook. De like-knop is symbool komen te staan voor Facebook, een platform dat vooral een positief gevoel wil oproepen. Een ‘dislike’-knop past dan niet.

‘Whatsapp gaat data delen met Facebook’ (NU.nl)

En in een verdere poging om “de Facebook-ervaring te verbeteren” gaat WhatsApp de mogelijkheid bieden om data uit de app te delen met hun moederbedrijf – de dag die je wist dat zou komen dus.

In de betaversie van een nieuwe update verschijnt een selectievakje waarmee de gebruiker zijn toestemming aan Whatsapp kan geven om data met Facebook te delen.

Snapchat opent aanval op Facebook (Emerce)

En op hetzelfde moment introduceert ook Snapchat emoticons in een aanval op Facebook en op zoek naar een verdienmodel.

Met een betere chatapplicatie zal de engagement en daarmee het aantal gebruikers voor Snapchat alleen maar verder toenemen. De jonge doelgroep zal de app nog vaker gaan gebruiken en mogelijk afscheid nemen van Facebook Messenger.

Waarom Netflix bijna zeker weet of een serie succesvol wordt (NRC Q)

Er waren gelukkig ook nog artikelen die niet (alleen) over social media gingen. Zoals dit verhaal, dat uitlegt hoe Netflix nieuwe series ontwikkelt – en daarbij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat zo’n serie scoort. Daarbij komt o.a. data-analyst Sebastian Wernicke aan het woord.

Wat Wernicke wil zeggen: je kunt data best als basis gebruiken voor een concept. Maar het deel dat een serie bijzonder goed maakt zit hem in het nemen van een risico, in plaats van het volledig op veilig spelen.

‘Computer says no’: waarom iedereen moet kunnen programmeren (Frankwatching)

In zijn altijd lezenswaardige column vertelt Joost Steins Bisschop waarom programmeren op scholen zou moeten worden onderwezen. Al was het alleen maar voor het begrip van de materie.

De robots rukken op en veel krachten (van zorgverlener tot boekhouder, van rijschoolhouder tot advocaat) zullen zoetjes moeten nadenken over een omscholing. Ga met elkaar zitten, denk na over de mogelijkheden, gedraag je als een start-up en je zult zien dat in ieder plan dat langskomt het voordeel heeft als je begrijpt wat programmeren is.

Supermarktbedrijf Jumbo neemt La Place over (NU.nl)

Opvallend was het nieuws over de overname van La Place door Jumbo. Voor velen zal Jumbo niet de eerste partij geweest zijn die in gedachten kwam als overnamekandidaat. Toch is de match vrij logisch, vinden ze zelf.

Volgens ceo Frits van Eerd van Jumbo sluit de keten “naadloos aan” bij de ambities van zijn bedrijf, omdat beide ondernemingen gespecialiseerd zijn in vers en gezond eten. […] Van Eerd stelt dat de traditionele scheiding tussen supermarkten en horeca aan het verdwijnen is.

Geef niet de zzp’er de schuld (mattijsdiepraam.nl)

In reactie op een Volkskrant-artikel dat zzp’ers te gronde richt omdat zzp’ers de economie te gronde richten, zet Mattijs Diepraam uiteen waarom de argumenten in dat artikel geen hout snijden.

Zzp’ers verdringen geen werknemers in loondienst, werkgevers heffen vaste banen op. Hoeveel webredacteuren die als zzp’er tegen een hongertarief voor (de collega’s van) Volkskrant.nl werken, hebben nog een tweede opdrachtgever? Het is slechts een van de vele sectoren waarin normaal werk gewoon niet meer bestaat.

Media Markt verhoogt prijzen in aanloop naar BTW-kortingsactie

Geen artikel, maar wel veel gedeeld is het bericht van Ellen, die Media Markt erop betrapte in de maand in aanloop naar hun BTW-kortingsactie, waardoor die korting een sigaar uit eigen doos wordt. Het leidde tot genoeg ‘ophef’ voor Media Markt om erop te reageren.

Zo gezegd zo gedaan. Zondag 24 januari werd de BTW-actie aangekondigd in de media. Daarop ging mijn dochter vandaag wederom naar de winkel, om te kijken of de uitgezochte spullen nog voorradig waren. En wat bleek? De prijzen zijn gestegen t.o.v. 15 december. Voor de wasmachine en droger zelfs met €100,-! Een stijging van 15%. Van de korting van 17,36% blijft dus effectief maar 2% over!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!