Op de leestafel: stylingadvies via WhatsApp, de bezorgoorlog en liegende labels

10 oktober 2015, 08:00

Het weekend geeft je eindelijk weer tijd even rustig te lezen. Daarom introduceren wij in samenwerking met Buzzcapture de nieuwe rubriek ‘De leestafel van 10′: de 10 artikelen op het gebied van marketing en technologie die in de voorbije week het meest gedeeld zijn door de volgers van Marketingfacts’ Twitter-account. Door jou dus ook, misschien. Dus pak een kop koffie, dan lees én ben je in no time helemaal bij!

In dit overzicht geven we alleen de verhalen en blogposts weer die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten wat bij ons populair was deze week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Dit waren de afgelopen week volgens onze Twitter-volgers de 10 meest ‘shareable‘ artikelen. Let op: de artikelen staat niet per se in volgorde van het aantal shares.

WhatsApp als servicekanaal: Suitsupply pakt het innovatief aan [case] (Frankwatching)

WhatsApp is in opkomst als het gaat om webcare. Niet zo gek, want bijna 40 procent van de gebruikers whatsappt ook voor zakelijke doeleinden. Jarno Duursma interviewde Martijn van der Zee, marketingeindbaas bij Suitsupply (en ex-KLM), over hoe de herenkledingretailer WhatsApp inzet. Dat doen ze o.a. door kledingadvies te geven:

De klant stuurt ons een foto van een pak en zoekt daar een bijpassend shirt en das bij. Wij kunnen dan direct een goede combinatie maken en dit zelfs al klaar laten leggen in een van onze winkels.

Het NOS Journaal heeft vanochtend een belangrijke stap gezet in de geschiedenis van de media en journalistiek (VICE)

Dit is een blogpost met een link naar een verhaal op VICE over een fragment in een NOS Journaal over een clickbait-artikel in Metro. Ben je er nog? Juist. Klik nou maar, dan heeft VICE ook weer een klik beet en kun jij je het postmoderne leplazarus lachen!

Je zou kunnen zeggen dat dit een nieuwe metalaag is, en dat klopt ook, alhoewel dit stuk niet puur over het bericht in het NOS Journaal gaat, maar over dat dit bericht een nieuwe stap is in de manier waarop (nieuws)media werken.

De slimme steden en het dataproletariaat (fd.nl)

Als je in Eindhoven op stap gaat, houden de lantarenpalen je in de gaten met sensoren en ‘slimme camera’s’. En niet alleen dat, ze kunnen ook de kleur en intensiteit van het licht dat ze verspreiden aanpassen om je gedrag bij te sturen mocht dat nodig blijken. Dergelijke soort ‘smart city’-oplossingen worden in meer steden ingezet. Maar hoe blij moet je daar eigenlijk mee zijn als inwoner (of gast) van zo’n stad?

In de meeste verhalen over de slimme stad wordt bewoners doorgaans wel een fijn leven in de verbonden stad in het vooruitzicht gesteld, maar is hun rol uiteindelijk nogal beperkt. Sterker nog, veelal spelen ze uitsluitend de rol van gratis dataleverancier, en krijgen ze geen enkel inzicht in en laat staan greep op welke data er over hen worden verzameld, gekoppeld, geïnterpreteerd, gebruikt en doorverkocht.

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk (Dutch Cowboys)

Er zijn veel redenen te verzinnen om als marketeer te overwegen Instagram op te nemen in je zorgvuldig samengestelde marketingmix. En ook net zo veel om dat niet te doen, maar dit artikel richt zich dus op de eerste categorie. Prima punten, maar ik sluit me aan bij de woorden van Tristan Lavender: maak vooral je eigen keuze.

Vooral onder jongeren is het heel populair, waar diezelfde doelgroep juist op Facebook en Twitter afhaakt. Zo maakt 50% van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar gebruik van Instagram. En de verwachting is dat dit blijft groeien.

Hot: wie gaat de online bezorgoorlog winnen? (Emerce)

Dit fraaie en uitgebreide artikel uit de papieren Emerce gaat, anders dan de titel doet vermoeden, niet per se over de bezorging van online bestelde goederen, maar specifiek over de opkomst van online boodschappen. In elk van de beschreven landen (o.a. Nederlands, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, VS en Frankrijk) is de situatie anders, zoals een verschil in de aanwezige marktpartijen en geografische aspecten.

De Nederlandse markt lijkt lastig, omdat supermarkten en afhaalrestaurants vaak op loopafstand liggen en de noodzaak voor bezorgen niet erg groot is. De Nederlander wil ook niet meer dan vier euro bezorgkosten betalen, en heeft over het algemeen weinig trek om de bestelde boodschappen op te halen.

