Op de leestafel: Twitter-hartjes, trends in video en de winnaars van de innovatie

7 november 2015, 09:00

Ophef om de ophef van het sterretje. En de ophef van blauwe linkjes vanwege de ophef. We hadden het er weer druk mee, de afgelopen week. Verder waren vooral de trends in online video hot, verder onderstreept door de videointerviews met prijswinnende innovators. Ze zitten allemaal in dit eindeweeksverslag, zoals altijd samengesteld door Marketingfacts en Buzzcapture.

8 videotrends voor 2016: social, verticaal & vernieuwend (Frankwatching)

Trends houden zich niet netjes aan kalenderjaren. Dus ja, veel van de trends die voor 2016 gelden, zijn al aan de gang. Maar het is goed om even alle trends op het groeiende vakgebied van online video op een rijtje te hebben, zoals social, verticale, persoonlijke en langere video.

Kortom: persoonlijke, onderscheidende en vernieuwende video’s die je in korte-, lange-, verticale- en breedbeeldversies aanbiedt via verschillende social media, aansluitend op je doelgroepen. Heb je voor deze mate van maatwerk geen budget? Houd er dan rekening mee dat video een stuk goedkoper is dan vroegâh en één versie van een video (op zoveel mogelijk platformen) al beter is dan helemaal geen online video.

De videoversie onderaan het artikel maakt bovendien duidelijk dat géén versie van een video soms ook een goede keuze is.

Hearts on Twitter (Twitter blog)

Wij marketeers zijn gek op innovatie. Het liefst disruptieve innovatie. Alles moet anders, elke week weer.

Behalve een icoontje op Twitter natuurlijk, dat moet hetzelfde blijven. 224 nieuwe pixels zorgden voor heel veel pixels ophef. Want een hartje, dat is geen sterretje!

We are changing our star icon for favorites to a heart and we’ll be calling them likes. We want to make Twitter easier and more rewarding to use, and we know that at times the star could be confusing, especially to newcomers. You might like a lot of things, but not everything can be your favorite.

Twitter is geen set features, maar taalliefde (B-Digitized)

Sterretjes of hartjes, het maakt Brechtje de Leij allemaal niet uit, zij heeft haar hart (sic) verpand aan Twitter. En zoals zij terecht vaststelt: Twitter als systeem verandert continu, vooral om nieuwe gebruikers te trekken. Maar het gaat niet om de features, de taal van Twitter is misschien nog wel een belangrijkere drempel voor veel mensen om het twitteren snel onder de knie te krijgen. Daarom geeft zij 6 Twitter-taaltips.

Wat Twitter vergeet met al zijn productontwikkeling, is dat het niet alleen (het gebrek aan) features is. Of bekendheid. Laten we de veelgebruikte kroeg analogie maar weer eens erbij pakken. Je kunt natuurlijk een voetbal tafel in de kroeg zetten. En een dart tafel. En alcoholvrij bier schenken. En een dark room inrichten. En gezellige cocktail-maak avondjes organiseren. En het makkelijk maken de mensen in de kroeg alvast een beetje te leren kennen. Maar als je die kroeg binnen stapt, en je snapt he-le-maal niks van de taal die de kroegtijgers spreken, dan wordt het toch lastig.

Geen irritante blauwe linkjes meer op WhatsApp (Dutch Cowboys)

Maar goed, het kan natuurlijk wel helpen, al die ophef over een paar pixels. Want WhatsApp draait de blauwe linkjes terug – het aanklikbaar maken van woorden als “hier”, “morgen”, etc.

Ook nieuw na de update is ’quick reply’. Hierdoor kun je vanaf de notificatiebalk bovenin het scherm direct een antwoord typen en versturen.

