De marketing-impact van Too Good to Go

7 februari 2020, 14:00

Head of marketing Marieke Graat: “Echte impact maak je niet alleen, maar iemand moet wel beginnen”

In april en mei 2020 vindt de tweede editie van de NIMA Impact Marketing Challenge plaats. Dit programma biedt young professionals in marketing de mogelijkheid om een propositie te ontwikkelen met een duidelijke duurzame maatschappelijke impact. Hierbij komen alle aspecten van een succesvolle propositie aan bod. Head of marketing Marieke Graat van anti-verspillingsbedrijf Too Good to Go gaat er de troepen toespreken.

De Wereldmarketeers van NIMA hebben de challenge bedacht en helpen de teams om er het beste uit te halen. In 2019 namen vier teams deel, waarbij het team van Aegon won. Voor de editie van 2020 mikken ze op een verdubbeling van dat aantal. De marketeers die deelnemen aan de challenge worden uitgedaagd door elkaar, deelnemers van andere bedrijven en voorlopers uit het vak. Inmiddels hebben Miele en Vattenfall bekendgemaakt met een eigen team deel te nemen aan de challenge met het uiteindelijke doel om meerwaarde te creëren voor de maatschappij, de doelgroep én hun eigen bedrijf.

Wil je meer weten, heb je interesse in deelname aan de NIMA Impact Marketing Challenge of heb je een vraag? Neem dan contact op met events@nima.nl of bel 020 503 93 80.

Eén van die onbetwiste voorlopers in het vak, die via een inspiratiesessie bijdraagt aan de challenge is Too Good To Go. Head of marketing Marieke Graat zal tijdens de eerste bijeenkomst op 2 april een presentatie geven in de challenge. Doel van haar bijdrage is om de deelnemers te inspireren en te laten zien wat het betekent om een nieuwe duurzame propositie in de markt te zetten. Hoe loopt zo’n proces? Welke barrières ervaart ze? Wat zijn succesfactoren, persoonlijke pieken en dalen?

Marieke Graat en haar team hebben een missie: Een derde van al het eten in de wereld wordt wél geproduceerd, maar nooit opgegeten. Too Good To Go probeert producenten en verkopers van lekker eten te verleiden om hun overtollige eten via een app en een Magic Box aan te bieden. Daarmee wil het bedrijf een bijdrage leveren aan het tegengaan van voedselverspilling. Overtollig eten is immers lekker, nog prima eetbaar eten dat door winkels en restaurants aan het einde van de dag zou moeten worden weggegooid. Denk aan bakkerijen die elke dag vers brood bakken, of restaurants die meer drukte hadden verwacht en daardoor maaltijden overhouden. Een deelnemer aan Too Good To Go zal nooit precies weten wat die in de Magic Box krijgt, tot de box wordt opgehaald. Wat je wél zeker weet, is dat het een goede deal is en dat je lekker eten krijgt.

“Ik wil ze vooral meegeven dat purpose en succes hand in hand kunnen gaan”

Marieke, je komt speciaal voor een inspiratie-talk naar die Challenge. Belangrijk om de jonkies iets mee te geven?

“Zeker! Ik wil ze vooral meegeven dat purpose en succes hand in hand kunnen gaan. De ‘jonkies’ hebben de toekomst en de motivatie om het systeem om te gooien zodat er een beter toekomstperspectief en een betere wereld wordt gecreëerd.”

Je bent head of marketing bij een organisatie die vanuit haar aard ‘goed wil doen’. Stelt dat bijzondere eisen aan de manier waarop je marketeer bent?

“Too Good To Go is een social impact company. Onze missie is om iedereen te inspireren en motiveren om samen te strijden tegen voedselverspilling. Impact is onze grootste graadmeter voor succes. Niet uitgedrukt in euro’s, maar in geredde maaltijden. Die purpose op nummer één durven zetten en laten staan, is een belangrijk onderdeel van de strategie. Dit betekent dat je soms tegen hele interessant lijkende deals ‘nee’ moet zeggen en soms een andere aanpak moet kiezen om je verhaal te kunnen vertellen.”

Jullie waren een spraakmakend initiatief, waar in 2019 ook verschillende landelijke media over schreven. Hoe gaat het inmiddels?

“Sinds de start in Nederland zijn er 2,4 miljoen maaltijden gered van de verspilling. Inmiddels zijn er 1,4 miljoen geregistreerde gebruikers en meer dan 3.000 partners die meestrijden in Nederland.”

Maar een van de allerlastigste elementen van een nieuw initiatief – of je dat nou from scratch opbouwt of binnen een bestaand bedrijf – is het doorpakken. Het levensvatbaar krijgen van een idee. Van een start-up naar een scale-up. Wat ga je daarover aan de deelnemers vertellen?

“Dat ze keuzes durven te maken! Léér van fouten en doe het volgende keer beter. Houd focus, eyes on the prize!”

“Begin op tijd met het zoeken naar de juiste mensen om een team te bouwen”

Bijzonder onderdeel van de impact challenge is die gezonde focus op economische levensvatbaarheid. ‘We doen aan ondernemen en marketing, niet aan liefdadigheid’. Is er een soort regel of uitgangspunt waarbinnen een impact initiatief levensvatbaar moet zijn?

“Wat voor Too Good To Go een belangrijk onderdeel is van het succes, is de win-win-winformule van het concept. Iedereen wint met Too Good To Go: de ondernemer want die verdient geld aan het eten dat anders verspild zou worden, de consument want die kan tegen een gereduceerde prijs lekker eten kopen en vooral de planeet wint. Door het niet verspilde eten wordt er veel minder CO2 uitgestoten.”

Als je heel eerlijk bent. Je hebt veel ervaring, maar de praktijk is altijd weerbarstiger dan je denkt. Wat was jouw grootste learning in het afgelopen jaar?

“Echte impact maak je niet alleen. Maar iemand moet wel beginnen. Begin op tijd met het zoeken naar de juiste mensen om een team te bouwen en investeer in waardevolle partnerships.”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!