Op de leestafel: trends in marketing, de groeiende advertentiemarkt en gifographics

17 oktober 2015, 08:00

We worden softer met z’n allen. Wij als consument, maar dus ook als marketeer. Want we bewegen mee. En tegelijkertijd moeten we vooral denken als uitgevers, maar dan zonder ons zorgen te maken over adblockers. Of we beginnen een “Uber voor de nogwat” natuurlijk, zoals Uber zelf ook doet. Kortom: het was weer een mooi weekje op de marketingtwitters, zo blijkt uit de wekelijkse analyse van Buzzcapture en Marketingfacts.

Dit zijn de vijf belangrijkste trends in reclameland (NRC Q)

In aanloop naar de uitreiking van de Effies deze week vroeg NRC Q aan eerdere winnaars wat zij zien als de belangrijkste ontwikkelingen in het vak. Dat blijken te zijn: brand utilities (waarover Gonnie Spijkstra laatst ook schreef), realtime marketing, adblockers en custom audiences en we worden steeds softer…

“We zitten in een maalstroom die fris, echt en betekenisvol voelt“, zegt van der Lecq. En dat heeft zo zijn nadelen. “Het wordt steeds moeilijker om je te onderscheiden omdat iedereen hetzelfde doet.”

LinkedIn groepen veranderen drastisch (LinkedIn)

Gisteren beschreef Sebastiaan Nagel het ook op Marketingfacts: de groepen in LinkedIn krijgen een broodnodige update. Of een schop onder de kont, hoe je het noemen wilt. Maaike Gulden zette eerder al in een blog op LinkedIn de belangrijkste wijzigingen op een rij.

LinkedIn gooit het roer om en wijzigt de groepsfuncties de komende weken drastisch. Alle groepen worden privé en alleen beschikbaar voor leden zodat discussies plaats vinden in een besloten omgeving.

Storytelling: waarom bedrijven journalisten nodig hebben (Frankwatching)

Cor Hospes was 20 jaar journalist en maakte daarna de stap naar ‘nieuwe bedrijfsjournalistiek’. In dit interview legt hij uit waarom bedrijven hem nodig hebben. Of een andere journalist natuurlijk.

“Wanneer je als bedrijf gaat functioneren als uitgever van content, moet je vanuit je publiek gaan denken. Niet vanuit jezelf. Maar dan moet je wel weten wie die lezers of kijkers zijn.”

Duitse krant Bild laat gebruikers van adblockers betalen (NU.nl)

Geen idee of Cor Hospes met die opmerking dat bedrijven als uitgevers moeten gaan functioneren ook bedoelde dat zij zich zorgen moeten gaan maken over teruglopende advertentie-inkomsten, o.a. door adblockers. In ieder geval denkt Bild er een oplossing voor te hebben, want bezoekers van Bild Online kunnen kiezen of delen: adblocker uit of betalen.

“Wie de adblocker niet uitzet of niet betaalt kan vanaf nu geen materiaal op Bild.de bekijken”, meldt uitgever Axel Springer dinsdag.

Digitale advertentiemarkt groeit in eerste helft van 2015 (Dutch Cowboys)

Ondanks de adblockers groeit de online-advertentiemarkt nog steeds: 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde Ad Spend Study van IAB Nederland.

Video advertising en mobiele bestedingen laten de grootste groeicijfers zien, respectievelijk +26% en +54%.

9 verdienmodellen & voorbeelden voor online leren (Frankwatching)

Dit artikel zet 9 mogelijke verdienmodellen voor online-leeromgevingen op een rij, zoals het transactiemodel, het licentiemodel en verbruiksmodel. Daarnaast wordt van 14 voorbeelden de waardepropositie, de doelgroep en het verdienmodel besproken.

Online leren neemt een enorme vlucht. Waar liggen de kansen om een leerproduct of -dienst toe te voegen aan jouw portfolio? Biedt online leren extra omzet? Welk verdienmodel past bij welke uitgave in online leren?

Sociale media voorspellen: ‘synDROOM wint Televizier-Ring 2015’ (Bijl PR)

Vorig jaar voorspelde Rens Dietz op basis van de buzz op social media 3 van de 5 winnaars in de Televizier-Ring-verkiezingen goed. Dit jaar had hij er maar 1 goed. Beter was de voorspelling van Wesley van den Berg van Bijl PR, want hij wist wél 3 van de 5 winnaars goed vooraf te benoemen. Fout ging het o.a. bij de prijs voor Gouden Stuiver, de prijs voor het beste kinderprogramma. Misschien dat het feit dat kinderen amper twitteren Wesley opbrak?

Genomineerden voor de Gouden Stuiver zijn: Brugklas, Puberruil en Freeks Wilde Wereld. Met een ruime meerderheid (60%) zal waarschijnlijk het programma Brugklas er met de prijs vandoor gaan, gevolgd door Puberruil met 22% en Freeks Wilde Wereld eindigt met 18%.

The evolving infographic: here comes the GIFographic (immediate future)

Infographics zijn hot. En animated gifs zijn hot. En 1 + 1 = 2. Enter the GIFographic: geanimeerde infographics. En nu maar hopen dat het niet vooral al die onzin-infographics zijn die nu ‘extra aantrekkelijk’ gemaakt worden door ze te animeren. De voorbeelden in dit artikel beloven nog niet zo veel goeds…

The GIFographic takes the GIF one step further: blending data insights, storytelling and GIFS. It brings animated visuals to social, driving attention and increasing shares.

Uber zet de eerste stappen om de logistieke sector op zijn kop te zetten (Bloovi)

Elke startup wil “de Uber van de [vul maar in]” worden. Inclusief Uber zelf. Want Uber gaat nu voor het predikaat “Uber van de logistieke sector” met de verdere uitbreiding van UberRush.

Amerikaanse bedrijven kunnen nu beroep doen op een lokale on-demand pakjesdienst die pakjes ophaalt & aflevert via Uber-bestuurders én fietskoeriers. UberRush voegt de daad bij het woord en rolt de dienst verder uit in New York, San Francisco en Chicago.

1,4 miljoen Nederlandse mobiele gebruikers voor Pinterest (Emerce)

Iets meer dan 1 miljoen vrouwen hebben Pinterest op hun telefoon geïnstalleerd staan. Oh, en een paar mannen. Gemiddeld wordt de app 10 dagen in de maand gebruikt. Dat komt o.a. omdat de app hoog gewaardeerd wordt.

Qua waardering staat Pinterest in de top 3, ruim 90 procent van de gebruikers vindt de app goed of zelfs zeer goed. Hiermee laat Pinterest alleen Instagram en WhatsApp voor zich.

WVTLK

En hier wat verder ter leestafel kwam…

Heineken zette alles op alles voor het Nederlands Elftal.

De status bij veel reclamebureaus na de uitschakeling van afgelopen dinsdag…

De NOS legde, naar voorbeeld van The New York Times, het gebruik van de website via de desktop aan banden voor collega’s om ze erop te wijzen dat de meeste mensen de site mobiel gebruiken – en daarom is het goed je in te leven in de mobiele user experience.

Tot volgende week!

In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de Twittervolgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!