Brunawinkels worden 24×7 afhaal- en bezorglocatie pakketten (Emerce)

Retailketen Bruna gaat een samenwerking aan met De Buren, naar eigen zeggen marktleider op het gebied van onbemande afhaallocaties, waarbij bij Bruna-winkels afhaalkluizen worden geïnstalleerd. Rotterdam, Venray en Amsterdam zijn de pilotsteden, in totaal zou het om zo’n 350 locaties kunnen gaan.

De kluizen van De Buren worden neergezet als een onafhankelijk netwerk van haal- en brengpunten. DHL en TNT zijn erop aangesloten. Consumenten die bij een online bestelling aangeven dat ze een pakketje lokaal willen afhalen komen dan vaak hier terecht.

Holle Frasen: zoek mee naar onzin (De Volkskrant)

Mocht je je op feestjes wel eens schamen als je moet toegeven dat je marketeer bent, komt dat niet in de laatste plaats door de vele loze beloftes die ándere marketeers (niet jij natuurlijk, dat weet ik toch!) maken. Teun van de Keuken gaat ze verzamelen voor zijn rubriek Holle Frasen in de Volkskrant. En Teun heeft een punt.

Zo schreef ik al eens over deze reclame van de Rabobank: ‘Al snel werd het de hypotheekadviseur van de Rabobank duidelijk wat dit huis voor haar betekent en toen hebben we alles op alles gezet om de koop te realiseren.’ Dus bij de Rabobank hebben klanten meer kans op een hypotheek als ze een huis heel graag willen?

Zeven op de tien energielabels niet betrouwbaar (Een Vandaag)

De stap van holle frasen naar misleidende labels is niet heel groot. En ja hoor, ook daar is dus op grote schaal sprake van. Volkswagen is niet de enige die het niet zo nauw neemt met richtlijnen: liefst driekwart van de officiële energielabels op elektronische apparatuur klopt niet, volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Van sjoemelsoftware naar liegende labels dus. Het gevolg: de apparaten worden foutief ingeschaald en consumenten betalen meer dan zou moeten.

De oorzaak van het probleem is dat producenten zelf testen hoeveel energie hun toestellen verbruiken en het energielabel mogen bepalen, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. “De NVWA moet controleren of dat label klopt, maar dat gebeurt vaak niet, omdat ze te weinig tijd, mensen en middelen hebben om alle apparaten die op de markt komen te onderzoeken.”

Contentmarketing: wat levert het nu echt op? [onderzoek] (Frankwatching)

De hoop van veel marketeers is gericht op contentmarketing, dat – anders dan advertenties – nog wél effectief zou zijn. Het verklaart de enorme belangstelling voor het onderwerp. (Riep daar iemand ‘Hype!’?) Hoe fijn is het dan als er grondig onderzoek verschijnt? Heel fijn dus. Christine Liebrecht verrichte dat onderzoek namens SWOCC, wat uitmondde in de publicatie ‘Doelstellingen behalen met contentmarketing’.

Hoewel ‘Doelstellingen behalen met contentmarketing’ een academische basis heeft, geeft het de contentmarketeer op de werkvloer praktische inzichten waar hij direct iets mee kan. Het geeft een helder overzicht van welke contentinhoud en -vorm het beste is om bepaalde contentmarketing-doelstellingen te halen.

In memoriam: internetpionier en XS4ALL-oprichter Felipe Rodriquez (Bright)

Als online professionals zijn we schatplichtig aan veel mensen die ervoor hebben gezorgd dat het internet überhaupt bestaat. Vint Cerf en Tim Berners-Lee zijn dan logische namen. Maar in Nederland hebben we ook lokale helden. Felipe Rodriquez is er daar één van. Niet alleen bracht hij als mede-oprichter van XS4ALL het internet naar ‘het volk’, hij strijdde ook voor de idealen van het vroege internet en was voorvechter van onze burgerrechten via Electronic Frontier Foundation en Bits of Freedom, terwijl hij uitwassen bestreed met de oprichting van Meldpunt Kinderporno. Rodriquez overleed deze week, 46 jaar jong. Voor Bright schreef Maarten Reijnders een fraai en waardig in memoriam.

Zijn schaakkwaliteiten waren van groot belang in de begindagen van een voor iedereen vrij toegankelijk internet. Sommige politici pleitten voor vergaande censuur en Rodriquez nam de ondankbare taak op zich om hen daarvan te weerhouden. “Hij kon buitengewoon goed uitleggen welke onverkwikkelijke gevolgen de voorgestelde maatregelen konden hebben”, vertelt Spaink.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!