Op de leestafel: respectloze honden, nepmails en de mobiele lessen van AH

13 februari 2016, 09:00

Op de leestafel deze week een eclectische mix van trouwjurken, valse e-mails, té succesvolle citymarketing en een betoog vóór de voedingsindustrie. Zoals altijd weer met veel liefde samengesteld in samenwerking met Buzzcapture.

Respectloze hond (Facebook)

Trollen zijn een probleem, zeker op Twitter. Lodewijk Asscher rekent in een ‘open brief’ op zijn Facebook-pagina mooi af met de mensen die menen hem te moeten beledigen en bedreigen.

Ook mijn standpunt over zwarte Piet ( tijd voor verandering ) weten jullie te koppelen aan de familiegeschiedenis. “Asscher is precies zijn opa! Heulen met de vijand! Fuck you Asscher! Respectloze hond!”, aldus wederom @tonysoprano272. Laat ik voorop stellen dat ik ook niet houd van respectloze honden. Honden moeten respect tonen.

Trouwen in een jurk van… Zeeman! (Dutch Cowboys)

Een zeer geslaagde stunt, mogen we stellen. Zeeman deed het al eerder met o.a. een reclameshirt tijdens de Amsterdam Gay Pride en de introductie van een modelijn tijdens de Amsterdam Fashion Week, dit keer maakte het bekend een trouwjurk voor 30 euro verkopen. En het doel was snel bereikt, want de jurken (alleen online verkrijgbaar) waren binnen de korste keren uitverkocht. Een aantal vond zelfs z’n weg naar Marktplaats, waar zelfs 500 euro werd geboden.

Trouwen is voor de meeste mensen en duur grapje. Een groot feest, trouwauto, diner voor de daggasten en noem maar op. En dan heb ik de grootste ‘kostenpost’ van zo’n dag nog niet genoemd: de jurk. Maar Zeeman maakt dat nu wel heel goedkoop: vanaf vandaag koop je een trouwjurk in de webshop van Zeeman voor 29,99 euro!

Mobiel & e-commerce: de lessen van Albert Heijn, wehkamp en bol.com (Frankwatching)

Hoe staat het er eigenlijk voor qua mobiele retailing in Nederland? Kun je met je mobiel of tablet een beetje shoppen? De top-20 retailers werden met elkaar vergeleken en de resultaten vielen niet mee. Toch zijn er wel lessen te trekken, vooral uit de ervaringen van de top-3.

De gemiddelde score van de retailers is 26 van de 100 procent. De meeste hebben wel een mobiele website, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De top drie, Albert Heijn, wehkamp en bol.com, torenen met respectievelijk 62, 59 en 58 procent ver boven de rest uit.

Grote toename ‘valse e-mails’ bij Fraudehelpdesk (NOS)

Phishing- en andere minder frisse e-mails nemen flink in aantal toe – of in ieder geval het aantal meldingen erover bij de Fraudehelpdesk. Een speciale categorie berichten die daarbij sterk opkomt, is die van de sms-en-winacties.

Frauduleuze ‘sms-en-win’-acties, waarbij grote prijzen worden beloofd die in de praktijk niet worden geleverd, bestaan al langer. Maar in toenemende mate worden aan dergelijke acties nu logo’s van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt gekoppeld, zonder dat die bedrijven daarvoor toestemming hebben gegeven.

Burgemeester Amsterdam vraagt andere steden om toeristen op te vangen (NU.nl)

Is de citymarketing van Amsterdam misschien té goed? In ieder geval klagen inwoners al langer over de grote toestroom van toeristen. Nu lijkt de stad het zelf ook door te krijgen, want burgemeester Van der Laan benadert de andere grote steden voor de ‘spreiding’.

“Mijn collega Ahmed Aboutaleb van Rotterdam stelde voor om van de treinrit een culturele belevenis te maken, met muziek en artiesten. Dat een toerist dan een rondje Randstad kan maken. Een geweldig idee.”

‘Bericht op Nu.nl heeft 885 euro PR-waarde’ (Emerce)

PR-waarde is een hevig bediscusssieerd onderwerp. Het laatste woord zal dan ook nog niet gesproken zijn over de formule die Coosto hanteert. Maar dat het een formule hanteert om de waarde van berichtgeving op verschillende platformen te kunnen duiden, is een logische stap.

De door Coosto ontwikkelde PR-waarde kent aan ieder online artikel en bericht op sociale media een geldwaarde toe, die aangeeft wat de kosten waren geweest om hetzelfde bereik in te kopen via advertenties. Dit maakt de return on investment (ROI) van marketing- en PR-activiteiten duidelijk, zegt het Eindhovense bedrijf.

Hoogleraar: Natuurlijk voedsel is ongezond (AD)

Een interessant tegengeluid, dit betoog van hoogleraar voedseltechnologie Tiny van Boekel. De voedingsindustrie heeft het de laatste jaren zwaar te verduren in de publieke opinie en E-nummers worden vrijwel unaniem gewantrouwd. Onzin, volgens Van Boekel. Want bewerkt voedsel is op meerdere vlakken zelfs gezonder dan natuurlijk voedsel.

Een doperwt wordt lang genoeg verhit om de bacteriën te doden. Maar kort genoeg om de vitamines te behouden. Dat krijg je als consument niet voor elkaar. Je kookt alle groente kapot. De vitaminen verdwijnen met het water in het afvoerputje.

WVTLK

HelloFresh

Over de voedingsindustrie gesproken: daarbinnen heeft HelloFresh de laatste weken ook het een en ander over zich heen gekregen. Daar kwam deze week nog een fijn stukje televisie overheen tijdens Zondag met Lubach.

Oppompen

Shell-topman Ben van Beurden deed een wat ongelukkige uitspraak over Shells rol in het recent gesloten klimaatakkoord. Reden genoeg voor De Partizanen om daar dit stukje over te maken.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!