De innovatietop van Nederland aan het woord op de Accenture Innovation Awards (Fast Moving Targets)

Fast Moving Targets was aanwezig tijdens de Accenture Innovation Awards en sprak daar 15 innovatoren, aanstormende talenten en gevestigde namen. Onder hen ook de winnaars: Marie-Claire Aarts van Urban Popup en Innovator of the Year 2015 Jeroen Tas van Philips. Die laatste vertelt o.a. over de omslag bij het 124-jarige bedrijf:

We zijn oorspronkelijk een bedrijf dat producten maakte, van scheerapparaten tot MRI scanners. Nu gaan we veel dieper en willen nog dieper gaan. Niet alleen zien dat iemand kanker heeft, maar ook of het kwaadaardig is en helpen bij het genezingsproces. Daarvoor moet moet alles aan elkaar gekoppeld worden.

Webcare via WhatsApp: de valkuilen (en hoe je ze kunt vermijden) (Frankwatching)

Mensen vinden steeds makkelijker hun weg naar (de klantenservice van) bedrijven via WhatsApp. Maar wat komt er nou allemaal bij kijken als je de messenger wilt inzetten als servicekanaal? Jarno Duursma zet een flink aantal zaken mooi op een rij, zoals juridische en security-aspecten en het ontbreken van een betrouwbare API.

‘Derde partijen’ hebben hier dus software voor gebouwd. Dit soort softwarepakketten hebben enorme voordelen ten opzichte van de webversie van WhatsApp. Maar houd er dus wel rekening mee dat alles wat hierin wordt aangeboden door derde partijen zelf gebouwd is, zonder gebruik te maken van een officiële WhatsApp API.

Pinterest opent eigen webwinkel (Emerce)

Pinterest Shop is een nieuwe feature, waarin een selectie van ‘buyable pins’ wordt aangeboden.

De Pinterest Shop brengt de artikelen onder in verschillende categorieën, waardoor ze beter te vinden zijn. Participerende retailers zijn onder meer Neiman Marcus, Nordstrom, Madesmith en Ethan Allen.

KPN is gestart met de uitrol van een ‘Internet of Things’ netwerk (Dutch Cowboys)

KPN rolt een Long Range-netwerk uit om op een relatief goedkope manier apparaten aan het internet te kunnen koppelen.

Om te beginnen in de regio Rotterdam en Den Haag maar voor het eind van 2016 moet landelijke dekking een feit zijn. Het voordeel van LoRa, behalve de batterijcapaciteit, is dat de kosten voor het verbinden van apparaten een heel stuk lager liggen; gemiddeld rond de 5 euro per apparaat in plaats van 25 euro.

Eindejaarsgesprek? Voor generatie Y hoeft het niet meer (fd.nl)

Het einde van het jaar noopt tot een goed gesprek. Het eindejaarsgesprek dus. Maar ‘generation Y‘ vraagt zich af: why? Maar die (half)jaarlijkse gesprekken sluiten allang niet meer aan bij de dynamische werkomgeving waarin we ons bevinden.

Nederlandse werkgevers waaronder informatieconcern Wolters Kluwer, Booking.com en ING experimenteren daarom met ambitieuze nieuwe coaching- en beoordelingssystemen. De toekomstdroom is een organisatie die in staat is het hele jaar door op de werkvloer te polsen wat er goed en fout gaat, met werknemers die elkaar via smartphonesoftware doorlopend complimenteren dan wel corrigeren.

Facebook heeft meer dan 1 miljard bezoekers per dag (NU.nl)

In verder nieuws: Facebook heeft heel veel gebruikers.

Het aantal dagelijkse gebruikers via mobiele apps nam met meer dan een kwart toe tot 894 miljoen.

WVTLK

Jullie waren onder de indruk van het feit dat Sesamstraat verhuist, #zeghet hield de gemoederen bezig en was er weer eens een olijke webcarereactie. Maar vooral populair was Lubach, die afgelopen zondag het vlees sneed. De NOS zou zeggen dat 10.000 van jullie dit filmpje hebben gedeeld…

In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!